تلاش مدیریت شهری در تحقق مردم‌سالاری دینی/ خانواده شهدای حادثه پلاسکو به شورا دعوت می‌شوند
کد خبر: 3582997
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
چمران بیان کرد‌:

تلاش مدیریت شهری در تحقق مردم‌سالاری دینی/ خانواده شهدای حادثه پلاسکو به شورا دعوت می‌شوند

‌گروه جامعه: رئیس شورای شهر تهران شوراها را از مهمترین نمونه‌های مردم‌سالاری دینی در حکومت اسلامی دانست و گفت: تمام خدمات و فعالیت‌های شورا در راستای خدمت به مردم است که باید با عدالت اجتماعی و اخلاق حسنه و امکانات مناسب، زندگی سالم و پاک را برای مردم تهران فراهم کند.

‌به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در نشست خبری پایان سال خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر روند تحقق مردم‌سالاری دینی در مدیریت شهری تهران، گفت: شوراها از مهمترین نمونه‌های مردم‌سالاری دینی در حکومت جمهوری اسلامی هستند و اصولاً  اداره امور محلی به‌ دست شوراها و شهرداری‌ها است که مانند یک دولت محلی اقدامات و فعالیت‌های لازم را در این حوزه انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: تمام خدمات و فعالیت‌های شورا در راستای خدمت به مردم و توجه به نیازهای آنان در حوزه‌های شهری است که باید با عدالت اجتماعی و اخلاق حسنه و امکانات مناسب زندگی سالم و پاک برای مردم تهران فراهم شود، که امید است اقدامات مناسب در جهت پیشرفت و بهبود وضعیت شهر تهران و تحقق مردم سالاری دینی در این راستا انجام شود.

چمران با شاره به حادثه پلاسکو، و اتفاقات تلخ آن گفت: ابعاد این حادثه بر هیچ فردی پوشیده نیست و علاوه بر بعد ملی این حادثه ابعاد بین المللی نیز پیدا کرد. از همین رو امیدواریم دیگر شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم. در خصوص پیگیری میزان خدماتی که به خانواده شهدای آتش نشان و کسبه حادثه پلاسکو ارائه شده است، در نظر داشتم تا از کمیته‌های این حادثه در شورای شهر، گزارش‌ها را تا پایان سال بگیرم اما دیدم هنوز زود است و عجله‌ای می‌شود؛ لذا در هفته جاری یک گزارش ارائه خواهد شد. اما باید بگویم که هنوز کمیته‌های دولت و راه و شهرسازی نیز با وجود تمام حاشیه‌سازی‌ها، نتایج را اعلام نکرده‌اند. در خصوص خانواد‌های شهدا نیز ما بودجه‌ای تعیین کرده‌ایم که هنوز پرداخت نشده و دلیل آن نیز روند طولانی انحصار وراثت بوده است.

چمران با اشاره به اینکه امروز قرار است خانواده شهدای آتش نشان به شورای شهر دعوت شوند، گفت: ما دنبال وضعیت این خانواده‌ها هستیم. در خصوص کسبه نیز بانک‌هایی قول‌هایی داده بوند که هنوز عملی نشده و ما پیگیر کار هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در خصوص طرح تفصیلی شهر تهران و ساخت و سازهای پایتخت، گفت: این طرح در سال ۹۲ به اجرا درآمد و عموم ساختمان‌هایی که بعد از آن ساخته شدند، پروانه‌هایشان در سال‌های قبل صادر شده است. در سال ۹۴ و ۹۵ نیز سهم صدور پروانه‌ها نصف شد.

چمران اشاره‌ای هم به بحث املاک نجومی داشت و بیان کرد: این موضوع با درج نامه یکی از بازرسان سازمان بازرسی آغاز شد که نامه در اختیار یکی از اعضای شورا قرار گرفته بود و وی نیز نامه را به رسانه‌ها داد که متاسفانه موجب شد موج بزرگی در شهر ایجاد شود و هنوز نیز از سوی مردم در این خصوص مورد سوال هستیم. این موضوع در دادستانی در حال پیگیری است اما بر اساس اعلام دادستانی ادعاهای مطرح شده در خصوص اعضای شورا در موضوع املاک نجومی صحت نداشته است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در این پرونده نام ۴۰ نفر در این لیست اعلام شده بود که اصلا وجود نداشتند و موارد دیگر نیز صحت نداشت. امیدواریم هر چه سریع تر نتیجه از سوی دادستانی منتشر شود تا اگر در جایی باید جلوگیری قانونی انجام شود اعلام شود.

وی درباره آخرین وضعیت نمایشگاه شهر آفتاب هم گفت: برای نخستین بار نمایشگاه کتاب در این مجموعه برگزار شد که با استقبال بسیار خوب مردم نیز همراه و قرار شد با همکاری سازمان نمایشگاه‌ها، سایر نمایشگاه‌ها نیز در این محل برگزار شوند. نامه‌ای از وزیر فرهنگ و ارشاد نیز در همین رابطه دریافت کردیم و کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز در حال پیگیری اجرای نمایشگاه‌های آتی در این مجموعه است.

چمران در خصوص تذکرات برخی از اعضای شورای شهر که از ادبیات خاصی پیروی می‌کند نیز گفت: باید بگویم که در قانون شوراها ما تذکرات شفافی نداریم. در ابتدای دوره چهارم این روند باب شد. ما تذکرات را مکتوب می‌کنیم و برای شهرداری ارسال می کنیم. گاهی به علت کثرت کار نیز تذکرات را حذف کرده‌ایم‌. اما آنچه مهم است این است که در قانون شوراها تذکرات شفاهی جایی ندارد.

به گزارش ایکنا همچنین در این نشست چمران به موضوعاتی ازجمله اعتراض برخی اعضا به روند ارسال لایحه بودجه، نام‌گذاری ایستگاه متروی تقاطع جلال آل احمد و شهید چمران به نام دانشگاه تربیت مدرس و اعتراض دانشگاه تهرانی‌ها، موضوع ساختمان‌های نا ایمن شهر تهران، مسئله دست‌فروشان و ساماندهی آنان و همچنین تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس دهم و اعتراض برخی اعضای شورا به این روند سخنانی را بیان کرد.
captcha