«بنیاد خانه قرآن»؛ مرکزی پاسخگو و درمان‌گر/ ضرورت تشکیل «پرونده سلامت شخصیت قرآنی» برای هر فرد
کد خبر: 3582516
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
خدام‌حسینی تصریح کرد:

«بنیاد خانه قرآن»؛ مرکزی پاسخگو و درمان‌گر/ ضرورت تشکیل «پرونده سلامت شخصیت قرآنی» برای هر فرد

گروه جلسات و محافل: پیشکسوت قرآنی کشورمان اظهار کرد: «بنیاد خانه قرآن» مرکزی پاسخگو و درمان‌گر است که با سند حرف می‌زند و با دلیل بحث می‌کند و با روش‌های تجربی راهکار یاد می‌دهد و نمونه و شاهد نیز ارائه می‌کند. بنیاد خانه قرآن، موعظه است یعنی جلب خلق، الی الحق.

«بنیاد خانه قرآن»؛ مرکزی پاسخگو و درمان‌گر/ ضرورت تشکیل «پرونده سلامت شخصیت قرآنی» برای هر فرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سومین همایش بنیاد خانه قرآن، به مدیریت سیدمحسن خدام‌حسینی، پیشکسوت قرآنی کشورمان و با حضور محمد خواجوی، مدرس و پیشکسوت قرآنی، علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن در سالن هدی فرهنگ‌سرای قرآن برگزار شد.
این برنامه با پخش کلیپی از سخنان مقام معظم رهبری از فرهنگ و سبک زندگی اسلامی آغاز شد و در ادامه علیپور از قاریان کشورمان به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت. 
خدام حسینی با بیان آیه «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ»، گفت: موعظه یعنی جلب خلق الی الحق. انسان یک درد بیشتر ندارد، نداشته و نخواهد داشت و آن شرک است که ظاهرش با باطنش و اولش با آخرش و دنیایش با آخرتش نمی‌خواند.
وی با تأکید بر اینکه دین یک پیام بیشتر نداشته است، عنوان کرد: آن هم توحید بود که شعار همه انبیا است همانطور که از آیه 59 تا 159 سوره مبارکه اعراف تصریح شده است.
این مدرس قرآن با اشاره به واژه «بنیاد» در «بنیاد خانه قرآن» اظهار کرد: بُن یعنی ریشه، پایه و اساس. یاد یعنی ذکر پیونددهنده ازل به ابد. «بنیاد» یعنی ریشه یادآور عهد الست تا روز قیامت. «خانه» آن لحظه خودآگاهی انسان نسبت به غیر خود است یعنی حضور نفس، دائما قطع ناشدنی خدا در انسان و خیالات، افکار و جسم انسان و محیط و زمان و مکان است. «خانه قرآن» یعنی قلب رسول الله(ص) «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ/ عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ».
وی عنوان کرد: خانه به معنای چهاردیواری نیست. قرآن، ظهور و تجلی حق تبارک و تعالی است. اگر به دنبال هدایت و درمان مطلق دردها و همچنین رستگاری دنیا و آخرت هستیم ریشه پیونددهنده ازل به ابد و یک تا، یک تو، یک جو، یک گو و یک رو کننده در دنیا و آخرت می‌شود خانه قلب ما که با اتصال ذکر علی الدوام یعنی قرآن در هر حالی (بیماری، مسافرت و جنگ و ...) رخ می‌دهد.
خدام‌حسینی بیان کرد: انسان تنها در شرایط اضطرار می‌فهمد که حقیقتش، حقیقت جاودانه الهی است به همین خاطر تمامی کفار بلااستثنا در هنگام مواجهه با مرگ مؤمن می‌شوند که این هیچ ارزشی ندارد «فَلَمَّا رَأَوْاْ بَأْسَنَا قَالُواْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَحْدَهُ وَ کَفَرْنَا بِمَا کُنَّا بِهِ مُشْرِکِینَ».
وی تأکید کرد: انسان تا زمانی که بیش از یک گزینه دارد، انسان است نه زمانی که هیچ فرصتی باقی نمانده است. بیناد خانه قرآن، برنامه ده‌گانه‌ای برای روز، هفته، ماه، فصل و سال قرآنی، طول زندگی، عصر ظهور، عالم برزخ، قیامت و تمامی درجات بهشت دارد. بنیاد خانه قرآن بنیادیست که با اولین پیامبر خدا حضرت آدم(ص) نهادینه شده است «فَمَن تَبِعَ هُدَاىَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏».
ذکر علی الدوام تنها راه نجات من و شما در دنیا و آخرت است
این پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: بنیاد خانه قرآن مرکزی پاسخگو و درمان‌گر است که هم با سند حرف می‌زند با دلیل بحث می‌کند و با روش‌های تجربی راهکار یاد می‌دهد و نمونه و شاهد نیز ارائه می‌کند. بنیاد خانه قرآن موعظه است یعنی جلب خلق، الی الحق و دیگر اینکه قرآن دارو نیست، بلکه شفای قطعی است و راهنمایی ویژه و استثنایی خداوند است.
وی بیان کرد: ذکر علی الدوام تنها راه نجات من و شما در دنیا و آخرت است در تمامی خوشی‌ها که مغرور نشویم در تمامی نابسامانی‌ها که مأیوس نشویم. خانه قرآن را سال 58 با حوادث و جریاناتی با شعار «قرآن کریم و عترت(ع)، محور اندیشه و عمل امت اسلامی» شروع کردیم.
خدام حسینی اظهار کرد: نهایت نتیجه تربیت قرآنی «وَ حالی فی خِدْمَتِکَ سَرْمَداً» من همیشه با حال باشم. چگونه می‌توان با یکتایی خداوند، یک تو شویم ظاهر و باطن یکی شود و فقط بدانیم که «من از درمان و درد و وصل و هجران, پسندم آنچه را جانان پسندد» در نتیجه یک رو شویم چون تنها راه نجات در دنیا و آخرت راستگویی است «النجاه في الصدق» و بعد بگوییم «قدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا».
وی با تأکید بر اینکه بنیاد خانه قرآن تا پایان سال 95 کارش تأسیس و استقرار بود، اضافه کرد: بنیاد خانه قران قبل از هرچیزی عقل را قانع، قلب را آرام و رفتار را پایدار می‌کند و نتیجه نهایی ان حال خوب پایدار است « وَ حالی فی خِدْمَتِکَ سَرْمَداً». 
خدام حسینی تأکید کرد: با تجربیاتی که در این حدود 40 سال داریم بنیاد خانه قرآن نهادی فرهنگی ـ مردمی است که با ارگان، نهاد و دستگاه‌ خاصی تفاهم و قرارداد ندارد که تجهیزات آن به واسطه کمک مردم تأمین شده است و امید داریم که با کمک‌‌های مردم این بنیاد اداره شود.
وی با اشاره به کارگاه‌هایی که از سال 96 توسط این بنیاد برگزار می‌شود، عنوان کرد: در کشور قرار است که پرونده سلامت بهداشتی داشته باشیم، اما پرونده سلامت شخصیت قرآنی نداریم که مدتی است در فکر آن هستم تا هر فردی این پرونده را داشته باشد تا اوضاع جسمی، فکری، خانوادگی، انتظارات، آرما‌ن‌ها و آرزوها و سبک تفکر و سنخ روانی آن در پرونده مشخص شود. 
خدام حسینی تأکید کرد: بنیاد خانه قرآن، نقطه تکامل یافته فعالیت گذشتگان ما است یعنی در این بنیاد هم آموزش داریم، هم پژوهش، هم پشتیبانی، هم مشاوره و ... دارد و کارهای استثنایی خاصی در حال انجام است چون پشتیبانی از خانواده‌ها به این معنا که دو هفته یک بار تماس گرفته می‌شود با خانواده‌های عضو این بنیاد که آن نظام ارجاع در پرونده آن خانواده ثبت می‌شود.
سپس محمدی به تشریح سرفصل‌های کارگاه آموزشی ارتقای رابطه زوجین پرداخت و گفت: قرآن هنگامی که از زن و مرد صحبت می‌کند، مرد را قوام زندگی معرفی می‌کند «الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ» و زن را مایه آرامش در زندگی معرفی می‌کند«لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا».
وی ادامه داد: قوام، تسکین، مودت و رحمت چهار پایه مهم زندگی هستند. هنگامی که اجرایی شوند، آن هنگام است که زندگی سعادتمندی خواهیم داشت.
تیر 96؛ برپایی کارگاه آموزشی ارتقای روابط زوجین
محمدی با تأکید بر اینکه زن و مرد باید به صورت فعالانه به هم گوش دهند و از موانع گوش کردن فعالانه به یکدیگر می‌توان به فکرخوانی، مرور ذهن، تصفیه کردن، قضاوت کردن، خیالبافی، نصیحت کردن، یک به دو کردن، بر حق بودن و از خط خارج شدن است. 
این روانشناس با اشاره به اینکه اولین دوره این کارگاه تیرماه سال 96 برگزار می‌شود، اظهار کرد: این کارگاه براساس مهارت‌های پایه و پیشرفته برای تقویت رابطه زوجین برپا می‌شود و مواردی که باید یاد بگیریم در این کارگاه یاد می‌گیریم تمرین می‌کنیم و موارد و موانعی را که در این راه وجود دارد بازخوردش را بیان می‌کنند.
در ادامه این برنامه امید مشهدی که از خروجی‌های طرح بنیاد خانه قرآن است از میزان آشنایی‌اش این طرح و کسب موفقیت‌هایی که پس از اجرای این طرح در زندگی، عمل و منشش بدست آورده و همچنین نقش نظام تربیتی قرآنی در زندگی مواردی را بیان کرد.
سپس مظاهری، نخستین مربی کارگاه مهارت‌های زندگی و نظام تربیتی قرآنی در سال 80 درباره کارگاه آموزشی تربیت صحیح(فطری) کودک به بیان مطالبی پرداخت و گفت: طی این کارگاه به دنبال بیان چیستی تربیت، چیستی تربیت کودک، عوامل و محیط‌های تربیتی، آسیب‌ها، ویژگی‌ها و مراحل آن هستیم.
وی اظهار کرد: نخستین فکر درباره تربیت کودک این است که باور پیدا کنیم کودک مثل فرد یزرگسال، عزیز است و کودک دیده نشود. تربیت تنها با صحبت کردن اتفاق نمی‌افتد به تعبیر یکی از بزرگان تربیت همان زمان هم که خانه نیستیم و سرکار هستیم برای کودکان در حال انجام است، چون معلول زندگی را که ایجاد کرده‌ایم این تربیت را شکل می‌دهد.
مظاهری بیان کرد: معلول زندگی من نشان می‌دهد که من در زندگی شرایطی را فراهم می‌کنم که کودک در آن شرایط آن گونه پرورش یابد که من تمایل دارم.
وی با ابراز گلایه از اینکه نگاه ابزارگونه بر نگاه تربیتی مسلط شده است، عنوان کرد: تربیت اصلی کودکان آن معنای اصلی‌اش را از دست داده است بلکه بیشتر با رویکرد ابزارگونه بر پرورش فرزندانمان نگاه می‌کنیم.
ضرورت توجه به کودک
مظاهری اظهار کرد: ضرورت توجه به کودک و طرح و برنامه برای بهتر ساختن آینده کودک و شخصیت آن موجب شد تا این کارگاه توسط بنیاد خانه قرآن تهیه شود تا در کنار هم به هم کمک کنیم تا با این طرح آشنا شویم تا آن را در زندگی بکار بگیریم.
وی عنوان کرد: در این کارگاه با کلیات و مفاهیم تربیت آشنا می‌شود. همچنین با ویژگی‌‌های رفتاری و روانی و عاطفی کودک آشنا می‌شویم و همچنین مطلع می‌شود که در مقابل رفتارهای نامناسب کودکانی چه مکانیزم‌ها و رفتارها و شیوه‌هایی را بکار بگیریم.
مظاهری با اشاره به دو اصل مهم در تربیت کودک، بیان کرد: اصل محبت و مهرورزی، اولین اصل در تربیت کودک است که باید طی آن شیوه‌ها و ابزار این محبت باید بررسی شود که با چه روش‌هایی می‌توان محبت را به کودک نشان داد.
وی ادامه داد: اصل دیگر تکریم است. عزت نفس فردی اگر آسیب ببیند شخصیت انسان نمی‌تواند، شکل بگیرد که خانواده این عزت نفس را به فرزندان می‌دهند. فکر کنیم و رفتارهایی که می‌تواند عزت نفس کودک را کاهش دهد کم کنیم و آن کارهایی که عزت نفس کودکم را بالا می‌برد، بیشتر انجام دهیم.
بخش دیگر این جلسه قرائت نامه با موضوع «پیام بهاری، برای قلب‌های قرآنی» توسط عابدی بود که برای اعضای بنیاد خانه قرآن در آستانه نوروز ارسال می‌شود.
سخنران دیگر این همایش محمد خواجوی، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان بود وی با تأکید بر اینکه ترییت قرآنی هدف نهایی نزول قرآن است، اظهار کرد: اگرچه اهداف دیگری در خصوص نزول قرآن بیان شده است که مهم‌ترین آنها خروج مردم از ظلمات به سمت نور و تربیت قرآنیست که شاه کلید آن بهره‌برداری از قرآن است که انسان را سعادت می‌رساند.
نور ایمان و معرفت؛ سرچشمه همه خوبی‌ها
وی با اشاره به اینکه مراد از این نور، نور ایمان و معرفت است که سرچشمه و خمیر مایه همه خوبی‌ها است، عنوان کرد: عدالت، خیرخواهی، وفای به عهد، نیکی به خویشاوندان و... با توجه به همین نور انجام می‌گیرد. مراد از این نور آن است که وجود انسان خدایی شود.
خواجوی با تأکید بر اینکه وظیفه تک تک امت اسلامی رساندن از ظلمت به نور است، بیان کرد: وظیفه فرد فرد ماست که در راستای پیروی از رسول اکرم(ص) فرزندانمان را قرآنی کنیم و خانه و خانواده را قرآنی کنیم. آن چه در جهان هستی به وجود می‌آید اگر خروجی آن نور (معرفت و ایمان) باشد، ماندنی است و اگر غیر از این باشد از بین می‌رود.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه خدا، منبع حقیقی نیکی و خیر است، اظهار کرد: آنچه که قرار است در جهان باقی بماند همان کارهای خیر و نیک است «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیبْلُوَکُمْ أَیکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» جهان را خداوند آفرید برای افرادی که کارهای نیک‌تر انجام می‌دهند.
وی با اشاره به آیه «کلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ»، اضافه کرد: همه چیز فانی است فقط ذات باریتعالی و خدای با کرامت می‌ماند اما آنچه که از جنس نور است یعنی همان معرفت و ایمان است که سرچشمه همه کارهای نیک هست و از بین نمی‌رود.
خواجوی با اشاره به بخشی دیگر از آیه «وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ» ادامه داد: براساس نظر علامه طباطبایی «ذوالجلالِ والاکرامِ» صفت «رب» نیست بلکه صفت «وجه» است که باقی می‌ماند یعنی آن وجهه ای باقی می‌ماند که صاحب جلال و کرامت باشد. پس آنچه که هبط می‌شود کارهای زشت و بد است اما تمام کارهای نیک به خاطر صاحب جلال بودن باقی می‌مانند.
اعمال صالح مبتنی بر ایمان و معرفت باقی می‌ماند
این مدرس قرآن عنوان کرد: اگر انسان تمام وجهش نیک باشد باقی می‌ماند. یعنی اعمال صالح مبتنی بر ایمان و معرفت باقی می‌ماند و اساس جهان هستی بر این برپا شده است تا معلوم شود که چه افرادی کارهای نیک‌تری انجام می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه آیات قرآن نور است «أَنزَلْنَاه‌ إِلَيْكُمْ نُورًا مُبينًا»، تصریح کرد: خداوند نیز نور است «اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ» چون قرآن به عنوان تجلی نور است، نور است و واسطه خروح از تاریکی به سمت روشنایی و نور است.
خواجوی با تأکید بر اینکه قرآن چون نور است درباره‌اش در حدیثی از معصومین آمده است «لو انزلنا هذا القران علی الجبل لرایته خاشعا متصدعا لخشیة الله»، تصریح کرد: چون این قرآن تجلی خدا و نور است اگر به کوه نازل می‌شد متلاش می‌شد.
وی بیان کرد: انسان هرچه با کارهای نیک درگیر می‌شود، نورانی‌تر می‌شود و نور با معرفت و ایمان مؤمنان اتفاق می‌افتد و خودمان و خانواده‌مان را به این طریق نورانی کنیم «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَهِ الْقُرْآنِ» که این با تجلی نور قرآن و فرهنگ اهل‌بیت(ع) انجام می‌گیرد چون هر دو نور هستند چنانکه در آیات قرآن می‌خوانیم «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً».
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به بخشی از آیه 35 سوره مبارکه نور «یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ»، اضافه کرد: این آیه با اختیار و انتخاب افراد منافات ندارد بلکه آن سرجایش است اما می‌خواهد مسبب الاسباب بودن خداوند را بیان کند که باید در این حرکت به سمت و سوی خانه‌های نور توجه و توکلتان به خداوند باشد «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللّه ُ أَن تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ».
وی ادامه داد: باید یاد خدا قلب و عملی باشد چنانکه در ادامه آن آیه می‌خوانیم «و اِقَامِ الصَّلَوةِ و اِیتَاءِ الزکوةِ» که اقامه نماز یاد خدا به ذکر قلبی و دادن زکات نیز ذکر عمل است. 
خواجوی تصریح کرد: باید بدانیم که شیوه‌ها و برنامه‌ها و سیاستگذاری خانواده برای رسیدن به نور با استفاده از نور چگونه انجام می‌گیرد و باید نور را از همان قرآن و اهل‌بیت(ع) بگیریم.
ساخت انسان‌ها در خانواده
علی‌اکبر توپچی، سخنران دیگر این جلسه بود. وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی متعددی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است، اظهار کرد: فعالیت دو هزار مسجد در شهر تهران و بیش از هزار مؤسسه قرآنی و همچنین فرهنگ‌سراها و سراهای محله و خانه‌های قرآن در شهر تهران داریم که مشغول امر قرآنی ـ فرهنگی هستند اما عموم کارهایشان تبلیغاتی است. 
وی با تأکید بر اینکه اساس کار بنیاد خانه قرآن نیز فرهنگی است، عنوان کرد: این طرح از جمله طرح‌های ماندگاریست است که نیازمند صبر و تحمل است که امیدواریم روزی به عنوان الگو قرار گیرد.
رئیس فرهنگ‌سرای قرآن بیان کرد: براساس آیات سوره نور، ساخت انسان‌ها در خانه انجام می‌شود و خانواده است که در ساختن فرد در جامعه مؤثر است و این خانواده است که می‌تواند زمینه ساز ساخت افرادی باشد که تسبیح گوی‌ خداوند هستند، همانطور که در قرآن می‌خوانیم «رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لابَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللّهِ».
سپس جلسه پرسش و پاسخ حاضران از سیدمحسن خدام‌حسینی برپا شد و حسن ختام این برنامه صوت تلاوت هادی موحد‌امین، قاری قرآن کشورمان بود که در سالن طنین انداز شد.
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
davari
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۲۰ - ۱۹:۵۱
0
1
حقا که دوره های استاد حرف نداره من سالهاست که در محضر او تلمذ میکنم
همراه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۹:۰۱
0
0
سلام چطوری مطالب جلسات استاد خدام حسینی رو گذاشتن بگذارید.... وای خیلی عالی بود من که استفاده کردم لطفا همیشه اطلاع‌رسانی کنید مطالب جلسات ایشون رو
احسنت
اکبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ - ۰۸:۳۴
1
0
کاش جلسه استاد رو در مسجد ابوذر هم می گفتید آنجا خیلی مطالب ارائه می‌شود مطالبی مرتبط با سبک زندگی در کنار مباحث قرائت قرآن
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۲۲ - ۰۸:۵۰
0
1
همیشه کلاس های استاد خدام حسینی پر محتوا بوده و من به شخصه همیشه بهره بردم خداوند حفظشون کنه....
JAFARZADE
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۱۴ - ۱۰:۳۰
0
0
سلام کاش جلسات استاد خدام حسینی به صورت دقیق‌تر از سوی مؤسسه ایشون اطلاع رسانی می شد تا شاید مردم بیشتری بخواهند از آن استفاده کنند ممنون
captcha