نگاهی به موزه و گنجینه‌های آستان قدس رضوی و ساعت بازدید آن
کد خبر: 3582456
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷

نگاهی به موزه و گنجینه‌های آستان قدس رضوی و ساعت بازدید آن

گروه فرهنگی: حرم مطهر رضوی، بزرگترین گنجینه کشور از لحاظ معماری، هنری و... به شمار می‌رود که در قلب آن، گنجینه‌های متعدد و موزه بزرگی نهفته است که هر ساله زائران و گردشگران بسیاری چه از داخل کشور و خارج به آن مراجعه می‌کنند. در ادامه به معرفی چند تن از موزه‌های آستان قدس رضوی و ساعت بازدید آن در ایام نوروز می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حرم مطهر رضوی، بزرگترین گنجینه کشور از لحاظ معماری، هنری و... به شمار می‌رود که در قلب آن، گنجینه‌های متعدد و موزه بزرگی نهفته است که هر ساله زائران و گردشگران بسیاری چه از داخل کشور و خارج به آن مراجعه می‌کنند. 
این موزه که گنجینه و رنگین کمانی تاریخی و مذهبی است در آن از دست خط ائمه اطهار (ع)تا فرش‌هایی با قدمت ۲۵۰۰ سال به نمایش گذاشته شده است.
موزه ‌آستان قدس رضوی شامل گنجینه قرآن، فرش و منسوجات، نجوم و ساعت، گنجینه سلاح، گنجینه تمبر، اسکناس و مسکوکات، گنجینه مدال، تاریخ مشهد، نقاشی، گنجینه صدف و حلزون و آبزیان، گنجینه ظروف، گنجینه اشیا سنگی و سفال، هدایای مقام معظم رهبری، موزه ملی ملک و موزه مردم‌شناسی است . 
اولین موزه در آستان قدس رضوی در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی در ساختمانی به مساحت ۱۰۲۴ متر مربع در صحن امام خمینی(ره) بنا شده و مجموعه موزه‌های فعلی آستان قدس در صحن کوثر قرار دارند، در ادامه به معرفی چند تن از موزه‌های آستان قدس رضوی و ساعت بازدید آن در ایام نوروز می‌پردازیم.
نگاهی به موزه و گنجینه‌های آستان قدس رضوی و ساعت بازدید آن
موزه قرآن
گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های قرآنی جهان است. این مجموعه، اولین موزه قرآن جهان با ماهیت دینی و هنری در 22 بهمن سال 1364 توسط آستان قدس رضوی در ساختمانی به مساحت 800 متربع گشایش یافت.
در حال حاضر این موزه سه گنجینه دارد و مجموعه‌ه‏ای قرآن‏‌های خطی با قدمت تاریخی از قرن 3 تا قرن 13 ق، همچنین مجموعه‌های مرقعات از دوره صفوی تا عصر حاضر، مجموعه‌‏های جلد‏های لاکی و روغنی و نقاشی‏‌های گل و مرغ و تذهیب و خوشنویسی هنرمندان معاصردر آن به نمایش در آمده است. 
در طی 25 سال گذشته تعدادی تابلوهای آیات قرآنی و ادعیه، جعبه قرآن و ابزار مرتبط با نگارش مانند، قلمدان‏‌ها، مرکب‏دان‏‌ها، قیچی و قط‌زن و قلم خوشنویسی به مجموعه اضافه شد. 
اکنون این موزه با دارا بودن 1000 متر فضای نمایشی تعدادی از قرآن‌ها و نفائس خود را در معرض دید عموم قرار داد. 
برخی از نفایس آن شامل، قرآن با دستخط منسوب به امام علی(ع)، قرآن با دستخط منسوب به امام حسن مجتبی(ع)، قرآن با دستخط منسوب به امام حسین(ع) و...، قرآن مترجَم با تفسیر و ترجمه به زبان ترکی جغتایی و... می‌شود.
یادآور می‌شود، ساعت بازدید از موزه مرکزی در ایام عید نوروز از ساعت 8 تا 9 شب خواهد بود که هزینه آن هزار تومان است و در ایام غیر نوروز از 8 تا 6 بعدازظهر این موزه مشغول فعالیت است. همچنین ساعت بازدید موزه قرآن آستان قدس رضوی از 8 تا 9 شب که هزینه آن 500 تومان است و  ساعت بازدید از موزه صدف 8 تا 6 بعدازظهر که قیمت آن هم 500 تومان است.
نگاهی به موزه و گنجینه‌های آستان قدس رضوی و ساعت بازدید آن
موزه هدایای رهبری
علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی ایران اعم از سران کشورهای خارجی، شخصیت‏‌های برجسته ایرانی و خارجی، هنرمندان و ارادتمندان به رهبر معظم انقلاب اسلامی از دور و اکناف جهان هنر و اشیای قیمتی خود را  به معظمٌ‌له هدیه می‌دهند و ایشان نیز آنها را به ساحت مقدس آقا علی بن موسی‌الرضا(ع) اهداء می‌کند. باتوجه به ارزشمند بودن این اشیاء و توجه خاص مقام عظمای ولایت به آستان قدس رضوی، در 22 بهمن سال 1373 موزه‌ای با نام موزه هدایای مقام معظم رهبری در طبقه همکف ساختمان موزه قرآن و نفایس افتتاح شد. 
اشیای به نمایش درآمده در این موزه عبارت‌اند از: تابلوهای خط و تذهیب و نقاشی، تابلو فرش، تراش روی شیشه، معرق چوب و صدف، سوزن‌دوزی، قلم‌زنی روی مس، انواع ظروف، ماکت‌ها، مدال‏‌ها و سکه است، این اشیاء در فاصله سال‏‌های 1373 تا 1393 به آستان قدس رضوی اهدا شده است.
یادآور می‌شود، ساعت بازدید از گنجینه هدایای رهبری 8 تا 12:30 ظهر است و هزینه آن 500 تومان است.
captcha