تحقق «أَحْسَنِ الْحَالِ» با حفظ حریم الهی
کد خبر: 3582148
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

تحقق «أَحْسَنِ الْحَالِ» با حفظ حریم الهی

گروه فعالیت‌های قرآنی: دارنده رتبه ممتاز رشته ترتیل سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در مورد چگونگی رسیدن به حال احسن در سال جدید، ابراز کرد: انجام واجبات و ترک محرمات و در واقع نگه داشتن حریم الهی، شعفی درونی پدید می‌آورد که انسان را به «أَحْسَنِ الْحَالِ» می‌رساند.

مرضیه میرزایی‌پور، دارنده رتبه ممتاز رشته ترتیل سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، درخصوص عبارت «أَحْسَنِ الْحَالِ» آمده در دعای تحویل سال، بیان کرد: «أَحْسَنِ الْحَالِ» یعنی اینکه خداوند از ما راضی و خشنود باشد و این رضایت الهی را باید جستجو کنیم که در چه صورت با انجام چه کارهایی می‌توانیم رضایت محبوب ازلی را جلب کنیم تا به حال احسن برسیم.
کسب رضایت پروردگار؛ عامل رسیدن به حال احسن
وی در ادامه ابراز کرد: وقتی فردی کار نیکی انجام می‌دهد، شعفی در دورنش پدید می‌آید که بدون شک این همان رضایت پروردگار است.
کار خیر؛ انجام واجبات و ترک محرمات است
میرزایی‌پور درخصوص کسب آرامش از آنچه که رضای الهی نامید می‌شود نیز گفت: در واقع «أَحْسَنِ الْحَالِ»، احساس آرامش از رضایت خدا در کار خیر است که برای بدست آوردنش نیاز به کار فوق‌العاده‌ای مانند ساخت مسجد و مدرسه نیست، بلکه منظور از کار خیر؛ انجام واجبات و ترک محرمات است.
دارنده رتبه ممتاز رشته ترتیل سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف با تأکید به رعایت حدود الهی درخصوص کسب رضایت خداوند، بیان کرد: انجام آنچه خدا حلال کرده و ترک آنچه حرام کرده است و به طور کلی حفظ حریم الهی، انسان را به «أَحْسَنِ الْحَالِ» می‌رساند.
تمرین ترک گناهان در قالب برداشتن چله
وی ادامه داد: متأسفانه امروزه غیبت، گناهی مرسوم شده است و افراد به‌راحتی مرتکب چنین گناه کبیره‌ای می‌شوند، در صورتی که در آیات و روایات این رفتار اشتباه به خوردن گوشت برادر مرده تعبیر شده است لذا اگر فردی بخواهد به حال احسن برسد، بهتر آن است که به جای چله‌های مستحبی مانند زیارت عاشورا و سایر سوره‌های قرآن که البته منکر ثأثیرات و ثواب‌های این موارد هم نیستیم، چله ترک گناهان از جمله غیبت یا دروغ برداریم.
این بانوی مرتل ممتاز، گفت: به محض تصمیم به ترک گناهان، «أَحْسَنِ الْحَالِ» به انسان دست خواهد داد و نیاز به خیرات بزرگ و جهاد آنچنانی نیست، بلکه آنچه در این بین مهم محسوب می‌شود، جهاد انسان با نفس است.
میرزایی‌پور در پایان عنوان کرد: با ترک یک گناه، حتی می‌توان به «أَحْسَنِ الْحَالِ» رسید و بی‌شک ترک یک گناه مقدمه‌ای برای ترک سایر گناهان نیز هست.
captcha