اسلام‌آوردن کافی نیست/ فاصله‌ میان مسلمان‌ و قرآن در مقام عمل
کد خبر: 3578955
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸

اسلام‌آوردن کافی نیست/ فاصله‌ میان مسلمان‌ و قرآن در مقام عمل

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر امور فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه ایمان و عمل صالح در جای جای قرآن کریم همراه یکدیگر ذکر شده‌اند، گفت: بر اساس این حقیقت، اگر فاصله‌ای بین مسلمان‌ها و قرآن ایجاد شده است، دقیقاً‌ در مرحله عمل است و مشکل کار از همین جا آغاز می‌شود که نتیجه را از مسلمانی و پیرو قرآن بودن نمی‌گیریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان،‌ آیین افتتاح سی و دومین جشنواره قرآن کریم دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز امروز دوشنبه ۹ اسفندماه برگزار شد.

محسن بانشی، مدیر امور فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز،‌ ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان در مراسم افتتاحیه این جشنواره قرآنی گفت: امروز در محضر قرآن هستیم. قرآن کریم در آیات مختلف این کتاب آسمانی را با بیان‌ها و ویژگی‌های متفاوتی معرفی کرده است. یکی از بهترین تعابیر قرآن کریم نسبت به خود قرآن آیه نهم سوره اسراء است.

وی گفت: این آیه می‌فرماید«إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»(قطعا اين قرآن به [آيينى] كه خود پايدارتر است راه مى‌‏نمايد). مطابق این آیه، قرآن بهترین، راسخ‌ترین و استوارترین راه را برای هدایت خلق ارائه می‌دهد.

بانشی تصریح کرد: اگر این تعریف جامع قرآن از خود باشد، یک سؤال اساسی در این میان پیش می‌آید که اگر چنین است چرا جوامعی که مدعی پیروی از قرآن هستند با این همه مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند؟ چرا به جوامع دیگر وابستگی دارند؟

بیان راه و روش همه عرصه‌های زندگی در قرآن

مدیر امور فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز،‌ با اشاره به اینکه قرآن کریم راه و روش زندگی را در همه عرصه‌های زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای انسان بیان کرده است، گفت: چرا با وجود راهنمایی‌های قرآن در همه این ابعاد، همچنان در جوامع اسلامی ضعف و نارسایی مشاهده می‌کنیم؟ اگر قرآن بهترین طرح زندگی را به ما داده است پس چرا در همه حوزه‌ها مشکلات فراوان است؟

بانشی ادامه داد: پاسخ این سؤال در ادامه همین آیه ذکر شده است: «وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا»( و به آن مؤمنانى كه كارهاى شايسته مى‌كنند مژده مى‏‌دهد كه پاداشى بزرگ برايشان خواهد بود). بر این اساس مسلمانی و پیرو قرآن بودن صرفاً به پذیرفتن اسلام نیست. ورود به دین اسلام با گفتن شهادتین امکان‌پذیر است ولی اگر بخواهیم پذیرش واقعی داشته باشیم و به معنای واقعی در برابر خداوند و دستورات او تسلیم باشیم اسلام‌آوردن کفایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ایمان و عمل صالح در جای جای قرآن کریم همراه یکدیگر ذکر شده‌اند، گفت: بر اساس این حقیقت، اگر فاصله‌ای بین مسلمانان و قرآن ایجاد شده است دقیقاً‌ در مرحله عمل است و مشکل کار از همین جا آغاز می‌شود که نتیجه را از مسلمانی و پیرو قرآن بودن نمی‌گیریم.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: شخصیت‌های زیادی ایمان و عمل صالح را توأم در وجود خود محقق کرده‌اند و به جایگاهی بالایی رسیده‌اند، نمونه چنین شخصیتی اویس قرن است؛ همو که پیامبر به نیکی از او یاد کرده است. چنین کسانی که تحت تربیت قرآن قرار گرفته‌ و فرجام خوبی داشتند، کم نیستند.

توقف در جشنواره و مسابقات قرآنی نیمه کاره رها کردم کار است

بانشی در پایان سخنان خود خطاب به دانشجویان شرکت‌کننده در جشنواره قرآن و عترت گفت: اگر بتوانیم از طریق چنین برنامه‌ها و فعالیت‌هایی فرهنگ قرآن را گسترش دهیم می‌توانیم اعلام موفقیت کنیم. ارزش کار شما والاست ولی توقف در این مرحله کار را نیمه‌تمام رهاکردن است.


captcha