به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، امام علی(ع) معیاری که در تحلیلِ حوادث و انتخاب مواضع، به دستِ انسانها میدهد، همان میزانِ «حق» است که سبب بصیرت واقعی میشود.
امام علی(ع) در فراز چهل و یکم از نامه خود به امام حسنمجتبی(ع) فرموده است: «کسیکه از حق تجاوز کند، زندگی بر او تنگ میشود» این امام همام در همه سخنان خود، مردم را به «حق» دعوت میکند و همواره برای تثبیت حق میکوشد.اساساً همه رفتارها و کردارهای آن حضرت براساس یک معیار بوده و آن هم «حق» است.
امام علی(ع) تجاوز از حق را باعث بر هم خوردن مناسبات اجتماعی و تنگ شدن روزگار بر آدمیان میداند، زیرا با این تجاوز، عدالت، رنگ میبازد و ظلم و باطل، چهره کریه خود را مینمایاند، از همینرو، باید بسیار مراقب بود که افراد از حق، تجاوز نکنند؛ برای نمونه: در زمان حکومتش به قنبر دستور داد که بر مجرمی، حد جاری کند، قنبر، هنگام اجرای حد، سه تازیانه بیشتر زد، امام، قنبر را بهسبب همین تجاوز از حق، قصاص کرد.
این همه حساسیت از آنرو بود که تجاوز از حق و تمایل به باطل، سببِ مُهر شدن دلها و ناتوانی از درک حقایق و تشخیص آن است که نتیجه آن، فرو رفتن بیشاز پیش در تباهی و هلاکت و انکار حقایق است.
قرآنکریم انکار پیامبراکرم(ص) را توسط مشرکان، همین حقستیزی آنان میداند و در آیه 70 سوره مؤمنون در این رابطه میفرماید: « أَمْ يَقُولُونَ بِهِ جِنَّةٌ بَلْ جَاءهُم بِالْحَقِّ وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ؛ يا میگويند او جنونى دارد [نه] بلكه [او] حق را براى ايشان آورده و[لى] بيشترشان حقيقت را خوش ندارند» همچنین موجب میشود تا انسانها نسبت به همنوعان خود، روش و رفتارهای نابهنجار در پیش گیرند.
انحراف در عقیده و اندیشه و ارائه تفسیرهای غلط از مسائل و حوادث، ازجمله آثار دیگر تجاوز از حق است.از دیدگاه امام علی(ع) تجاوز از حق، سرانجامی جز هلاکت و نابودی ندارد و در این رابطه فرموده است: «هر کسی که با حق درآمیزد نابود میگردد».