اثربخشی جلسات قرآن و هیئت‌های مذهبی در گرو توجه به ثقلین است
کد خبر: 3579039
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
خادم‌القرآن عباس سلیمی:

اثربخشی جلسات قرآن و هیئت‌های مذهبی در گرو توجه به ثقلین است

گروه جامعه: پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه اگر به دنبال رشد، تعالی و تکامل هستیم باید راه‎های پیوند قرآن و عترت را در جامعه امروزی شناسایی کنیم، گفت: قاری قرآنی که آشنا به معارف اهل بیت(ع) نباشد از جامعیت لازم برخوردار نیست و سینه‎زن و مداحی که بی‌خبر از فرهنگ قرآنی باشد نیز واجد جامعیت نخواهد بود.

عباس سلیمی، قاری و پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به روند طرح پیشنهادی ثقلین برای جامعه مداحان و قاریان کشور، گفت: پیامبر اسلام(ص)، بر ملازمت و پیوند ناگسستنی قرآن و عترت(ع)، تأکیدات فراوانی داشتند و در این رابطه فرمود‌ه‌‌اند:« إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی(ع)...» با وجود اینکه قرآن و عترت را به عنوان دو امانت ارزشمند بین امت اسلام به ودیعت گذاشته‌اند، اما هنوز جامعه اسلامی ما به صورت جدی به این فرمایش پیامبر اکرم(ص)، عمل نکرده‌ است.

‌سلیمی افزود: متأسفانه به خاطر ‌رفتار برخی افراد ‌راجع به این دو امانت قرآن و عترت، بین آن‌ها در عرصه اجتماعی جدایی ایجاد شده است؛ لذا شاهد این هستیم که در برخی از کشورها، اهل سنت صرفا قرآن را به عنوان محور اصلی معارف، فعالیت‌ها و شعائر خود قرار داده‌اند و با آن ارتباط و تعامل برقرار می‎کنند و در برخی نقاط دیگر همچون کشور ایران و کشورهایی همچون پاکستان و هندوستان با اولویت عترت پیامبر(ص)، فعالیت‌ها و تعاملات خود را انجام می‎دهند، متاسفانه باید گفت که از معارف قرآن کریم غافل بوده‌ایم و نتیجه آن چیزی شده است که امروز شاهد آن هستیم.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: مشکلات به وجود آمده در شیوه ارائه قرآن و سبک زندگی ائمه معصومین(ع) و پیوند آنان با هم، به هیئت‌ها و جلسات مذهبی نیز تسری پیدا کرده است که همین امر باعث شده بعضی جلسات قرآنی در کشور در طول سال حتی یک بار هم یادی از اهل بیت(ع) نکنند. از طرف دیگر نیز هیئت‌ها و جلساتی وجود دارند که در طول سال فقط در ارتباط با روضه‌خوانی و ذکر مصائب اهل بیت(ع) کار می‌کنند، اما دریغ از اینکه حتی یک آیه قرآن در این جلسات تفسیر، تلاوت یا ترجمه شود.

وی تصریح کرد: با توجه به این دلایل در جلسه‎ای که بیش از 400 نفر از بزرگان، پیرغلامان، شعرا، مادحین و ذاکرین اهل بیت(ع) و جمعی از اساتید قرآنی حضور داشتند،‌ پیشنهادی را مبنی بر راه‌اندازی کارگروه ثقلین در خانه مداحان ارائه کردیم. با توجه به پیشنهاد ارائه شده، تصمیم‌گیری برای راه‎اندازی کارگروهی ویژه متشکل از یک قرارگاه و پایگاه در خانه مداحان مورد بررسی قرار گرفت.

راهکارهای پیوند قرآن و عترت به صورت مداوم استخراج شود

سلیمی گفت: پیشنهاد به گونه‎ای بود که کارگروهی متشکل از هفت نفر از پیرغلامان اهل بیت(ع) و هفت نفر از اساتید و پیشکسوتان قرآنی تشکیل شود، بر این اساس باید در این کارگروه‎ها تعدادی از علمای محقق و کارشناسان روحانی علوم قرآنی نیز حضور داشته باشند تا راهکارهای پیوند قرآن و عترت را به صورت مداوم در جلسات، استخراج، و راهکارهای عملی شدن آن را تشریح کنند.

این پیشکسوت قرآنی در ادامه عنوان کرد: کارگروه ثقلین، جلسات و هیئت‌های قرآنی را به گونه‎ای تشویق می‎کند تا در بخشی از جلسه به ذکر مناقب و مصائب و معرفی چهره تابناک اهل بیت(ع) بپردازند و تنها به صوت و لحن تخصصی و یا اصوات و الحان توجه نکنند، همچنین هیچ هیئت، سینه‌زن و زنجیرزنی در هیچ جلسه‎ای نباشد مگر اینکه آغازگر جلسه آن‌ها بخاطر عظمت قرآن با بحث تلاوت، آموزش مفاهیم قرآن و شاه‌کلیدهای قرآنی همراه باشد.

این قاری پیشکسوت قرآن با تأکید بر اینکه راه‌اندازی کارگروه ثقلین بینش طرفین را نسبت به امانت‎ها و مسائلی که پیامبر اکرم(ص) بین مسلمانان و جامعه ایرانی گذاشته‎اند ارتقاء می‌دهد، گفت: با توجه به این مسئله مهم قاری قرآنی که آشنا به معارف اهل بیت(ع) نباشد از جامعیت لازم برخوردار نیست و سینه‎زن و مداحی که بی‌خبر از فرهنگ قرآنی باشد نیز واجد جامعیت نخواهد بود.

وی بیان کرد: اگر به دنبال این هستیم که هر روز رشد، تعالی و تکامل داشته باشیم باید راه‎های پیوند قرآن و عترت را در جامعه‌ شناسایی کنیم و در این رابطه تمام نهادها، وزارتخانه‌های مسئول که در رأس آنها حوزه‌های علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، نهاد‌های قرآنی، مؤسسات قرآنی مردمی، هیئت‌ها، رادیو قرآن، شبکه قرآن و خبرگزاری ایکنا مشارکت کنند و یکی از این گروه، به‎عنوان متولی این امر، وظیفه‌ پیگیری‌ها را بر عهده بگیرد.

این قاری بین‌المللی کشور گفت: ثقلین می‌تواند منشأ خیرات و برکات بسیاری برای اثبات توجه ما شیعیان اهل بیت(ع)، در مورد سفارش بزرگ و کلیدی پیامبر اسلام(ص) باشد؛ لذا امیدوارم این موضوع مورد توجه جامعه قرآنی و جامعه مداحان کشور قرار گیرد.

سلیمی پیشنهاد داد: با توجه به کارهای بسیار خوبی که در خبرگزاری ایکنا می‎شود، پیشنهاد می‏‌کنم از همه دست‎‌اندرکاران این حوزه دعوتی را داشته باشند و از عناصر نامبرده، برای تعیین، ترکیب و انتخاب این کارگروه استفاده کرده و در نهایت بعد از دریافت نظریات، تجربیات و پیشنهادات دبیرخانه و جایگاه کارگروه ثقلین را به فضل خدا ایجاد کنند.
captcha