احدفرامرز قراملکی، استاد گروه کلام و فلسفه اسلامی دانشگاه تهران در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به سابقه فعالیت خود در زمینه قرآن اشاره و بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی یک دانشجوی مبارز به نام دکتر واقفی که در رشته داروسازی تحصیل میکرد و هنوز هم در قید حیات است، در منطقه قراملک کلاس آموزش قرآن داشت و قرائت قرآن را از ایشان فرا گرفتم، البته بنده به صورت سنتی نیز در کلاسهای قرآنخوانی حضور داشتم.
وی در ادامه به فعالیتش در زمینه قرآن پژوهی اشاره و تصریح کرد: در تحقیقهای دانشگاهی حجم قابل توجهی را به فهم قرآن دادهام، شاید مجموعه مقالاتی که در زمینه قرآن پژوهی نوشتهام گردآوری کنیم یک کتاب میشود، بنده به فعالیت کردن در زمینه قرآنی علاقه داشتم، به ویژه در بخشهایی که قرآن ما را به تأملات فلسفی وا میدارد و آنجایی که بحثهای میان رشتهای مطرح است چندین سال است که گاهی میاندیشم، گاهی پژوهشی دارم و گاهی هم آنها را منتشر میکنم.
استاد گروه کلام و فلسفه اسلامی دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که جلسات قرآن سنتی که در حال حاضر برگزار میشود چقدر میتواند در فهم قرآن مؤثر باشد بیان کرد: اولاً، بودن این جلسات بهتر از نبود آنها است، ثانیاً این مطلب به نحوه اداره جلسات بستگی دارد، اما یک مدلی وجود دارد به نام «تراکنش» یا ارتباط تراکنشی، اگر این جلسات آموزشی با ارتباطات تراکنشی اداره شوند به این معنا که یک تعاملی بین استاد و افراد و خود افراد باشد و از همه مهمتر جلسات قرآن خودمانی، توأم با تدبر مسأله محورانه برگزار شود، بسیار موثر است.
وی در ادامه افزود: ما باید به قرآن مسأله عرضه کنیم و از قرآن پاسخ بطلبیم، قطعاً مسأله متفاوت از پرسش است، هر گاه ما با یک ذهن مسأله دارد به قرآن مراجعه کنیم قطعاً سبب تدبر و ژرف نگری میشود و خواهیم دید که در قرآن چه حقایقی است که در نگاه اول از فهم آنها محروم بودهایم.
قراملکی با تشبیه قرآن به دریا در ادامه سخنانش تصریح کرد: واقعاً قرآن مانند دریا است که گاهی ممکن است تنها از سواحل آن استفاده کنید و گاهی هم ممکن است یک مقدار به اعماق آن بپردازید و در آن غواصی کنید و آن وقت خواهید دید که یک چیزهای بسیار نایافتنی در جاهای دیگر در ساحت قرآن وجود دارد و به همین دلیل قرآن همیشه تازه است.
وی در ادامه افزود: برای جلسات قرآن هرچقدر ما از جهت مدیریت بر مبانی روشها و فناوریهای جدید اهمیت دهیم موفقتر خواهیم بود، در واقع نباید اینطور باشد که از قبل یک پیامی در جلسه بیاوریم و ارائه کنیم، اصطلاحاً اگر مدیریت جلسات قرآنی به جای انتقال اطلاعات به گونهای باشد که ایجاد زمینهای برای تجربه کردن در ساحت قرآن و ایجاد زمینهای برای رژف نگری مسأله محورانه کند، قطعاً به رشد ما بسیار بسیار میتواند کمک کند.