ترویج سبک زندگی اسلامی در ارائه خدمات شهری
کد خبر: 3578853
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
خدامی تصریح کرد:

ترویج سبک زندگی اسلامی در ارائه خدمات شهری

گروه جامعه: معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه شش معتقد است تمام فعالیت‌ها اعم از حوزه محیط زیست، پسماندها، خدمات شهری و ... به منظور ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، افشین خدامی، معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه شش امروز، 9 اسفندماه، با حضور در نشستی خبری به تبیین اقدامات این منطقه طی سالی که گذشت پرداخت و اظهار کرد: تمام فعالیت‌های خود در این منطقه را به منظور ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی دنبال می‌کنیم و خدمات ارائه شده اعم از حوزه محیط زیست، پسماندها، خدمات شهری و .. هدفی جز تحقق این مهم ندارند.

وی اجرای فعالیت‌های متعدد برای استقبال از عید نوروز را از جمله این برنامه‌ها خواند و گفت: پس از ایام فاطمیه با برپایی برنامه‌هایی با محوریت «نه گفتن به آتش سوزی» و «سفره هفت سین» از مشارکت شهروندان بهره می‌بریم و در 14 محله منطقه شش با توجه به بافت، نگرش و روحیات محلات به اجرای برنامه‌های فرهنگی متعدد اقدام می‌کنیم.

وی اجرای طرح آشتی با فضای سبز را در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی خواند و گفت در این زمینه از مشارکت شهروندان محله و کسبه برای کاشت نهال استفاده می‌کنیم تا تعلق خاطر بیشتری به درخت‌های محلات پیدا کنند.

بهره‌مندی از ظرفیت دانشجویان

خدامی تصریح کرد: همچنین طراحی و رنگ‌پردازی میدان انقلاب اسلامی تماما برگرفته از مفاهیم دینی و اسلامی است. منطقه شش بستری برای حضور دانشگاه‌های مهم و مختلف است بنابراین درصدد هستیم در سال 96 با عقد تفاهم‌نامه از ظرفیت‌ها و پتانسیل دانشجویان در اجرای برنامه‌های شهری بهره بیشتری ببریم.

مناسب سازی پارک‌ها برای معلولان

خدامی با اشاره به دستورالعمل شهردار تهران در سال 95 مبنی بر اینکه در هر منطقه یک بوستان برای معلولان در نظر گرفته شود گفت: در این راستا بوستان هنرمندان برای معلولان و نابینایان مناسب سازی شد. همچنین ست‌های ورزشی برای معلولان و بازی کودکان معلول تعبیه شده است. تجهیز سرویس‌های بهداشتی، جای پارک معلولان و ورودی پارک‌ها از جمله این اقدامات است.

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه شش با بیان اینکه طبق دستور شهردار تهران تعداد این پارک‌ها باید به 44 عدد در تهران برسد گفت: در این راستا مناسب سازی پارک اسدآبادی در خیابان شیراز جنوبی را نیز آغاز کردیم.

وی به اقدامات صورت گرفته در زمینه مبارزه با سد معبر اشاره کرد و گفت: این موضوع در روزهای پایانی سال نیز با شدت بیشتری مواجه می‌شود، به نحوی که به یک معضل شهری تبدیل شده است. این مهم بدین دلیل است که در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد و سد معبر جرم شناخته نمی‌شود. برای مبارزه با این معضل اقدام به راه‌اندازی روز بازار و شب بازار کردیم، اما با این وجود بخش عمده‌ای از این معضل به دلیل مهاجرت از روستا به شهر و بیکاری حل نشده است و نیاز به همکاری سایر نهادهای مسئول دارد.

شناسایی ساختمان‌های ناایمن

وی در ادامه به فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه ساختمان‌های فرسوده اشاره و عنوان کرد: پس از وقوع حادثه پلاسکو کار شناسایی ساختمان‌های ناایمن را در حوزه مدیریت بحران آغاز کردیم و پلاک به پلاک ساختمان‌های منطقه را مورد بررسی و برای مواردی که با مشکل روبرو بودند اخطاریه و زمان مشخص برای اقدام تعیین کردیم.

خدامی از شناسایی 23 ساختمان ناایمن در منطقه شش خبر داد و گفت: میزان ناامن بودن این ساختمان‌ها با یکدیگر متفاوت است و نداشتن متولی خاص و واحد در این ساختمان‌ها که از واحدهای مختلف تشکیل شده، کار را سخت کرده است. در این زمینه نیاز به همیاری رسانه برای فرهنگسازی داریم چرا که هر کجا رسانه برای آموزش عموم مردم ورود پیدا کرد، نتایج خوبی حاصل شد.

معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه شش در خصوص متکدیان گفت: با ایجاد گرم خانه و همراه سرا سعی داریم به ساماندهی شرایط موجود بپردازیم، بنابراین درصدد اخذ مجوزهایی برای کودکان زیر 15 سال هستیم.

ارائه کالا برگ بهارانه

وی از ارائه «کالابرگ بهارانه» خبر داد و گفت: ارائه این کالا برگ‌ها در سطح شهر برای هزار خانوار کم بضاعت، بدسرپرست و بی سرپرست صورت می‌گیرد. میزان و تعداد اقلام این کالا برگ‌ها با توجه به نیاز خانواده‌ها متفاوت است. همچنین ضمن تقویت بحث اشتغال بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست از 15 اسفندماه، به مدت یک ماه، فضای بازارچه‌ای رایگان در پارک ایرانشهر تعبیه می‌شود تا این افراد به فروش محصولات مورد نظر خود بپردازند.

خدامی به فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه پسماندها اشاره و عنوان کرد: در تمامی مراکز و مهدهای کودک این منطقه آموزش‌های مرتبط با تفکیک و بهینه سازی وضعیت پسماند ارائه شده است. همچنین فاضلاب‌ها و پسماندهای سرویس‌های بهداشتی ساختمان asp در مجاورت بزرگراه کردستان واقع در خیابان 63 وارد نهر و آب‌های زیرزمینی می‌شود و ما خواستار رسیدگی به این اوضاع هستیم.

در ادامه این نشست مهدی کاوه، رئیس اداره مدیریت پسماند منطقه شش نیز به تبیین اقدامات صورت گرفته پرداخت و گفت: کار تفکیک پسماند را از دو سال و نیم پیش در این منطقه آغاز کردیم  که خروجی آن کاهش 40 درصدی زباله در منطقه بوده است. میانگین تفکیک زباله در منطقه طی دو سال گذشته تک رقمی بود ولی در حال حاضر به 22 درصد رسیده است. همچنین برای شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی منطقه نیز آموزش‌هایی در نظر گرفته شد، به نحوی که در شهرک والفجر تفکیک زباله از مبدأ به صورت صد در صدی صورت می‌گیرد.

کاوه با بیان اینکه در زمینه تفکیک پسماند الکترونیک که مخاطرات جدی برای محیط زیست و سلامت افراد دارد اقدامات جدی صورت گرفته گفت: غرفه‌ای در خیابان ولیعصر(عج) مقابل مجتمع کامپیوتری در نظر گرفته شده و... علاوه بر آموزش واحدهای تجاری به جمع‌آوری پسماند آنان نیز پرداختیم به نحوی که ماهانه دو هزار و 700 کیلوگرم زباله الکترونیک جمع‌آوری می‌شود.

وی ادامه داد: با ایجاد کمپین جمع‌آوری در‌های بطری، شش میلیون در بطری جمع‌آوری و این امر منجر شد تا شش هزار لیتر شیرابه وارد سطح شهر نشود. این کمپین در عوض درهای بطری جمع‌آوری شده چندین ویلچر به انجمن ضایعات نخاعی اهدا شد. همچنین با اجرای طرح «هیئت پاک» تلاش کردیم تا از استفاده لیوان‌هایی که برای محیط زیست و سلامت مضر هستند جلوگیری کنیم، در این راستا 800 هزار لیوان گیاهی در بین هیئت‌های منطقه توزیع شد.

در بخش دیگری از این نشست اطهری، کارشناس فضای سبز منطقه شش نیز با حضور در این نشست به تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه مبارزه با حشرات «سفید بالک» پرداخت و گفت: کارت‌های زرد نصب شده علاوه بر این حشرات، به برخی حشرات مفید نیز صدمه وارد می‌کنند، بنابراین نمی‌توانستیم صرفا به این امر محدود شویم. روغن پاشی روی میزبان‌های آفت از جمله اقدامات صورت گرفته است، همچنین 30 مرکز را در منطقه شش شناسایی کردیم و به ارائه اطلاعات عمومی در این زمینه پرداختیم و اعلام آمادگی در زمینه کمک‌های مشاوره‌ای و اجرایی کردیم. اقدامات صورت گرفته منجر شد تا در سال جاری یک ماه دیرتر شاهد حضور سفید بالک‌ها باشیم.
captcha