انتخابی جز سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نداریم
کد خبر: 3578808
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
رئیس‌جمهور:

انتخابی جز سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نداریم

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی با اشاره به تلاش‌های دولت برای رونق اقتصادی گفت: اقدام‌های دولت غیر از آنچه در 24 ماده‌ای که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده، نبوده است و ما غیر از این 24 ماده انتخاب دیگری نداریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، امروز، دوشنبه، 9 اسفندماه، در پنجاه و ششمین مجمع سالانه بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌های کشور رگ‌هایی هستند که خون را از منابع مالی و بخش‌های اقتصادی به سراسر کشور می‌رسانند، اظهار کرد: اگر جایی این رگ‌ها اشکال پیدا کند و نتواند خون‌رسانی را به طور کافی انجام دهد، بی‌تردید بدن دچار مشکل می‌شود.
رئیس‌جمهور افزود: بانک‌های ما رسالت سخت و سنگینی بردوش دارند؛ اگر اقتصاد کشور ما بخواهد رونق یابد، باید از رونق بانک‌ها آغاز کنیم؛ اگر بانک‌های ما نتوانند به اندازه کافی در زمینه مسائل پولی و مالی فعال باشند، مسلماً تحرک‌بخشی اقتصاد ما هم به همان نسبت پایین خواهد آمد.
وی تصریح کرد: ممکن است برخی از مشکلات بانک‌ها مربوط به بیرون باید اما برخی مشکلات نیز به درون بانک‌ها مربوط می‌شود؛ یک وقت روابط خارجی دچار اختلال می‌شود، بودجه کشور دچار اختلال می‌شود، شرایط تحریم به کشور تحمیل می‌شود، در آن شرایط مشکلات از بیرون به سراغ بانک‌ها می‌آید و فشار بیرونی باعث شده که الان بانک قادر نیست به آن شرایط که بر مبنای آن برنامه‌ریزی کرده بود، حرکت کند اما گاهی مشکلات از درون بانک‌ها هست.
حجت‌الاسلام روحانی افزود: گاهی بانک‌ها بیش از توانشان تسهیلات پرداخت می‌کنند، خودشان را مرتب متکی به بانک مرکزی می‌کنند، حساب‌های مالی‌شان دقیق و شفاف نیست، سودهای‌شان شفاف نیست؛ اینها مشکلات داخل بانک‌ها است که باید حل شود.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم تلاش کرد اولین قدیم را برای ایجاد ثبات پایدار در بازارهای مالی و پولی بردارد، اظهار کرد: بی‌ثباتی مشکلات زیادی را به دنبال دارد و من فکر می‌کنم بزرگترین موفقیت دولت، بازگشت ثبات و آرامش به بازارها بود؛ عده‌ای می‌گویند بزرگ‌ترین دستاورد دولت، تعامل با جهان بود، برخی معتقدند بزرگ‌ترین موفقیت ما در مسئله سلامت است و عده‌ای هم از اهتمام دولت به محیط‌ زیست سخن به میان می‌آورند اما حتماً یکی از موفقیت‌های قابل ملاحظه دولت، بازگشت آرامش به بازارها بود.
رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز شاهد یک تورم تک‌رقمی همراه با رشد هستیم و همانطور که رئیس کل بانک مرکزی هم اشاره کردند، تا پایان امسال هم تورم ما تک‌رقمی خواهد بود؛ اینکه در یک سالی هم تورم تک رقمی باشد و هم رشد اقتصادی داشته باشیم، در تاریخ بعد از انقلاب برای اولین مرتبه است.
وی با اشاره به تلاطم‌های به وجود آمده در بازار ارز گفت: یک ماهی است که وضعیت ارز تلاطم بی‌جهتی را پیدا کرده است که آقای سیف استدلال‌هایی دارند و این مسئله را به گردن اربعین و سال جدید مسیحی و این‌طور مسائل می‌اندازند که البته ما هنوز قبول نکرده‌ایم، چرا که اربعین همیشه خیر و برکت است، سال جدید مسیحی هم به همین ترتیب و بعید می‌دانم که چنین چیزی باشد ولی به هر حال به استثنای یک مراسم کوتاه مدتی که دامن بازار ارز را گرفت که البته باید آن را هم بررسی کنیم و ببینیم که چه بود، در مجموع آرامش خوبی در بازار ارز طی سه سال و نیم گذشته داشتیم.
حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه شروع رونق اقتصادی، شکست رکود و حرکت به سمت رشد اقتصادی از اولویت‌های ماست، گفت: من از اول دوره ریاست جمهوری به چند مسئله حساسیت داشتم؛ تورم، قیمت ارز و رشد اقتصادی و معتقدم اگر این شاخص‌ها درست حرکت کند خود به خود اقتصاد درست حرکت خواهد کرد؛ ما در صادرات غیرنفتی در سال گذشته برای تمام سال های ایران حتی سال های قبل از انقلاب هم رکورد زدیم.
رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: بانک مرکزی تلاش کرده که انضباط مالی به وجود بیاورد و ما به سمت تورم قابل قبولی حرکت کنیم؛ بانک‌ها باید در این مسیر کمک کنند؛ بانک‌ها بدهی بالا می‌آورند و به بانک مرکزی فشار وارد می‌کنند که فشار به بانک مرکزی یعنی فشار به پایه پولی؛ ممکن است کسی فکر کند اگر بانک من توانست پول بیشتری جذب کند نشانه موفقیت من است اما گاهی انسان تشنه، آب شور می‌خورد در حالی که نمی‌داند آب شور تشنگی را زیاد می‌کند.
حجت‌الاسلام روحانی افزود: اگر سود بانکی افزایش پیدا کند اولین ضررکننده خود بانک‌ها هستند؛ انجماد دارایی‌های بانک‌ها که امروز می‌بینیم به خاطر استفاده از همان آب شور است؛ اگر رونق در کشور ایجاد کنیم اقتصاد رشد می‌کند و این کار بدون کمک بانک‌های انجام نمی‌شود.
وی با تأکید بر اینکه بانک‌های ما باید قدرتمندتر ظاهر بشوند و دارایی بانک‌ها باید افزایش پیدا کند، گفت: بعد از برجام می‌خواهیم با دنیا در تعامل باشیم و قدم‌های اولیه برداشته شده؛ البته ما بعد از برجام توافقاتمان غیر از مسئله بانکی تقریباً نزدیک به صد در صرد اجرایی و عملیاتی شده اما در مسئله بانک تأخیر و کندی داریم که یک مقدارش به خاطر تخلفات و عدم اجرای دقیق توافقات از سوی آمریکاست و یک مقدارش ترس بانک‌های بزرگ است اما یک طرف قضیه نیز ما هستیم.
رئیس‌جمهور گفت: طرف ما هم جاذبه‌اش کم است؛ جاذبه را تنها با بزک نمی‌شود درست کرد بلکه نیاز به زیبایی خدادادی است؛ بانک‌های ما باید قدرتمند و قوی بشوند و سرمایه‌شان بالا بیاید البته نه با پرداخت وام بلکه سهام‌داران از پول خودشان سرمایه را بالا ببرند؛ دولت، سرمایه‌گذاران خارجی و صندوق توسعه ملی هم می‌توانند در این زمینه بانک‌ها را کمک کنند.
وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم بانک‌های ما زنده و پرجاذبه بشوند باید  بانک‌ها رونق پیدا کنند و اگر چنین شود خارجی‌ها به سراغ شما می‌آیند؛ دنیا به دنبال پول و سود است و وقتی ببیند بانکی درست کار می‌کند و قابل اعتماد است به سمتش می‌آید و ما باید این کار را انجام دهیم.
حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به تلاش دولت برای شفاف شدن بدهی دولت به بانک‌ها و پرداخت بدهی‌ها گفت: دولت برای اولین‌بار داوطلب شد که بدهی‌های خود به بانک مرکزی و بانک‌ها را اولاً شفاف کند و سپس به پرداخت بدهی‌ها متعهد بشود و اینکار آغاز شده و لذا بدهی ما به بانک‌ها کاهش پیدا کرده که قدم اول است و قدم‌های زیادی باید برداشته شود.
وی افزود: شرایط سختی سال گذشته و امسال به خاطر قیمت نفت داشتیم که فشار آورد و مشکلاتی به وجود آورد؛ کاهش قیمت نفت تقریباً همه کشورهای صادرکننده را درگیر کرد و این مسئله هم در تورمشان، هم در رشد اقتصادی‌شان و هم در ارزش پول ملی‌شان اثر گذاشت اما توانستیم از این مرحله عبور کنیم که این همان اقتصاد مقاومتی است.
رئیس‌جمهور گفت: اگر اقتصاد ما مقاومتی نبود نمی‌توانستیم در برابر تکانه‌های شدید اقتصادی ایستادگی کنیم و بتوانیم رشدمان را ادامه دهیم تا منفی نشود و بتوانیم کاهش تورم را ادامه دهیم و فعالیت‌های اقتصادی را ادامه دهیم.
حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به تلاش‌های صنعتگران در بازگردان تولید و صادرات نفت به شرایط مناسب اظهار کرد: انصافاً صنعت نفت ما کار بسیار بزرگی بعد از برجام انجام داد؛ به طور معمول بعد از برجام اگر می‌خواستیم تولیدات و صادرات نفت‌مان را به شرایط قبل برگردانیم زمان زیادی نیاز داشتیم و نزدیک به یک میلیارد دلار هم برای تعمیر و راه‌اندازی چاه‌ها خرج داشت اما این کار انجام شد و طی حدود 6 ماه توانستیم به شرایط قبل برگردیم که نکته خیل مهمی است و به همین دلیل توانستیم در اوپک موفق شویم.
وی تصریح کرد: اگر برجام نبود فروش نفت ما نصف فروش امسال می‌شد و اگر از اول مذاکرات با موافقت پیش نمی‌رفتیم فروش نفت ما در روز به جای 2 میلیون و 300 هزار می‌شد 200 هزار بشکه و باز هم پایین‌تر می‌آمد.
رئیس‌جمهور با اشاره به انتقاداتی که به مسئله برجام مطرح می‌شود، گفت: همه دنیا می‌گویند برجام افتخار جمهوری اسلامی است و برخی دشمنان نظام و افراطی‌هایی مانند اسرائیل می‌گویند ایرانی‌ها کلاه سر طرف مقابل گذاشتند اما چند نفری نمی‌دانم بر چه مبنایی فکر می‌کنند و حرف می‌زنند و مقاله می‌نویسند.
حجت‌الاسلام روحانی افزود: این دروغ گفتن مثل همان آب شور است که خاصیت ندارد؛ در تاریخ ایران هیچ جناحی با آب شور پیشرفت نکرده؛ آب شور نخورید چرا که عطش شما را بیشتر می‌کند و فردا بیشتر داد می‌زنید.
وی گفت: همه با هم کارهای بزرگی انجام دادیم؛ نه تنها بانک مرکزی و بانک‌ها و دولت یازدهم؛ بلکه همه مردم و ارکان و قوا دست به دست هم دادیم و کنار هم قرار گرفتیم؛ به ارشادات و توصیه‌های رهبری عمل کردیم و امروز رسیدیم به اقتصاد مقاومتی؛ اقتصاد مقاومتی هم یعنی افزایش صادرات غیر نفتی و افزایش یک میلیون بشکه در شش ماه؛ ما اگر بتوانیم صادرات را بیشتر کنیم، تولیدات داخلی را بالا ببریم و رونق بدهیم، بانک‌های ما در دادن تسهیلات قوی و قدرتمند شوند، سود تسهیلات را پایین بیاویم و تورم را کاهش دهیم؛ یعنی در مسیر اقتصادی مقاومتی.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اقدامات دولت غیر از آنچه در 24 ماده‌ای که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده نبوده است؛ ما غیر از این 24 ماده انتخاب دیگری نداریم و آن را قبول داریم؛ ما باید روی پای خود بایستیم البته معنایش این نیست که با دنیا رابطه پیدا نکنیم.
قرار گرفته‌ایم و در این صورت تکانه‌ها نمی‌تواند اقتصاد ما را به هم بریزد.
وی افزود: نمی‌شود در دنیای امروز صادرات و واردات نداشته باشیم و مسافرت نرویم و مسافر نپذیریم؛ دنیای امروز دنیای ارتباطات است؛ همین فردا اگر سیستم ارتباط جهانی قطع شود مشکلات زیادی به وجود می‌آید.
حجت‌الاسلام روحانی گفت: سبک زندگی مردم عوض شده است و البته باید از این سبک جدید درست استفاده کنیم و برای استفاده از وسایل و ابزار جدید مهارت‌آموزی کنیم و این یک ضرورت است؛ جوانان ما باید خوب یاد بگیرند که چگونه از این شرایط به درستی برای خانواده و کشور استفاده کنند.
رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه مبنای ما تورم تک رقمی است و باید سود سپرده‌ها و تسهیلات متعادل و حساب‌شده باشد، اظهار کرد: نباید رقابت تخریبی باشد بلکه باید متعهد به قانون باشیم؛ بانک مرکزی هم باید نظارت را دقیق‌تر کند و دولت هم با همه توان خود از بانک مرکزی حمایت می‌کند.
وی با بیان اینکه پایان همه فعالیت ما باید عظمت و کشور و رونق کشور و آرامش مردم باشد، گفت: باید قطعیت‌ها نسبت به آینده اقتصاد روشن باشد و اگر این کار را بکنیم مردم ما که مردم بسیار خوب و خالص و پاکی هستند آماده‌اند به کمک دولت بیایند تا بتوانیم شاهد کشوری پررونق‌تر باشیم.
captcha