همراه با جلسه نخبگان قرآن در مسجد حوض لقمان مشهد
کد خبر: 3581894
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱

همراه با جلسه نخبگان قرآن در مسجد حوض لقمان مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرائت و آموزش نخبگان قرآن مشهد به‌همت جامعه قاریان قرآن این شهر هر هفته سه‌شنبه شب‌ها در مسجد حوض لقمان و با تدریس سیدمجتبی سادات‌فاطمی و جواد رجایی تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جلسه قرائت قرآن نخبگان قرآنی بزرگسال مشهد، سه‌شنبه شب‌ها با حضور افراد برتر و برگزیده در مسابقات قرآن این شهر در مسجد حوض لقمان برگزار می‌شود و شب گذشته، 17 اسفند‌ماه نیز این جلسه مانند هر هفته برگزار شد.
تعداد اعضای حاضر در این جلسه نورانی حدود 15 نفر است و شرط نوبت‌دهی جهت قرائت و ارزشیابی در این جلسه، کسب رتبه برتر و حضور در مرحله پایانی مسابقات قرآن مشهد بوده است، اما امکان استماع قرآن و بهره‌گیری از اساتید این محفل برای عموم افراد وجود دارد.
جلسه نخبگان قرآن در مسجد حوض لقمان مشهد
سیدمجتبی سادات‌فاطمی، عضو جامعه قاریان قرآن مشهد و یکی از اساتید این جلسه در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: طولانی بودن مدت‌زمان تلاوت‌ها و ارزیابی آن در جلسه توسط اساتید، سبب می‌شود تا تعداد قرائت‌ها در هر جلسه کاهش یافته و تکیه بحث بر کیفیت قرائت‌ها باشد و آموزش‌های تخصصی انجام شود، به همین دلیل تعداد اعضای جلسه نیز محدود است تا این ترتیب و نظم نسبت به قرائت تمام حاضران رعایت شود.
وی با بیان اینکه تلاوت حاضران در هر جلسه قرائت قرآن، ضبط می‌شود و به‌صورت صوتی و تصویری در فضای مجازی منتشر می‌شود، ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت این تلاوت‌ها به کانال تلگرامی نخبگان قرآنی مشهد مراجعه کنند، ضمن اینکه قاریان نیز از این طریق می‌توانند به ارزیابی تلاوت خود بپردازند.
جلسه نخبگان قرآن در مسجد حوض لقمان مشهد
سادات‌فاطمی با اشاره به اینکه ملاک قرائت در این جلسه ترتیب سوره‌های قرآن از ابتدا تا انتها است، اضافه کرد: تا کنون و به همین روش، سه ختم قرآن در جلسه نخبگان بزرگسال انجام شده و در ضمن این تلاوت‌ها، استاد جواد رجایی و بنده نکات مربوط به تجوید، وقف و ابتدا و صوت و لحن هر قاری را به او تذکر می‌دهیم.  
وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه قرائت در جلسه نخبگان بزرگسال با نخبگان نوجوان کمی تفاوت دارد، اظهار کرد: جلسه نخبگان نوجوان جامعه قاریان قرآن مشهد، پنجشنبه شب‌ها ساعت 19 در محل مسجد حوض لقمان برگزار می‌شود و در آن جلسه به قاریان نوجوان تأکید می‌شود تا قطعات تقلیدی از قاریان مصری را برای ارائه در جلسه آماده کنند و از این طریق سطح قرائت خود را ارتقا بخشند.
در بخش‌هایی از این جلسه قرائت قرآن و پس از تلاوت هر قاری، جواد رجایی، استاد تجوید و وقف ابتدا و سیدمجتبی سادات‌فاطمی، استاد صوت و لحن این محفل قرآنی به بیان نکات و تذکرات مربوط به هر قرائت می‌پردازند و قاری را برای آمادگی هرچه بیشتر در محافل و کرسی‌های تلاوت راهنمایی می‌کنند.
جلسه نخبگان قرآن در مسجد حوض لقمان مشهد
جواد رجایی، استاد وقف و ابتدا این جلسه در بخشی از نکات خود به اهمیت رعایت وقف و ابتدا در قرائت اشاره کرد و گفت: هر قاری باید نقاط شروع و توقف در قرائت خود را مورد توجه قرار دهد و رعایت این نکات برای یک قاری در یک تلاوت مجلسی بسیار مهم‌ است و اگر با مشکل کمبود نفس مواجه شد از شگرد‌های مطلوب مانند ادا نکردن مدهای منفصل استفاده کند.
وی ادامه داد: یک قاری نباید در ضمن قرائت خود ویژگی‌های تجویدی حروف را مورد تغییر و یا تلطیف قرار داده و از آن‌ها به‌راحتی عبور کند، بلکه در ادای حروف باید مقید بود و در جایی مثل ادای همزه در کنار مد موجود باید نبره همزه را ادا کند و این ادای حرف را در بیان و اجرای مد آمده در متن، حذف نکند.
جلسه نخبگان قرآن در مسجد حوض لقمان مشهد
سیدمجتبی سادات‌فاطمی نیز در بین قرائت قاریان نخبه این جلسه به بیان نکاتی در صوت و لحن قرائت هر فرد اشاره کرد و گفت: حروف «لا» و «ما» نافیه، هرگاه بر سر کلمه‌ای بیاید باید به‌صورت کلمه‌ای واحد قرائت شود و قاری باید توجه کند که تکیه و ضربه صوت خود را متوجه کل این ترکیب کند و از جدایی بین حرف و کلمه «ما» بعد آن خودداری کند، زیرا این جدایی در معنی تغییر ایجاد می‌کند و سبب اشتباه می‌شود.
یادآور می‌شود، جلسه نخبگان قرآنی مشهد به همت جامعه قاریان قرآن این شهر، سه‌شنبه هر هفته از ساعت 19 تا 22 در محل مسجد حوض لقمان مشهد برگزار می‌شود و قاریان، مرتلان و حافظان برتر مشهد مقدس در این جلسه حضور یافته و به تلاوت کلام‌الله مجید می‌پردازند.
captcha