تجاوز از حق؛ از علل برهم خوردن مناسبات اجتماعی
کد خبر: 3580344
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱

تجاوز از حق؛ از علل برهم خوردن مناسبات اجتماعی

گروه اجتماعی: امام علی(ع) تجاوز از حق را باعث بر هم خوردن مناسبات اجتماعی و تنگ شدن روزگار بر آدمیان می‎داند، زیرا با این تجاوز، عدالت، رنگ می‎بازد و ظلم و باطل، چهره کریه خود را می‎نمایاند، از همین‌رو، باید بسیار مراقب بود که افراد از حق، تجاوز نکنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، امام علی(ع) معیاری که در تحلیلِ حوادث و انتخاب مواضع، به دستِ انسان‌ها می‎دهد، همان میزانِ «حق» است که سبب بصیرت واقعی می‎شود.
امام علی(ع) در فراز چهل و یکم از نامه خود به امام حسن‌مجتبی(ع) فرموده است: «کسی‎که از حق تجاوز کند، زندگی بر او تنگ می‎شود» این امام همام در همه سخنان خود، مردم را به «حق» دعوت می‎کند و همواره برای تثبیت حق می‎کوشد.اساساً همه رفتارها و کردارهای آن حضرت براساس یک معیار بوده و آن هم «حق» است.
امام علی(ع) تجاوز از حق را باعث بر هم خوردن مناسبات اجتماعی و تنگ شدن روزگار بر آدمیان می‎داند، زیرا با این تجاوز، عدالت، رنگ می‎بازد و ظلم و باطل، چهره کریه خود را می‎نمایاند، از همین‌رو، باید بسیار مراقب بود که افراد از حق، تجاوز نکنند؛ برای نمونه: در زمان حکومتش به قنبر دستور داد که بر مجرمی، حد جاری کند، قنبر، هنگام اجرای حد، سه تازیانه بیشتر زد، امام، قنبر را به‌سبب همین تجاوز از حق، قصاص کرد.
این همه حساسیت از آن‌رو بود که تجاوز از حق و تمایل به باطل، سببِ مُهر شدن دل‌ها و ناتوانی از درک حقایق و تشخیص آن است که نتیجه آن، فرو رفتن بیش‌از پیش در تباهی و هلاکت و انکار حقایق است.
قرآن‌کریم انکار پیامبراکرم(ص) را توسط مشرکان، همین حق‎ستیزی آنان می‎داند و در آیه 70 سوره مؤمنون در این رابطه می‎فرماید: « أَمْ يَقُولُونَ بِهِ جِنَّةٌ بَلْ جَاءهُم بِالْحَقِّ وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ؛ يا می‎گويند او جنونى دارد [نه] بلكه [او] حق را براى ايشان آورده و[لى] بيشترشان حقيقت را خوش ندارند» هم‌چنین موجب می‎شود تا انسان‌ها نسبت به هم‌نوعان خود، روش و رفتارهای نابهنجار در پیش گیرند.
انحراف در عقیده و اندیشه و ارائه تفسیرهای غلط از مسائل و حوادث، ازجمله آثار دیگر تجاوز از حق است.از دیدگاه امام علی(ع) تجاوز از حق، سرانجامی جز هلاکت و نابودی ندارد و در این رابطه فرموده است: «هر کسی که با حق درآمیزد نابود می‎گردد».
captcha