مراسم اسکار؛ چاقویی که دسته خود را برید
کد خبر: 3578728
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷

مراسم اسکار؛ چاقویی که دسته خود را برید

گروه بین‌الملل: مراسم اسکار امسال به بزرگترین جولانگاه اعتراض مدنی در خصوص سیاست‌های اسلام‌ستیزانه دونالد ترامپ تبدیل شد.

مراسم اسکار؛ چاقویی که دسته خود را برید
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جوایز آکادمی(academy awards) یا اسکار(Oscars) مراسم اعطای جوایز سالانه آمریکا است که توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک به بهترین آثار صنعت سینمای جهان اهدا می‌شود. این مراسم یکی از شاخص‌ترین مراسم اهدای جوایز در جهان است و هر ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شود. جوایز آکادمی در بخش رسانه به عنوان قدیمی‌ترین مراسم اهدای جوایز به‌شمار می‌رود.
مراسم اسکار سال 2017، بامداد امروز، 9 اسفند در شرایطی برگزار شد که بیشتر شرکت‌کنندگان حاضر نسبت به تصمیمات دونالد ترامپ مبنی بر منع ورود اتباع هفت کشور به آمریکا معترض بودند و هر کدام به نوبه‌ای این اعتراض را اعلام کردند.
تأثیر‌گذارترین ابراز مخالفت را اصغر فرهادی، کارگردان برجسته ایران آغاز کرد. وی در سال 2012 موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان(جدایی نادر از سیمین) شد. امسال نیز فیلم موفق وی به اسم «فروشنده»(thesalesman) که در مراسم گلدن گلوپ و کن نیز خوش درخشید، توانست نامزد بهترین فیلم خارجی زبان مراسم شود.
اصغر فرهادی و کادر فیلم به‌دلیل سخنان نژادپرستانه و تصمیمات اشتباه ترامپ از حضور در این مراسم امتناع کردند و این کارگردان، انوشه انصاری و فیروز نادری را به‌عنوان نماینده خود برای شرکت در مراسم انتخاب کرد.
«انوشه انصاری»، اولین ایرانی فضانورد، اولین زن مسلمان فضانورد، اولین زن گردشگر فضایی و چهارمین نفری است که هزینه سفر فضایی خود را پرداخت کرده است و «فیروز نادری» نیز یکی از افراد برجسته در ناسا محسوب می‌شود.
انتخاب زیرکانه فرهادی از دو چهره موفق و تأثیرگذار ایرانی مقیم در آمریکا خود به تنهایی واکنش و اعتراض به‌جایی به حرف‌ها و اقدامات دونالد ترامپ بود.
مراسم اسکار؛ چاقویی که دسته خود را برید
پس از اعلام فیلم فروشنده به‌عنوان بهترین فیلم خارجی‌زبان، انوشه انصاری نامه اصغر فرهادی کارگردان این فیلم را برای جهانیان قرائت کرد: «افتخار بزرگی‌ است که برای دومین‌بار این جایزه با ارزش را دریافت می‌کنم. از اعضای آکادمی، گروهم در ایران، تهیه‌کننده‌ام الکساندر ماله‌ـ‌گی و پخش‌کنندگانم کوهن مدیا و آمازون تشکر می‌کنم. همچنین سپاسگزارم از همبستگی دیگر کاندیداهای بهترین فیلم خارجی. 
متأسفم که امشب در کنار شما نیستم، من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم. 
تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی‌ است دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند. 
سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی را که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است، بشکنند و زمینه‌ همدردی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند؛ همدردی چیزی‌ است که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم».
مراسم اسکار؛ چاقویی که دسته خود را برید
ساعاتی قبل شروع مراسم اسکار میدان «ترافالگار» لندن تبدیل به بزرگترین سینمای روباز جهان شد و ده‌ها هزار تماشاچی برای دیدن فیلم فروشنده گرد هم آمدند.
صادق خان، شهردار مسلمان لندن با حضور در میدان گفت: «می‌خواهم دنیا بداند که ما در کنار اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی و تمام آن‌هایی که به خاطر نژادشان مورد تبعیض قرار گرفته‌اند، ایستاده‌ایم».
وی خطاب به مردم لندن گفت: «از کنار هم بودن لذت ببرید و فراموش نکنید زمانی که آن‌ها(دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا) در مورد ساختن دیوار صحبت می‌کنند، ما درباره ساختن پل(برای ایجاد پیوند میان مردم و وحدت) صحبت می‌کنیم، وقتی همه از ممنوعیت سفر صحبت می‌کنند باید از همه استقبال کنیم و در زمانی که می‌خواهند مردم را از هم جدا بکنند، می‌خواهیم همه را متحد کنیم».
صادق خان همچنین بیان داشت: «ما اینجا هستیم که فیلم فروشنده را نشان دهیم، که نامزد جایزه اسکار است، فیلمی که به کارگردانی یکی از بهترین کارگردانان دنیا تهیه شده است».
مراسم اسکار؛ چاقویی که دسته خود را برید
وی افزود: «به همین دلیل مناسب بود که در میدان تاریخی ترافالگار به نمایش داده شود و این یک افتخار برای ما شمرده می‌شود».
اصغر فرهادی نیز در پیامی ویدئویی پیش از شروع نمایش فیلمش، ضمن تشکر از ابراز حمایت‌های صورت گرفته از او گفت: «من امیدوارم که جنبش اعتراضی ما در جهان گسترش پیدا کند. همه ما شهروندان یک دنیا هستیم، اما برخی می‌خواهند آزادی ما را از ما سلب کنند».
«مایک لی»، کارگردان انگلیسی و برنده جایزه نخل طلایی، نیز در سخنانی خطاب به جمعیت حاضر در میدان ترافالگار، ضمن اعلام همبستگی با اصغر فرهادی، گفت: صنعت فیلم‌سازی ایران پس از انقلاب اسلامی بر پایه علوم فیلم‌سازی و نمایش واقعیت‌ها رشد چشم‌گیری را تجربه کرده است.
«لیلی کول»، هنرمند و هنرپیشه انگلیسی نیز در سخنانی در پیش از شروع نمایش فیلم فروشنده ضمن انتقاد از سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «برخلاف تجمعات اعتراضی معمول، این یک اعتراض به شیوه مثبت است که به دونالد ترامپ نشان دهیم سیاست‌های او اشتباه است».
وی افزود: «البته سایر سیاست‌های جنجالی و اشتباه ترامپ در راه است و ما اینجا هستیم تا مراتب اعتراض خود را به سیاست‌های تفرقه‌انگیزش اعلام کنیم».
مراسم اسکار امسال برخلاف تهمت‌ها و ادعاهای واهی دونالد ترامپ، صحنه درخشش ایران و مسلمانان بود. علاوه بر اصغر فرهادی در فیلمی که برای یادبود هنرمندان درگذشته پخش شد، تصویر عباس کیارستمی، کارگردان مطرح و شناخته شده در صحنه‌های بین‌المللی نیز به نمایش درآمد و از وی یاد شد.
جایزه بهترین مستند کوتاه به فیلم کلاه‌سفیدها «whitehelmets» تعلق گرفت. خالد خطیب، از فیلم‌برداران کلاه‌سفیدها است که او نیز در مراسم حضور نداشت.
«کلاه سفیدها» یا دفاع مدنی سوریه گروهی غیرنظامی، داوطلب و بدون جناح سیاسی هستند که در مناطق جنگی سوریه فعال هستند.
این گروه اعلام کرده‌اند که طی پنج سال گذشته جان 70 هزار نفر آواره جنگی را در سوریه نجات داده و در این میان 159 نفر از 2900 عضو خود را نیز از دست داده‌اند.
هنگام دریافت این جایزه، ترجمه آیه 32 سوره مائده «مِنْ أَجْلِ ذلِکَ کَتَبْنا عَلى بَنی إِسْرائیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْس أَوْ فَساد فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النّاسَ جَمیعاً وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَیِّناتِ ثُمَّ إِنَّ کَثیراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِکَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ: به همین جهت، بر بنى‌اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس، انسانى را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روى زمین، بکشد، چنان است که گویی همه انسان‌ها را کشته و هر کس، انسانى را از مرگ رهایى بخشد، چنان است که گویى همه مردم را زنده کرده است و رسولان ما، با دلایل روشن براى ارشاد آن‌ها آمدند، اما بسیارى از آن‌ها، پس از آن در روى زمین، تعدّى و اسراف کردند» طنین‌انداز شد.
مراسم اسکار؛ چاقویی که دسته خود را برید
«ماهرشالا علی»، اولین مسلمان برنده اسکار در طول تاریخ مراسم اسکار است. بعد از سه سال یک سیاه‌پوست توانست جایزه بازیگری اسکار را به خودش اختصاص دهد. ماهرشالا علی برای فیلم «مهتاب» جایزه اسکار نقش مکمل مرد را از آن خود کرد.
همچنین جایزه اسکار ۲۰۱۷ برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن به «ویولا دیویس» برای بازی در فیلم «حصارها» رسید ؛ انتخابسه کاندید زن سیاه‌پوست برای این جایگاه بسیار جالب بود. مراسم اسکار سال پیش به‌خاطر سیاست‌های تبعیضی و نژادپرستانه بسیار مورد هجمه قرار گرفته بود.
مراسم اسکار؛ چاقویی که دسته خود را برید
 مجری مراسم اسکار جیمی کیمل، از ابتدای مراسم موضع مخالفت خود را با ترامپ نشان داد و در قسمت‌های مختلف برنامه سعی کرد با چاشنی خنده و مزاح متلک‌هایی نثار دونالد ترامپ کند.
جیمی کیمل با آوردن صفحه توئیتر دونالد ترامپ گفت: عجیب است که او تا حالا توئیتی منتشر نکرده. کم کم دارم نگرانش می‌شوم.
او همین طور پیامی در توئیتر خودش منتشر کرد و نوشت: «دونالد ترامپ، آنلاینی؟!»
شوخی با ترامپ در ادامه مراسم اسکار به اوج رسید و جیمی کیمل در ادامه این مراسم به ترامپ توئیت زد!
برخی ستاره‌ها، با روبان آبی به اسکار آمدند. این روبان نمادی برای حمایت از حقوق و آزادی‌های فردی در آمریکا است که توسط قانون اساسی تضمین شده است. اعتراض به ترامپ از همان ابتدای مراسم فرش قرمز نمایان بود.
مراسم اسکار امسال حال و هوایی دیگر داشت؛ فیلم‌ها و صحبت‌هایی که نشان از اعتراض شدید جامعه هنری به اقدامات نژادپرستانه و اسلام‌هراسانه دونالد ترامپ داشت و جای خالی اسکار برای «بازیگر منفور» بسیار حس می‌شد و قطعا دونالد ترامپ می‌توانست نقش اول «بازیگر منفور» در صحنه جهانی را از آن خود کند.
روح‌انگیز انوشی
captcha