به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، خنده و شوخی از نیازهای انسان است و طبیعت انسان ـ بهویژه جوانان ـ مزاج را میپسندد، زیرا شوخی، تصویرهای غمناک و یاسآور را از ذهن آدمی دور میکند و عناصر شادیبخش را در لایههای روان آدمی فرو میبرد و به انسان نشاط ذهنی میبخشد.
امام علی(ع) در فراز چهل و دوم از نامه خود به امام حسنمجتبی(ع) با عنوان «حکمتها و عبرتها» درباره کلام بیمحتوا و خندهدار هشدار داده و فرموده است: «از گفتن سخنان خندهآور و بیمحتوا بپرهیز، هر چند از دیگری نقل کنی».
در روایات، با دو گونه دستور درباره شوخی، روبهرو هستیم: یکی توصیه و ترغیب به شوخی و دیگری، پرهیز و دوری از آن.درباره ترغیب به خنده و شادی روایات فراوانی وجود دارد ازجمله روایات وارده در مورد «ادخال السرور علی المؤمنین» و یا روایات وارده در باب گشادهرویی و شوخطبع بودن مؤمن مانند حدیث پیامبر(ص) که فرمود: «مؤمن شوخطبع و خوشمشرب است، ولی منافق، گرفته و خشمآلود» و یا در سیره پیامبراکرم(ص) آمده است: «ایشان بیش از همه، متبسم بود و بر روی یارانش لبخند میزد».
از این نوع روایات فراوان است که مردم را به شوخی، توصیه میکند، اما از سوی دیگر درباره نهی از شوخی هم روایات فراوان است؛ مثلاً امام علی(ع) فرمود: «هر شوخی که انسان میکند مقداری از عقل خود را از دست میدهد».
پس دو دسته روایت وجود دارد که با کنار نهادن آنها میتوان نتیجه گرفت که برای شوخی معیار و ملاک و خط قرمزی وجود دارد و آن این است که مردم از شوخیهای بیمحتوا و تمسخرآمیز نهی شدهاند که به وقار و متانت و ایمان آنها آسیب میرساند و موجب کینه و کدورت و آبروبری میشود.وگرنه، شوخی و مزاح معقول یک نیاز است که پیشوایان معصوم(ع) به آن توصیه کردهاند.برای نمونه، یونس بن شیبانی میگوید، امام صادق(ع) به من فرمود: «شوخی شما با یکدیگر به چه اندازه است؟ عرض کردم: اندک است، فرمود: اینگونه نباشید، زیرا شوخی از خوشاخلاقی است و تو با شوخی، برادرت را شادمان میکنی، همانا رسول خدا(ص) با کسی شوخی میکرد و هدفش شاد کردن او بود».
نمونه دیگر از شوخیهای مقبول آن است که گفته شده: فرد اعرابی نزد رسول خدا(ص) آمد و برای ایشان هدیهای آورد، پیامبر نیز از او تشکر کرد و هدیهاش را پذیرفت، پس از آنکه اعرابی در مدینه به کارش رسید، خواست به وطن خود برگردد نزد رسول خدا(ص) آمد و گفت: نمیخواهید پول آن هدیه را بدهید، پیامبر(ص) خندید.از آن پس هرگاه پیامبر(ص) اندوهگین میشد خطاب به اصحاب میفرمود: آن اعرابی چه شد؟ ای کاش نزدما میآمد.
خداوند متعال در سوره حجرات آیه ۱۱ میفرماید: «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ یَکُونُوا خَیْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ یَکُنَّ خَیْرًا مِنْهُنَّ؛ ای کسانیکه ایمان آوردهاید مسخره نکند گروهی از قوم و گروهی دیگر؛ چهبسا نزد الله گروه مسخره شونده بهتر باشد و همچنین گروهی از زنان، زنان دیگر را مسخره نکند.چهبسا زنانیکه مورد تمسخر قرار گرفتهاند بهتر از آنان باشند».