رفتن به اردوی راهیان نور؛ راهی برای مصون ماندن جوانان از توطئه‌های دشمنان
کد خبر: 3582581
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶

رفتن به اردوی راهیان نور؛ راهی برای مصون ماندن جوانان از توطئه‌های دشمنان

گروه شهرستان‌ها: خطیب جمعه کاشمر رفتن به راهیان نور را راهی برای مصون ماندن جوانان از توطئه‌های دشمنان دانست و گفت: هیچ راه و وسیله‌ای جز رفتن به مناطق جنگی برای مصون ماندن جوانان از توطئه‌های دشمنان نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدکاظم طباطبایی، خطیب جمعه کاشمر، در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی، امروز، 20 اسفندماه در کاشمر، با بیان اینکه برنامه‌های راهیان نور و بازدید مردم به‌خصوص جوان‌ها از مناطق جنگی دفاع مقدس، برنامه بسیار سازنده و عرفانی است، گفت: بدون شک، بازدید از مناطق جنگی تأثیر بسیاری در روحیه جوانان دارد.
وی با بیان اینکه تأثیر سفر راهیان نور به مناطق دفاع مقدس، آن‌قدر مهم است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب همچون ثروت عظیم و معدن طلای دوران دفاع مقدس است، اظهار کرد: بدون شک تا زمانی که به این مناطق نرویم، نمی‌توانیم تصور کنیم که چه تحولی در انسان ایجاد می‌شود.
خطیب جمعه کاشمر، رفتن به راهیان نور را راهی برای مصون ماندن جوانان از توطئه‌های دشمنان دانست و گفت: هیچ راه و وسیله‌ای برای اینکه جوانان از توطئه‌های دشمنان مصون بمانند، جز رفتن به مناطق جنگی نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه بانوان در خانواده به‌عنوان مادر، نقش بسیار مهم و سازنده‌ای در تربیت فرزندان و اداره امور داخلی خانواده دارند، گفت: انسان علاوه بر اینکه دین‌دار است، باید دین‌مدار هم باشد.
وی با اشاره به اینکه باید به زندگی و مشکلات بر محور دین‌داری و بر اساس باورهای الهی نگاه کرد، افزود: یکی از مشکلاتی که بانوان بعضاً در خانه دارند، تحمل بداخلاقی‌های همسر است.
حجت‌الاسلام طباطبایی با اعلام اینکه باید به فرزندان آموزش دهیم که در برابر سختی‌ها و رفتارهای بد همسر نباید زندگی را برهم بزنند، این‌گونه رفتار را بر اساس آموزه‌های دینی ندانست و عنوان کرد: تشکیل خانواده نه تنها برای خوش‌گذرانی نیست بلکه انسان هدف مقدسی را از تشکیل خانواده دنبال می‌کند و آن پرورش فرزندانی است که به سوی خدا حرکت کنند و صالح تربیت شوند.
وی با اشاره به اینکه در ساختن چنین جامعه‌ای انسان دچار سختی‌هایی است که هر چه بیشتر سختی‌ها را تحمل کند، پاداشش بیشتر است، افزود: متأسفانه اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که هنوز چند وقتی از ازدواج نگذشته به خاطر برخی مشکلات کوچک دختر و پسر برای طلاق راهی محضر  می‌شوند.
خطیب جمعه کاشمر با بیان اینکه هرچند برخی افراد دیندار هستند، ولی دین‌شناس و دین‌محور نیستند، دین را دکور ندانست و گفت: دین، یک حقیقت است که آخرت انسان نیز بر اساس باورها و عقیده دینی شکل می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه زنی که خوب شوهرداری کرده و فرزندان خوب تربیت کند و مشکلات و سختی‌ها را تحمل کند، جهاد فی‌سبیل‌الله کرده است، اظهار کرد: سختی‌ها در حقیقت فرصتی است که خداوند برای رشد زن قرار داده تا به کمال برسد.
طباطبایی با اعلام اینکه تحمل اخلاق بد، فقر، سختی و همچنین تربیت فرزندان توسط بانوان در واقع فرصتی برای به دست آوردن ثواب و رسیدن به رضای خداوند است، حفظ حجاب، حیا و ... را درجه‌هایی از کمال دانست و عنوان کرد: کسانی که در مسیر خدا حرکت می‌کنند، رنج برای آن‌ها شیرین می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر نگاه ما به مشکلات و دشواری‌ها نگاه دین‌مداری باشد، سختی‌ها و تلخی‌ها شیرین و صبر زیاد می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد، شاهد متلاشی شدن خانواده‌ها و به انحراف رفتن نخواهیم بود، گفت: زندگی، تلاش کردن و حقوق یکدیگر را رعایت کردن است که خود یک عبادت محسوب می‌شود.
امام جمعه خلیل‌آباد با اعلام اینکه در تربیت فرزندان، نقش مادر را نباید فراموش کرد، افزود: مادران بر اساس باور دینی باید با این مشکلات برخورد کنند.
مسئولان مکلف به تکریم خانواده شهدا هستند
وی در ادامه با اشاره به 22 اسفند روز بزرگداشت شهدا و سالروز فرمان امام(ره) مبنی بر تأسیس بنیاد شهید در سال 1358 به آیه 169 سوره آل عمران «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ، هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‌ اند مرده مپندار بلكه زنده‏‌اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‌‌شوند»، اشاره کرد و گفت: خداوند متعال می‌فرماید: «هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند».
حجت‌الاسلام طباطبایی با بیان اینکه هیچ مسلمانی نمی‌تواند از این آیه چشم بپوشد، گفت: بر اساس آیه قرآن کریم به شهید نباید گفت مرده، بلکه در نزد پروردگار روزی می‌خورد و زنده است.
وی با بیان اینکه به سه دلیل به کسانی که در راه خداوند کشته می‌شوند، شهید می‌گویند، افزود: ابتدا اینکه چون در لحظه شهادت در جایی که به خاک می‌افتند، فرشتگان به بالین آن‌ها می‌آیند، دوم اینکه یکی از گواهان روز قیامت شهدا هستند و سوم اینکه خداوند متعال و فرشتگانش بر رستگاری شهید شهادت می‌دهند.
وی با بیان اینکه مقام شهادت، آن‌قدر بالا است که امامان معصوم(ع) آرزو می‌کردند که خداوند شهادت را نصیبشان کند، عنوان کرد: بنیاد شهید به‌رغم همه مشکلات و کمبودها، خدمات بسیاری خوبی به‌خصوص در راستای تکریم خانواده شهدا انجام داده است.
حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین کاری که بنیاد شهید می‌تواند، انجام دهد تکریم و تجلیل از مقام و منزلت خانواده شهدا است، مسئولان را مکلف به تکریم خانواده شهدا دانست.
captcha