بررسی قوت و ضعف فعالیت‌های قرآنی خراسان‌جنوبی در میزگرد ایکنا
کد خبر: 3580230
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷

بررسی قوت و ضعف فعالیت‌های قرآنی خراسان‌جنوبی در میزگرد ایکنا

گروه فعالیت‌های قرآنی: اگر می‌خواهیم شاهد رشد فرهنگ قرآنی در استانمان باشیم باید بررسی کنیم که چه کاستی‌ها و چه نقاط قوتی در این زمینه در خراسان‌جنوبی وجود دارد؛ در این راستا ایکنای خراسان‌جنوبی در میزگردی با حضور نمایندگان ادارات متولی امر قرآنی این مسئله را بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، پایان سال فرصت مناسبی است که همه ما یک نتیجه‌گیری از آنچه کرده‌ایم داشته باشیم، اینکه وقت و زمانمان را چگونه گذراندیم و نقاط قوت و ضعف ما چه بوده است.

در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز شرایط همین‌گونه است. اگر می‌خواهیم شاهد رشد فرهنگ قرآنی در استانمان باشیم، باید بررسی کنیم که چه کاستی‌ها و چه نقاط قوتی در این زمینه در خراسان جنوبی وجود دارد. در این راستا ایکنای خراسان‌جنوبی در میزگردی با حضور نمایندگان ادارات متولی امر قرآنی این مسئله را بررسی کرده است.

حسن سلمانی، مسئول اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در این نشست گفت: نخبه قرآنی کسی است که یک کار شاخص قرآنی دارد، به عنوان مثال تلاوت بسیار بسیار مطلوبی دارد و یا در زمینه حفظ قرآن، حافظه او خاص و استثنایی است.

بزرگترین بانک اطلاعاتی فعالان قرآنی را تدوین کرده‌ایم

وی اظهار کرد: بی‌شک این نخبگان باید مورد حمایت قرار گیرد که گام اول برای حمایت، شناسایی نخبگان قرآنی است که در این زمینه ما بزرگترین و قوی‌ترین بانک اطلاعاتی فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی را تدوین کرده‌ایم و همه این فعالان را بر اساس تخصصشان چون تدریس، مربیگری، حفظ و.. دسته‌بندی شده‌اند

بررسی قوت و ضعف فعالیت‌های قرآنی خراسان‌جنوبی در میزگرد ایکنا

مسئول اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: در حمایت از نخبگان قرآنی فقط حمایت مادی مطرح نیست بلکه برای بسیاری از فعالان قرآنی حمایت معنوی و پشتیبانی از آنان بسیار حائز اهمیت است.

سلمانی ادامه داد: یکی از این حمایت‌ها مباحث آموزشی است، که بر این اساس از چند ماه قبل دوره تخصصی استعدادهای قرآنی ویژه پسران 10 تا 15 ساله را شروع کردیم که در این طرح افرادی که دارای استعداد خاصی در زمینه قرائت هستند را شناسایی کردیم و در حقیقت در این طرح از همین الان کار تربیت قاریان آینده را شروع کردیم.

در بحث کادر تخصصی ضعف داریم

وی افزود: در فعالیت‌های قرآنی یکی از نقاط ضعف در استان بحث کادر تخصصی است که در شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی نیز این موضوع را مطرح و در راستا بحث آموزش تخصصی تربیت داور را پی‌گیری کردیم که برای آن 17 ملیون تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: اعزام نخبگان قرآنی به دوره‌های تخصصی کشور، دوره‌های تربیت مدرس، دوره تربیت مربی سبک زندگی نیز از جمله مواردی است که در بحث آموزش پی‌گیری کردیم.

سلمانی با اشاره به اینکه یکی دیگر از نقاط ضعف در فعالیت‌های قرآنی استان بحث پژوهش‌های قرآنی است، افزود: یکی از مؤسسات قرآنی خراسان‌جنوبی به نام اولی الابصار در بحث قرآن پژوهی فعالیت می‌کند که اعلام کرده‌ایم در بحث منابع تحقیق، کتب و..هر گونه حمایتی که لازم باشد از آنان صورت می‌گیرد.

وی گفت: برای حمایت از نخبگان قرآنی باید فرصت شناخته شدن به فعالان قرآنی بدهیم، اگر قرار باشد در هر محفل و جلسه قرآنی از قاریان و حافظان شناخته شده استفاده کنیم پس چه زمانی قاریان و حافظان و فعالان قرآنی با استعداد خراسان‌جنوبی فرصت شناخته شدن پیدا می‌کنند.

مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به حمایت ویژه از مؤسسات و خانه قرآن اظهار کرد: در سال جاری در راستای حمایت از مؤسسات و خانه‌های قرآن حدود 30 ملیون تومان اعتبار در نظر گرفته شد که این مبلغ جدای از 40 میلیونی است که در سایر موضوعات قرآنی هزینه کردیم.

150 ملیون اعتبار در سال جاری به فعالیت‌های قرآنی تبلیغات اسلامی اختصاص یافت

سلمانی بیان کرد: همچنین 80 ملیون تومان اعتبار استانی نیز برای فعالیت‌های قرآنی تبلیغات اسلامی در نظر گرفته شده که در مجموع میزان اعتبارات فعالیت‌های قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی به 200 ملیون رسید که از این میزان 150 ملیون تومان اختصاص یافت.

محمد جعفری، مسئول دفتر قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در این نشست گفت: یکی از مسائل مهم برای فعالان قرآنی بحث بیمه آنان بود که در این زمینه در استان نهایت تلاش خود را انجام دادیم.

اردیبهشت امسال 300 نفر از فعالان قرآنی استان بیمه شدند

وی اظهار کرد: از حدود 5 سال قبل بحث بیمه فعالان قرآنی شروع شد که در گام اول تعداد100 نفر از فعالان قرآنی خراسان جنوبی بیمه شدند و در اردیبهشت امسال نیز که سایت فعال شد حدود300 نفر دیگر از فعالان قرآنی خراسان جنوبی که مدارکشان تکمیل بود بیمه شدند.

بررسی قوت و ضعف فعالیت‌های قرآنی خراسان‌جنوبی در میزگرد ایکنا

مسئول دفتر قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در بیمه فعالان قرآنی 80 درصد حق بیمه را ارشاد و 20 درصد را خود فرد می‌پردازد و مشکل دیگری که بیمه این افراد دارد این است که اگر یک روز در پرداخت حق بیمه‌شان تأخیر کنند، بیمه آنها قطع می‌شود.

جعفری ادامه داد: کسانی که به این دلیل بیمه‌شان قطع شده می‌توانند آخرین فیش پرداختی خود به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیاورند که با مکاتبه با معاونت قرآن و عترت مشکل قطع بیمه این دسته از فعالان قرآنی حل شود.

320 میلیون تومان در سه مرحله به شورای توسعه فرهنگ قرآن استان اختصاص یافت

وی همچنین با اشاره به اقدامات شورای توسعه فرهنگ قرآنی خراسان‌جنوبی افزود: در شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سه مرحله واریزی داشتیم که در مجموع 320 میلیون تومان اعتبار به شورای توسعه فرهنگ قرآنی اختصاص یافت که در بخش‌‎های آموزش عمومی و تخصصی، تبلیغ و ترویج و پژوهش هزینه شد.

مسئول دفتر قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: در شورای توسعه فرهنگ قرآنی خراسان جنوبی 22 طرح سال اول، 15 طرح سال گذشته و 12 تفاهم نامه امسال بسته شد که همه آن ها طریق تشکل‌ها و موسسات قرآنی اجرایی شده است.

جعفری اظهار کرد: دوره های ویژه کودک، دوره‌های تخصصی نماز و قرآن، کارگاه شهر نماز با حضور 400 مربی در بیرجند و 250 مربی در طبس، برگزاری هفته قرآن و عترت با جشنواره‌های مختلف از جمله برنامه‌هایی است که در راستای فرهنگ قرآنی انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه شعار مسابقات قرآن امسال فرهنگ و ارشاد اسلامی فهم قرآن بود، یادآور شد: امسال در این مسابقات 3700نفر از طریق مؤسسات،3700 نفر از کارکنان دولت و 12 هزار نفر از معلمان و فرهنگیان شرکت داشتند.

برگزاری دوره‌های تخصصی قرآن کریم در خراسان‌جنوبی

بررسی قوت و ضعف فعالیت‌های قرآنی خراسان‌جنوبی در میزگرد ایکنا

همچنین در این نشست کاظمی کارشناس امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در این نشست گفت: یکی از اقدامات اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در حوزه قرآن برگزاری دوره‌های تخصصی قرآن کریم است.

وی اظهار کرد: این دوره‌های تخصصی در بیرجند مرکز استان هر ماه و در شهرستان هر دو ماه یک بار برگزار می‌شود و از اساتید به نام برای این دوره‌های دعوت می‌شود که امیدواریم در ارتقاء توان قرآنی قرآن آموزان استان مؤثر باشد.

کارشناس امور قرآنی اوقاف خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی دیگر برنامه‌هایی که در طول 5 سال برگزار شد، طرح حفظ قرآن کریم بود که هر سال در ابتدای سال ثبت‌نام آن انجام می‌شد و در طول سال کلاس‌های آن برگزار و در پایان نیز آزمون آن برگزار می‌شد.

کاظمی ادامه داد: امسال در این طرح 5300 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد حدود 3900 نفر در آزمون شرکت کردند.

تأسیس مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن  اقدامی بی‌نظیر بود

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های مهم قرآنی اوقاف که در کشور بسیار موفق بود، بحث مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن در محل حسینیه امام رضا(ع) بود که در دو طرح تابستانی و یک ساله اجرا شد که طرح یک ساله در حال حاضر ادامه دارد.

کارشناس امور قرآنی اوقاف خراسان‌جنوبی گفت: در طرح تابستانه قرآن آموزان بخشی از قرآن کریم را حفظ کردند و در طرح یک ساله برنامه‌ریزی‌ها بر این تعلق گرفته است که قرآن آموزان بعد از یک سال حافظ کل قرآن کریم باشند.

کاظمی یادآور شد: اگر موقوفات قرآنی یابد بی‌شک می‌توان از محل موقوفه‌ها در جهت ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کرد، در غیر این صورت سایر موقوفات باید حتما در محل نیت واقف هزینه شود و امکان استفاده آن برای موضوعات دیگر نیست.

حکیمه بهمن زاده

captcha