افتتاح یادمان شهدای گمنام دانشگاه فردوسی مشهد
کد خبر: 3582291
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
با فرمان رئیس جمهور صورت گرفت؛

افتتاح یادمان شهدای گمنام دانشگاه فردوسی مشهد

گروه معارف: یادمان شهدای گمنام دانشگاه فردوسی مشهد با فرمان رئیس‌جمهور و توسط دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیین افتتاح یادمان شهدای گمنام دانشگاه و بهره‌برداری از دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد عصر روز گذشته، 18 اسفندماه با حضور فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، حجت‌الاسلام و المسلمین ترابی، مسئول شورای استانی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی، محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد  و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.
در این مراسم فرهادی،‌ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برای افتتاح این دو پروژه از رئیس جمهور کسب اجازه کرد و رئیس جمهور نیز اظهار کرد: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، با توکل بر خدای متعال، با یاد و نام شهیدان و توجهات خاصه ولی عصر ارواحنا فداه، طرح یادمان شهیدان گمنام و دانشکده‌ی علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد را افتتاح بفرمایید»
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، در ادامه با بیان اینکه توسعه‌ی فضاهای آموزشی جمهوری اسلامی و کسب رتبه‌ی اول در شتاب رشد علمی موجب مباهات و افتخار همه ملت ایران است، افزود:  طرح یادمان هنری شهدای گمنام بسیار زیبنده‌ی شهیدانی است که استقلال و عزت کشور از فداکاری آنان به ارمغان آمده است.
روحانی با ابراز خوشحالی از زحمات دکتر فرهادی برای توسعه علم، دانش و فضاهای آموزشی و پژوهشی در سراسر کشور عنوان کرد: رتبه اول در رشد و شتاب علمی در جهان موجب مباهات و افتخارات ملت ایران است.
رئیس جمهور افزود: ملت ایران همواره علم دوست و فرهنگ دوست بوده است و باید این مسیر را با حرکت هرچه سریع‌تر ادامه دهد تا به قله‌های علم و دانش دست پیدا کند.
فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز به عنوان سخنران اصلی این مراسم ضمن معرفی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دانشگاهی با قدمت 67 ساله، سومین دانشگاه دیرینه کشور و بزرگترین مرکز علمی شرق کشور با بیش از 23 هزار دانشجوی ایرانی و 1500 دانشجوی خارجی از 20 کشور جهان، گفت: شتاب رشد علمی ایران در بین 25 کشور مطرح در سال 2016 رتبه اول را کسب کرده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در دانشگاه فردوسی مشهد، دو بنای شهیدان گمنام و دانشکده علوم ورزشی افتتاح می‌شود که دانشکده‌ی علوم ورزشی در زمینی به مساحت 6000 متر مربع در سه طبقه با 17 کلاس درسی و سالن سمینار، سالن اجتماعات، سالن ورزشی چند منظوره استاندارد در طول یک سال و با اعتبار 125 میلیارد ریال ساخته شده است و یادمان شهیدان گمنام در مجاورت مسجد حضرت زهرا(س) با مساحت 250 مترمربع در دو طبقه با الهام از معماری اسلامی با استفاده از رنگ خالص سفید که رگه‌های کاشی در آن دیده می‌شود بنا شده که سادگی، خلوص و عروج از خاک تا افلاک در آن دیده می‌شود.
سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به ایراد سخنرانی پرداخته و با بیان اینکه ما نیازمند شهدا هستیم چون شهدا برای ما سرمایه آفرین هستند، اظهار کرد: مهم‌ترین سرمایه‌ای که نیاز داریم سرمایه اجتماعی است که ما را در برابر خطرات مصون می‌دارد.
وی همچنین با اشاره به اینکه اعتماد اجتماعی به عنوان یک رکن سرمایه اجتماعی در معرض مخاطره است و نیاز به کار بیشتری دارد،‌تصریح کرد: تلاش در زمینه‌ی ارتقا سرمایه‌ی اجتماعی از ضرورت‌ها است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه فرهنگ اصیل ما، فرهنگ دینی، نمادهای انقلابی و شهدای ما از نمادهای انسجام هستند،‌ اذعان کرد: امروز نیاز داریم یاد شهدا را پاس بداریم و آنان که در راه دین و اسلام و ایران جانشان را فدا کردند ما را در این مسیر حفظ و حراست می‌کنند و اگر یاد آن‌ها را زنده نگه می‌داریم به معنای نیازمند بودن آن‌ها به ما نیست بلکه این ما هستیم که نیازمند آن‌ها هستیم.
هاشمی ضمن اشاره به نقش آفرینی دانشگاه فردوسی مشهد در دوران دفاع مقدس بیان کرد: ما خود را موظف به تداوم راه شهدا می‌دانیم و با رشد و اعتلای ملی کشور در مسیر اقتدار ملت بزرگ ایران قدم بر می‌داریم البته در این مسیر دانشگاهیان پیش قدم هستند و در مسیر جهاد علمی و فرهنگی، یاد و نام شهدا را راهنمای خود می‌دانیم.
همچنین کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس برنامه‌های فرهنگی و سند راهبردی در راستای ایجاد دانشگاه سالم و با نشاط برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است؛ دانشگاهیان و اعضاء هیئت علمی دانشگاه باید از نظر جسمی سالم، از نظر روحی و روانی متعادل، از نظر فعالیت‌های داوطلبانه فعال و از نظر معنوی شیفته‌ی اخلاق باشند و دو پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شود، در راستای همین اهداف است چراکه دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد زمینه‌ساز تربیت دانشگاهیان سالم‌تر و فعال‌تر است و یادمان شهدای گمنام در قلب دانشگاه، تمام دانشگاهیان را به سمت توجه به معنویت و سیر الی‌الله جذب می‌کند.
در پایان مراسم نیز از طراحان و مجریان یادمان شهیدان گمنام با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.
یادآور می‌شود، این یادمان برگرفته از سه مفهوم اصلی سادگی، سبکی و عروج و تلفیقی از مفاهیم معماری سنتی و معماری نوین ایرانی است که توسط متخصصین و اساتید دانشکده معماری و شهرسازی طراحی شده و به دلیل وجود پیکر پاک شهیدان در کنار مسجد حضرت زهرا(س) معنویت خاصی را به دانشگاه بخشیده است.
captcha