ماهیت جن و شیطان از منظر فلاسفه و متکلمین
کد خبر: 3582963
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
آیت‌الله هادوی تشریح کرد:

ماهیت جن و شیطان از منظر فلاسفه و متکلمین

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه به تشریح ماهیت و چیستی جن و شیاطین از دیدگاه فلاسفه و متکلمان پرداخت و تاکید کرد: متکلمان و فلاسفه معتقد به چند دسته عالم هستند که هر عالمی نیز مخصوص موجودات ویژه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)  آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز 21 اسفندماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه انبیاء با اشاره به ماهیت و چیستی جن گفت: متکلمین معتقدند که تمامی موجودات اعم از جن، روح و ملائکه و ... مرتبه‌ای از مادیت و جسم را دارا هستند البته ممکن است جسم لطیفی داشته باشند و حرکاتی داشته باشند که موجودات عادی نمی‌توانند این طور باشند.
این استاد تفسیر حوزه بیان کرد: براین اساس فرشتگان می‌توانند به اشکال مختلف درآیند جز کلب و خنزیر و جن و شیاطین نیز می‌توانند بر اشکال مختلفی ظاهر شوند و از معجزات خدا به حضرت سلیمان این است که این موجودات را به تسخیر او درآورده است.
هادوی تهرانی عنوان کرد: تعبیری هم فلاسفه نسبت به این مسئله دارند یعنی مثالی‌اند و عوارض ماده را دارا هستند ولی خود ماده را ندارند از جمله مفاهیم خیالی ما زیرا هر چیزی که ما تخیل می‌کنیم رنگ و شکل دارد و شبیه موجودات مادی است ولی ماده و جسم ندارند.
وی اظهار کرد: به این عالم، عالم خیال متصل می‌گویند که وابسته به ذهن و روح ما است ولی عالم خیال دیگری نیز وجود دارد که به آن عالم خیال منفصل می‌گویند که وابسته به ذهن ما نیست و طبق این تفسیر شیاطین و جن به عالم منفصل مربوط هستند و ملائکه را هم در زمره عالم عقل می‌دانند البته فلاسفه معتقدند که این عوامل رابطه علیت دارند و موجودات عوالم بالا می‌توانند در عوالم پایین‌تر تصرف کنند.
هادوی تهرانی بیان کرد: اگر تعبیر فلاسفه را بپذیریم در این صورت جن جزء عوالم بالاتر است و می‌توانند در عوالم پایین‌تر تصرف داشته باشند و برای سلیمان کارهایی عجیب و غریب انجام بدهند البته همه اجنه شیطان نیستند و شیاطین نیز راهی به عالم فرشتگان ندارند.
وی افزود: حضرت سلیمان به عنوان نمادی از انسان پاک، یک دسته نیروهایی را به اذن خدا در خدمت خود به کار گرفته است که به ظاهر شیطانی هستند اما کارهای خوب برای او می‌کنند لذا این تصرف می‌تواند از سوی برخی انسان‌های خوب هم به اذن خدا صورت بگیرد همان‌طور که در اطراف پیامبر و ائمه(ع) موجودات بدی وجود داشته و در خدمت آنان بوده‌اند.
captcha