داعش و وهابیت تکفیری بویی از عقلانیت نبرده‌اند
کد خبر: 3580905
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

داعش و وهابیت تکفیری بویی از عقلانیت نبرده‌اند

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر تسنیم گفت: داعش و وهابیت در خدمت اربابان خود هستند و هیچ برهانی برای امورشان ندارند؛ زیرا براساس وهم، خیال و شهوت و غضب تصمیم می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 15 اسفندماه در جلسه تفسیر در مسجد اعظم قم گفت: امام علی(ع) فرمود خداوند یک تجلی عام و یک تجلی خاص دارد که تجلی خداوند در همه عالم، عام و تجلی خداوند در قرآن، خاص است ولی این تجلی خاص را خیلی از افراد درک نمی‌کنند.

وی افزود: خداوند علی حکیم است و قرآن از ناحیه چنین خدایی است که مراحل میانی یعنی عربی مبین آن توسط جبرئیل به پیامبر(ص) نازل می‌شود ولی این طور نیست که جبرئیل معلم او و علی حکیم باشد بلکه علی حکیم را باید علی حکیم بالذات به او آموزش دهد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه جبرئیل بخش عربی مبین قرآن را آورده است بیان کرد: اگر قرآن و اهل‌بیت(ع) عدل یکدیگر هستند به وضوح می‌توان گفت که عترت نیز علی حکیم هستند البته نه در مرتبه علی حکیم بالذات، لذا لازم نیست همه جا بگوییم که باید میان خدا و پیامبر(ص)، واسطه باشد به همین دلیل شیخ صدوق در جایی فرموده است که میان پیامبر و خدا در معراج فاصله‌ای وجود نداشت.

این مفسر قرآن با بیان اینکه سخنان ائمه(ع) در برابر افراد مختلف، متفاوت بوده است عنوان کرد: چون سطح درک و معرفت افراد متفاوت بوده است ائمه(ع) نیز با آنان به صورت متفاوتی سخن گفته‌اند.

این مفسر با بیان اینکه سخنان ائمه(ع) را انبیاء، اولیاء و اصحاب خاص ایشان می‌فهمند اظهار کرد: عبارتی از زیارت جامعه کبیره هست که بهترین سوغات مشاهد مشرفه است؛ فرموده است «و محتمل بعلمه» یعنی خدایا به واسطه حضور من در این مشاهد علم و تقوایی عطا کن که بتوانم آن را بر دوش بگیرم؛ این علم، ارزش دارد وگرنه علوم دیگر که فراوان در حوزه وجود دارند.

این مرجع تقلید با اشاره به عصمت پیامبر و ائمه(ع) بیان کرد: احتمال خطا در امور عادی زندگی، ثبوتا محال نیست ولی مشکل اثباتی وجود خواهد داشت و اطمینان مردم به امامت و نبوت از بین می‌رود و ممکن است مردم تصور کنند فردی که در امور عادی اشتباه می‌کند پس ممکن است در امور هدایتی نیز این طور باشد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه قرآن کتاب برهان و عقل است تاکید کرد: داعش و وهابیت در خدمت اربابان خود هستند و هیچ برهانی برای امورشان ندارند؛ تصمیمشان در کارهای زشتشان جدی است ولی همراه برهان و عقل نیست بلکه براساس خیال و وهم و حیوانیت عمل می‌کنند لذا بهترین تعبیر برای آنان حیوان خیال، شهوی و غضبی است.

captcha