گردهمایی سالیانه قاریان شهرری و گرامیداشت اساتید فقید + صوت و عکس
کد خبر: 3582623
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱
در مسجد جامع المهدی برگزار شد؛

گردهمایی سالیانه قاریان شهرری و گرامیداشت اساتید فقید + صوت و عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: بیست‌ودومین گردهمایی قاریان قرآن شهرری در جلسه حجت الاسلام موسوی درچه‌ای با حضور اساتید و قاریان جوان و جمعی از شیفتگان قرآن و اهل بیت(ع) برگزار شد.

گردهمایی سالیانه قاریان شهرری و گرامیداشت اساتید فقید + صوت و عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بیست‌و‌دومین گردهمایی سالیانه اساتید و قاریان قرآن شهر ری صبح جمعه، 20 اسفند با حضور پرشور قاریان و علاقه‌مندان به قرآن واقع در شهر ری، فلکه اول دولت آباد، مسجد جامع المهدی(عج) برگزار شد.
این مراسم که در پایان هر سال برگزار می‌شود از حوالی ساعت 8 صبح و با صبحانه‌ای ساده که با حاضران در جلسه داده شد کار خود را آغاز کرد. حدود ساعت 9 با قرائت دعای سلامتی امام عصر(عج) توسط حجت الاسلام و المسلمین موسوی درچه‌ای، مدرس جلسه، مراسم به صورت رسمی آغاز شد.
این گردهمایی که با سالروز وفات استاد حاج علی اربابی، قاری و پیشکسوت قرآنی مقارن شده بود کم و بیش تحت تأثیر این اتفاق بود و همین مسأله موجب شد تا موسوی درچه‌ای، یاد استاد اربابی و دیگر اساتید فقید مانند استاد محمدتقی مروت را گرامی بدارد.
وی در مورد استاد اربابی بیان کرد: نظیر ایشان را کم داشته‌ایم و همانطور که در روایت می‌فرماید: زمانی که عالمی از دنیا برود، ثلمه ای در اسلام به وجود می‌آید استاد اربابی نیز مصداق این روایت می‌باشند، ایشان بسیار بشاش بودند و این نشاط در جلسه قرآنشان نیز وجود داشت.
موسوی درچه‌ای به صحبت در مورد استاد مروت نیز پرداخت و گفت: قرار بود در جلسه قرآنی که شب عاشورا داشتیم توسط استاد موسوی بلده با ایشان تماس داشته باشیم که متوجه شدیم ایشان در همان ساعات به رحمت خدا رفتند و در همان جلسه به تلاوت قرآن برای ایشان پرداختیم و این هم ویژگی انسان‌های قرآنی است که حیات و مماتشان توام با قرآن است و با قرآن زندگی ‌می‌کنند و با قرآن می‌میرند.
موسوی درچه‌ای در ادامه به اهمیت گردهمایی قاریان اشاره و بیان کرد: نیازمند این هستیم که مانند مداحان اهل بیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(ع) برای استماع تلاوت یکدیگر دور هم جمع شویم و قرآن بخوانیم، اگر قاریان ممتاز و بین‌المللی به دفعات و در طول ایام سال به منظور استماع تلاوت همدیگر دور هم جمع شوند، قطعا در جذب جوانان نیز مؤثرتر خواهد بود.
وی افزود: باید اذعان کنیم به برکت انقلاب و نظام اسلامی خوشبختانه تعداد قاریان ما بسیار افزایش پیدا کرده و در پرورش قاری موفق بوده‌ایم اما در پرورش مستمع حرفه ای قرآن که تلاوت را با دقت استماع کند و بفهمد و عالمانه ابراز احساسات کند آنچنان که باید سرمایه گذاری نکرده ایم، لذا مقام معظم رهبری هم فرمودند باید جلساتی داشته باشیم فقط برای استماع قرآن و تاکیدشان بر إستماع بود و مخاطب این جمله نیز تنها عموم مردم نیستند بلکه خواص و قاریان باید در این زمینه پیشگام باشند و در استماع عالمانه و ابراز احساسات و تشویق کردن صحیح و معنامحور، برای سایر مردم الگو شوند.
پس از صحبت‌های موسوی درچه‌ای رأس ساعت 9:34 دقیقه تلاوت‌های قرآن در این جلسه پرشور آغاز شد، در ادامه نیز شاهد حضور شخصیت‌های قرآنی نظیر محمدرضا صلحجو و محمد بنیادی از قاریان پیشکسوت قرآنی بودیم.
محمدرضا صلح‌جو نیز دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: گویا جلسات قرآن در آموزش صوت و لحن خلاصه شده اما امروز وظیفه دیگری بر دوش قرآنیان است و باید با مفاهیم نیز مأنوس شد، برای این کار هم پیشنهاد می‌شود یک موضوع توسط استاد جلسه به شاگردان ارائه شود و آن‌ها نیز تا هفته آینده موظف باشند که آیات پیرامون آن موضوع را پیدا کرده و یا حفظ شوند تا بدین ترتیب گامی در جهت انس با مفاهیم قرآن برداشته شود.
در بخش دیگری از این جلسه بحث مسابقات قرآن و معایب آن نیز مطرح شد، موسوی درچه‌ای در این خصوص بیان کرد: آن چیزی که در امتیازدهی مسابقات قرآن، مغفول مانده است و توجه لازم به آن نمی‌شود حس قاری استب قاریان ما به شکلی پرورش پیدا کرده اند که از ابتدا تا انتهای تلاوتشان بیشتر فکر می کنند تا آنکه حس کنند؛ ترکیب‌های لحنی که در تلاوتشان صورت می‌گیرد حاصل فکر است حتی تلاوت معنا محورشان نیز حاصل فکرشان است نه احساسات درونی شان؛ اما باید بدانیم بالاتر از فکر، حس قاری است و چون حس زاییده درون آدمی است نمی‌شود آنرا با دقت اندازه گیری کرد و به آن امتیاز دقیق داد.
گردهمایی سالیانه قاریان شهرری و گرامیداشت اساتید فقید + صوت و عکس
وی افزود: شاید بتوان گفت در کشور مصر که مسابقات در حاشیه است و قاریان را با رتبه های مسابقات نمی سنجند علتش این باشد که فضای تلاوتهایشان تقریبا شبیه مداحی در کشور ایران، بیشتر حس محور است و احساس را نمی شود با دقت اندازه گیری کرد. لذا در مسابقات ما در حقیقت نفرات برتر در علوم و فنون فکری به عنوان قاریان ممتاز معرفی می‌ شوند، اما آیا این فرد نفر اول حس در تلاوت هم هست؟ حالا از این قاری توقع دارند که با حس تلاوت کند در حالی که او متاسفانه بخاطر آنکه بتواند در مسابقات حائز رتبه شود تمام عمر تلاوتش را فقط برای فکر کردن صرف کرده است نه برای حس و حال داشتن و نه برای تاثیر و تاثر.
در ادامه این مراسم که با استقبال خوبی مواجه شده بود قاریان ممتاز و بین‌المللی از جمله وحید خزایی، حبیب صداقت، احمد نجف، مجتبی محمدبیگی، داوود جعفری، محمد برخورداری، صابر جنیدی، سعید عبدی، رمضان خلیلی، ابوالقاسم کرباسی و سیدمرتضی ابدالی به اجرای برنامه پرداختند، همچنین گروه تواشیح سبیل الرشاد نیز در این مراسم حضور یافت که آیاتی از سوره یوسف را به تقلید از مصطفی اسماعیل تلاوت کردند که مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت.
این مراسم تا حوالی ساعت 14 ادامه یافت و پس از آن نماز ظهر و عصر به جماعت اقامه شد، در پایان نیز شرکت کنندگان در این محفل نورانی میهمان سفره قرآن بودند.
در پایان صوت تلاوت و ابتهال برخی از قاریان در این جلسه ارائه می‌شود:

تلاوت وحید خزایی


ابتهال محمد برخورداری


گروه تواشیح سبیل الرشاد


تلاوت حبیب صداقت


ابتهال احمد نجف




captcha