قرار دادن عکس‌های نوروزی در فضای مجازی سبب آسیب‌های خانوادگی می‌شود
کد خبر: 3583030
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۲

قرار دادن عکس‌های نوروزی در فضای مجازی سبب آسیب‌های خانوادگی می‌شود

گروه شبکه‌های اجتماعی: یک رفتارشناس گفت: عکس‌های دید و بازدیدها در حالات مختلف در صفحات مجازی گذاشته می شود درحالی که ممکن است است بسیاری از حاضرین رضایت به این عمل نداشته و این حرکت موجب آسیب‌های خانوادگی برای آنها شود.

مجید ابهری، رفتارشناس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به توصیه‌های نوروزی برای خانواده‌ها به ویژه کاربران جوان اشاره کرد و گفت: با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی زندگی روزمره روابط اجتماعی و عاطفی بخشی از مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و کمتر مجلسی دیده می شود که افراد در آن سردر گوشی تلفن همراه نداشته و یا مشغول به ارسال و دریافت پیامک نباشد.

وی ادامه داد: متأسفانه دید و بازدیدهای حضوری و روابط عاطفی جای خود را به پیامک داده و به جای همایش‌های فامیلی، گروه‌های مجازی تشکیل شده که حداقل در ایام نوروز به پاسداشت یک آئین فرهنگی باید تلفن‌های همراه در میهمانی‌ها و در چند دقیقه‌ای که در کنار هم هستیم، کنار گذاشته می‌شود. یکی از اقوام ما هنگام ورود میهمانان که همانا پسر و دختر و نوادگان وی هستند، تلفن‌های همراه را از آنها گرفته و هنگام خروج به آنها پس می‌دهد، متأسفانه بسیاری از افراد به جای دید و بازدید به سلام و احوالپرسی اکتفا کرده و مشغول با تلفن همراه می‌شوند.

این رفتارشناس تصریح کرد: عکس‌های دید و بازدیدها در حالات مختلف در صفحات مجازی گذاشته می شود درحالی که ممکن است است بسیاری از حاضرین رضایت به این عمل نداشته و این حرکت موجب آسیب‌های خانوادگی برای آنها شود، گذاشتن عکس‌های مختلف در شرایط مختلف از افراد و میهمانان کار درستی نیست و باید در این زمینه آموزش‌های لازم به نوجوانان و جوانان داده شود.

وی بیان کرد: در فضای مجازی نوشتن مطالبی است که در سطح فرهنگ اسلامی و ایرانی نبوده و از ریشه و اساس دروغ است. نکاتی از کوروش و یا افراد دیگر که اصولا چنین حرف‌هایی گفته نشده اگر آزادی بیان و قلم در فضای مجازی موجود است این مفهوم را نمی‌دهد که هر کسی هر چقدر دلش خواست بنویسند این رفتار شلختگی فرهنگی و لاابالگری فرهنگی است. علاوه بر تمام این‌ها امسال تلاش کنیم تا از ابعاد مثبت فضای مجازی استفاده کنیم و آن را تبدیل به ابزار تربیتی و نشاط سالم و منطقی کنیم.

ابهری اظهار کرد: بسیاری از زوجین وقتی برای مشاوره به اینجانب مراجعه می‌کنند، سردی روابط زناشویی ناشی از حضور طولانی در فضای مجازی و شکسته شدن حریم خصوصی خود را اساس اختلافات معرفی کرده که متأسفانه این رفتار رو به افزایش است. ورود به حریم خصوصی افراد چه خانه باشد چه پروفایل ممنوع بوده و برخلاف باورهای دینی و فرهنگی ماست.

captcha