«شوق تلاوت» در کربلا «اسوه» در مشهد/ حرکت مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن با سرعتی بیشتر
کد خبر: 3582518
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

«شوق تلاوت» در کربلا «اسوه» در مشهد/ حرکت مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن با سرعتی بیشتر

گروه فعالیت‌های قرآنی: در این هفته کاروان نوجوانان «شوق تلاوت»، دومین حضور خود در کشور عراق و نوجوانان قرآنی «اسوه» ششمین تجمع خود را در مشهد مقدس تجربه کردند و برگزاری نشست بررسی فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم، آخرین جلسه جمعیت قرآنی استان تهران در سال 95 و نیز اعلام نتایج آزمون ورودی ششمین دوره ارزیابی و سومین جلسه بنیاد خانه قرآن و ... را شاهد بودیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت با برنامه‌ها و رویدادهای متنوع و متعدد قرآنی در کشور چون برپایی نشست بررسی فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم، حضور کاروان شوق تلاوت در عتبات عالیات و اخبار برپایی محافل و دیدارها در گوشه و کنار عتبه مقدسه، تشکیل آخرین جلسه جمعیت قرآنی استان تهران در سال 95، اعلام نتایج آزمون ورودی ششمین دوره ارزیابی، معرفی مدیران هشت کمیته نمایشگاه بین‌المللی قرآن و سومین جلسه بنیاد خانه قرآن سیدحسین خدام‌حسینی در فرهنگ‌سرای قرآن، برگزاری دومین دوره از مسابقات سراسری قرآن‌ کریم و اذان کارکنان وزارت نفت و برپایی بیست و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ناجا و... همراه بود.
دومین نشست بررسی فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های دولتی، عمومی و مردمی در مناطق محروم و مرزی و مشکلات در این حوزه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سیدعلی سرابی،‌ قائم مقام شواری عالی قرآن،‌ مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، رحیم قربانی، مسئول دارالقرآن‌آلکریم سازمان بسیج مستضعفین، علی اصغر شعاعی، مسئول گروه جهادگران قرآنی ندای رحمت، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
در این نشست بررسی ویژگی‌ها و شرایط مناطق محروم و پر خطر فرهنگی و نیز بررسی طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادهای دستگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت و همچنین بر تشکیل ۱۱۴ گروه جهادی قرآنی و تهیه اطلس قرآنی مناطق محروم کشور تأکید شد.
بنا بر این گزارش، گروه تواشیح بین المللی محمد رسول الله(ص) به منظور ضبط نماهنگ و همخوانی ویژه ایام نوروز توسط شبکه قرآن سیما به روستای تاچل در شهرستان مسجد سلیمان حضور به هم رساندند و با مردم عشایر روستا دیدار و گفت‌وگو کردند.
تشکیل آخرین جلسه جمعیت قرآنی استان تهران در سال 95
شانزدهمین جلسه شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران و آخرین جلسه این شورا در سال ۹۵، با حضور اکثریت اعضا در دفتر شورای مرکزی برگزار شد که موکول شدن زمان برپایی دهمین مجمع عمومی جمعیت قرآنی استان تهران به همراه نشست نقد منصفانه و پاسخ مسئولانه به بهار 96 از جمله مصوبات این جلسه بود. مشروح گزارش را اینجا بخوانید.
کاروان «شوق تلاوت»
کاروان نوجوانان قاری «شوق تلاوت» طی حضورش در کربلای معلی در حرم زید ابن موسی کاظم، برادر تنی امام رضا(ع) محفل انس با قرآن برگزار کردند و در میان جمعیت علاقه‌مندان به اجرای قطعاتی از تلاوت اساتید خود و همچنین اجرای تواشیح پرداختند برای مشاهده تصاویر این محفل انس با قرآن اینجا کلیک کنید.
همچنین دومین سفر کاروان شوق تلاوت با بازگشت اعضای آن به ایران پایان یافت. نخستین گروه قاریان و مسئولان ۱۶ اسفندماه به مشهد و دومین گروه شامگاه همین روز به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) وارد شدند.
مهم‌ترین اهداف اعزام این کاروان به کربلا برگزاری اختتامیه مسابقات شوق تلاوت و برپایی محافل انس با قرآن در شهرهای مختلف عراق بود و میزبانی این دوره از مسابقات را عتبه عباسیه(ع) برعهده داشت. گزارش تکمیلی را اینجا بخوانید.
محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن و مدیر برنامه‌ریزی و اجرایی دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان ضمن اعلام این خبر گفت: پس از داوری آثار صوتی و تصویری تلاوت، تحلیل و تدریس، مربوط به ۱۹۶ نفر از قاریان و مدرسان شرکت‌کننده در ششمین دوره ارزیابی، نتایج نهایی و کارنامه نمرات ایشان صادر شد. میرزاجانی افزود: مجموعاً ۱۰۰ نفر از قاریان و ۵۱ نفر از مدرسان در یکی از درجات ۱ تا ۴ حائز نصاب لازم شدند و مجوز حضور در مرحله بعدی که مربوط به آزمون تلاوت و مصاحبه حضوری است را کسب کردند.
برپایی نشست تخصصی سازمان‌ها و نهادهای دولتی با موضوع بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن
اولین نشست تخصصی سازمان‌ها و نهادهای دولتی با موضوع بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای دولتی به ریاست عباس نظری‌راد، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد تا با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم شاهد حضور فعال دستگاه‌های اجرایی کشور در نمایشگاه قرآن باشیم. علاقه‌مندان برای اطلاع از موضوعات این جلسه اینجا کلیک کنند.
با حکمی از سوی حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم مدیران هشت کمیته نمایشگاه قرآن چون نهادها و موسسات غیردولتی، حقوق و قراردادها، موسسات دولتی و نهادهای عمومی، کمیته روابط عمومی،  امور مالی و مشارکت های مردمی، بازرگانی و فروش  و کودکان و نوجوانان منصوب شدند.
محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه تاکنون ۸۰۰ هزار جلد قرآن کریم به کانون‌های فرهنگی و هنری برای اجرای طرح تلاوت نور ارسال شده است، گفت: این طرح در ۳۰ هزار مسجد کشور اجرا می‌شود.
تشکیل چهل و نهمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن
چهل و نهمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن ماه با حضور اعضای این کمیسیون از جمله مهدی فیض، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش و حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و در غیاب وزیر آموزش و پرورش برگزار شد که طی آن  هر یک از اعضای کمیسیون به ارائه آخرین فعالیت‌های نهادهای مربوطه خود پرداختند برای اطلاع از جزئیات این گزارش اینجا کلیک کنید.
ششمین دوره طرح قرآنی اسوه که به همت شورای عالی قرآن جامعه فرهنگی، قرآنی در مشهد برگزار شد با اخباری چون برپایی کلاس احکام دین ویژه قرآنیان نوجوان همراه بود. این دوره احکام دین در قالب سه کلاس فجر (قرآنیانی که از دوره اول طرح اسوه در این طرح حضور داشتند)، شمس (قرآنیانی که از دوره سوم به بعد حضور دارند) و نجم (قرآنیانی که از دوره پنجم به بعد حضور دارند) به ترتیب زیر نظر حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب‌الدین غفاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شهبازی و حجت‌الاسلام والمسلمین رسول خوبروی برگزار شد.
همچنین ضبط تلاوت ۲۰ نفر از قرآنیان طرح اسوه جهت پخش از صدا و سیما به صورت تصویری  از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است.
در خبر دیگری آمده است؛ قاريان ممتاز نوجوان طرح «اسوه» نیز بر سر مزار شهید «محسن حاجی‌حسنی‌کارگر» و نیز قاری قرآن مرحوم «حمیدرضا عباسی» در حرم مطهر رضوی حاضر شده و ضمن قرائت فاتحه به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید نیز پرداختند. گزارش تکمیلی را اینجا بخوانید.
همچنین اجرای کارگاه تخصصی تجوید قرآن کریم ویژه قرآنیان نوجوان طرح،  کارگاه تخصصی صوت و لحن قرآن کریم ویژه قرآنیان نوجوان، تشکیل سومین نشست هم‌اندیشی والدین قاریان طرح آموزشی ـ تربیتی قاریان ممتاز قرآن کریم «اسوه» و برپایی جلسه گفتمان معرفتی ویژه قرآنیان ششمین دوره طرح قرآنی اسوه زیر نظر محمدعلی خواجه پیری، مدیر جامعه فرهنگی، قرآنی «عصر» از دیگر برنامه‌های قابل ذکر این طرح است. همچنین مراسم اختتامیه ششمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی قاریان ممتاز نوجوان «اسوه» با همکاری شورای عالی قرآن و جامعه فرهنگی، قرآنی عصر اجرا شد که برای اطلاع از گزارش تکمیلی اختتامیه اینجا کلیک کنید.
۱۷ عنوان برنامه جدید نوروزی از شبکه قرآن سیما
محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در نشست خبری معاونت سیمای رسانه ملی به منظور تشریح برنامه‌های نوروزی سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: این شبکه تلویزیونی، ۱۷ عنوان برنامه جدید برای ایام نوروز تدارک دیده است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به پخش مسابقه تلاوت‌های تقلیدی ویژه نوجوانان تحت عنوان «اسراء» اشاره کرد. گزارش کامل را اینجا بخوانید.
 نشست هماهنگی طرح ملی قرآنی ۱۴۵۱(ویژه تابستان ۹۶) با حضور محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و مسئولان نهادها و ارگان‌های دست‌اندرکار در محل شبکه قرآن سیما برگزار شد.
مراسم تجلیل از قاریان طرح «ندای ملکوت» با حضور عباس سلیمی، خادم‌القران و پیشکسوت قرآنی کشورمان و سایر مدیران قرآنی در تالار شیخ کلینی واقع در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، برپا شد که طی ان به ارائه گزارشی از برنامه‌های سال ۹۵ طرح ندای ملکوت در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) پرداخته شد.
برپایی سومین همایش «بنیاد خانه قرآن» 
به همت مؤسسه شوق رضوان، سومین همایش «بنیاد خانه قرآن» با حضور سیدمحسن خدام حسینی، پیشکسوت قرآنی، علی اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن و محمد خواجوی، پیشکسوت قرانی کشورمان در سالن هدی فرهنگ‌سرای قرآن برگزار شد.
کرسی‌های تلاوت مجلسی به همت دارالقرآن نفحات‌القرآن در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری درباره برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن کریم از ۹ آذر‌ماه سال جاری آغاز شده است. کرسی های تلاوت مجلسی نفحات القرآن با همکاری ستاد مرکزی راهیان نور کشور، از ۲۰ الی ۲۳ اسفند ماه در آستانه روز ملی راهیان نور با تلاوت قاریان ممتاز و بین المللی کشورمان در مناطق عملیاتی ۸ سال دفاع مقدس برگزار می‌شود.
سی‌ودومین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) در بخش شفاهی، آوایی و مناجات‌خوانی با حضور قرآن‌آموزان این دانشگاه به کار خود پایان داد.
نشست هماهنگی و هم اندیشی نهادها و موسسات قرآنی پیرامون برگزاری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ۱۷ اسفندماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد که طی آن حجت‌الاسلام حسینی، دبیر سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران در این دوره از مسابقات گفت: در زمان برگزاری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن شاهد تبلیغات گسترده و فراگیر مسابقات و مفاهیم قرآنی با مشارکت این سازمان در سطح تهران خواهیم بود.
برپایی مسابقات قران کارکنان وزارت نفت
دومین دوره از مسابقات سراسری قرآن‌ کریم و اذان کارکنان وزارت نفت از ۱۴ تا ۱۶ اسفند‌ماه با حضور شرکت‌کنندگان برپا و طی مراسم اختامیه برگزیدگان اعلام شدند برای اطلاع از اسامی منتخبان اینجا کلیک کنید. همچنین گزارش اختامییه این مراسم را اینجا بخوانید.
برگزاری مسابقات سراسری قرآن ناجا
بیست و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ناجا که طی اسفندماه سال جاری با حضور بیش از ۵۰۰ نفر در ۱۰ رشته برای آقایان شامل قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۵ جزء،  حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۵ جزء، درک مفاهیم، نکات تفسیری سطح یک و درک مفاهیم و نکات تفسیری سطح ۲ قرآن کریم و اذان بین کارکنان پایور مرد و کارکنان وظیفه و همچنین ۹ رشته برای کارکنان پایور از میان بانوان برگزار شد. برای اطلاع از اسامی منتخبان اینجا کلیک کنید.
مشروح گزارش آیین اختتامیه را اینجا بخوانید.
همایش مطالعات میان رشته ای قرآن کریم
مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم عصر چهارشنبه ۱۸ اسفندماه پس از سه روز فعالیت از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در سالن همایش‌های برج میلاد تهران و با حضور مسئولان، اساتید دانشگاه و پژوهشگران برتر این همایش برگزار و در آن از مقالات برگزیده با اهدای لوح تقدیر و اهدای جایزه تجلیل شد. این همایش سه روزه در نشست ها، پنل ها و موضوعات مختلف در سطح مراکز علمی و دانشگاهی به همت سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی برپا شد.
captcha