جلسه آموزش قرآن «داود دشتی‌زاده» در محله مجیدیه جنوبی + عکس
کد خبر: 3579995
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱

جلسه آموزش قرآن «داود دشتی‌زاده» در محله مجیدیه جنوبی + عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن داود دشتی زاده در مسجد سجاد(ع) با حضور امیرمحمد زاهدی، پیشکسوت قرآنی و نمازگزاران مسجد سجاد(ع) مجیدیه جنوبی تهران برگزار شد.

جلسه قرآنی فعال؛ با برگزاری دوره های صوت و لحن توسط «زاهدی»+عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن داود دشتی زاده، پیشکسوت قرآنی شب گذشته، یازدهم اسفندماه در مسجد سجاد(ع) واقع در بزرگراه رسالت، خیابان مجیدیه جنوبی، کوچه کاظمی، کوچه شادالویی با حضور قرآن آموزان فعال این مسجد برگزار شد.

هر هفته در این جلسه، دشتی زاده به بیان نکات تجویدی و روانخوانی اعضای جلسه می‌پردازد و اخیرا از امیرمحمد زاهدی، قاری ممتاز و از شاگردان مرحوم استاد مولایی دعوت کرده است تا دومین دوره صوت و لحن تلاوت قران کریم را در این جلسه تدریس کند.

جلسه قرآنی فعال؛ با برگزاری دوره های صوت و لحن توسط «زاهدی»+عکس

در این دوره زاهدی، تلاوتی از استاد منشاوی را پایه قرار داده و اعضای جلسه موظف به تقلید از آن بودند و در جلسه ارائه می‌دادند. امیرمحمد زاهدی با تحلیل تلاوت استاد منشاوی و شرح آنچه استاد منشاوی انجام داده است به روند یادگیری قرآن آموزان کمک کرد.

در این جلسه، اعضا به صورت انفرادی و جمعی به ارائه تلاوت تقلیدی از استاد منشاوی پرداختند و زاهدی، نکات صوت و لحنی آنها را متذکر شد.

از جمله نکاتی که زاهدی به آن اشاره کرد، مراحل تلاوت قرآن کریم بود که در این باره گفت: در تلاوت قرآن سه مرحله وجود دارد: اول، تلاوت؛ دوم، فهم؛ و سوم، عمل. ما در طول زندگی در برابر دوراهی هایی قرار می‌گیریم و اینجاست که باید انتخاب کنیم که مسیر درست یعنی عمل به قرآن یا خلافش را انتخاب کنیم.

جلسه قرآنی فعال؛ با برگزاری دوره های صوت و لحن توسط «زاهدی»+عکس

این مدرس قرآن کریم با اشاره به اینکه در این زمان است که درجات افراد مشخص می‌شود، گفت: باید عامل به آیات قرآن باشیم. سپس با تلاوت برخی آیات، همچون احترام به والدین و خشم را فروبردن و احسان کردن و... برخی مفاهیم این آیات را توضیح داد.

زاهدی ادامه داد: قرآن ما را به انواع دستورات خوب راهنمایی می‌کند. به عنوان مثال می‌گوید«فلینظر الانسان الی طعامه»؛ یک تفسیر از این آیه این است که ببینید از چه منبع درآمدی، زندگی می کنید؟ آیا حلال است یا حرام؟ و تفسیر دیگر این است که به عظمت خدا در خلقت آن خوردنی ها توجه کنید.

این قاری ممتاز در ادامه با اشاره به انواع تقسیم بندی الحان عربی به تشریح یکی از این تقسیم بندی ها پرداخت و گفت: یکی از مهمترین تقسیم بندی های الحان اینچنین است: اول، الحان تحزینی، جایی که می‌خواهیم مخاطب را محزون کنیم و بیشتر برای آیات عذاب به کار برده می‌شود، مانند مقام صبا. دوم الحان تطریبی، برای آیات بهشتی و آیات بشارت دهنده که مخاطب را شاد کنیم، مانند مقام سه گاه.

زاهدی در پایان این تقسیم بندی گفت: قاری باید بر حسب نوع و مفاهیم آیات، الحان مناسب را انتخاب کند.

جلسه قرآنی فعال؛ با برگزاری دوره های صوت و لحن توسط «زاهدی»+عکس

امیر محمدزاهدی در پایان جلسه با توجه به شهادت حضرت زهرا(س)، ثواب تلاوت های امشب را به روح این حضرت تقدیم کرد و حدیثی از پیامبر(ص) نقل کرد که حضرت فاطمه زهرا(س) فرمود: یک شب آماده خواب بودم که پدرم رسول خدا(ص) بر من وارد شد و فرمود:‌ ای فاطمه جان! نخواب، مگر اینکه چهار عمل را به جا آوری! ۱- قرآن را ختم کنی ۲- پیامبران را شفیع خود گردانی ۳- مؤمنین و مؤمنات را از خود راضی و خشنود سازی ۴- حج واجب و عمره را به جا آوری.
حضرت این جملات را بیان فرمود و مشغول به خواندن نماز شد. صبر کردم تا نمازش پایان یافت، بی‌درنگ گفتم:‌ ای رسول خدا(ص) مرا به چهار عمل بزرگ سفارش فرمودی که در این وقت محدود توان و فرصت انجام آن‌ها را ندارم؟
پدرم تبسم کرد و فرمود:‌ ای فاطمه جان! هرگاه قبل از خواب سه مرتبه سوره اخلاص «قل هو الله احد» را بخوان، گویا قرآن را ختم کرده‌ای و هرگاه بر من و پیامبران پیشین من درود و سلام فرستی همه ما شفیعان تو خواهیم بود، مانند ذکر این صلوات: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و علی جمیع الانبیاء و المرسلین»

و هرگاه برای برادران و خواهران دینی و با ایمان خود طلب آمرزش و مغفرت نمایی، همگی آن‌ها را از خود راضی و خشنود ساخته‌ای، مانند ذکر این استغفار: «اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات» و هرگاه بگویی: «سُبْحانَ الله، وَالحَمْدُ لله، وَلا اِلهَ اِلاَّ الله وَالله اَکبَرُ» گویا حج تمتع و حج عمره گزارده‌ای. سپس همه اعضای جلسه این 4 عمل و سفارش پیامیر(ص) را انجام داده و حاضران پذیرایی شدند و عکسی به یادگار گرفته شد.

جلسه قرآنی فعال؛ با برگزاری دوره های صوت و لحن توسط «زاهدی»+عکس

یکی از ابتکارات فعالان قرآنی این مسجد برای جذب جوانان و نوجوانان، اهدای جوایز بود. بدین صورت که در این جلسه قرآن، اسم اعضای حاضر در جلسه نوشته می‌شد و در پایان به قید قرعه به تعدادی از حاضرین، فقط بخاطر حضور در جلسه قرآن و نشستن پای رحل، جوایزی اهدا می‌شود.

دشتی زاده، حدود 15 سال است که در این مسجد، جلسه داری می‌کند و قبل از وی، سال ها نصرت الله عاطفی و مرحوم استاد حسین صبحدل در این مسجد جلسه داری می‌کردند.

از جمله فعالیت های ویژه این مسجد، ختم قرآن صبحگاهی است به صورتی که هر روز، بعد از نماز صبح، یک جزء از قرآن، توسط داود دشتی زاده و علی اصغر مظفری، تلاوت می‌شود و هر ماه یک ختم قرآن صورت می‌گیرد. 


مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی ترکاشوند
|
United States of America
|
۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۰:۵۰
0
2
استاد داوود دشتیزاده عزیز من از شما ممنونم که به ما ها قرآن را یاد میدهی و باعث میشوی که ما قرآن را حفظ کنیم ممنونم ازت استاد
captcha