پژوهش‌های تجربی قرآن و سلامت مورد حمایت بیشتری قرار گیرد
کد خبر: 3583060
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
منتظری:

پژوهش‌های تجربی قرآن و سلامت مورد حمایت بیشتری قرار گیرد

گروه سلامت: رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با اشاره به پنل سلامت و قرآن همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن گفت: باید از تحقیقات کمی و تجربی حمایت بیشتری کرد.

علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به برپایی نخستین همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن و برگزاری پنل قرآن و سلامت تصریح کرد: نخست باید این جلسات را به صورت موضوعی برگزار کرد، چرا که پراکندگی موجب می‌شود شرکت کنندگان نتوانند بهره کافی را از آن داشته باشند.

دبیر علمی پنل قرآن و سلامت همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن افزود: دیسیپلین‌های علمی مختلف زبان‌ها مختلفی نیز دارند، آنها در پاره‌ای از مبانی مشترک بوده اما در برخی جهات در بیان و زبان اختلافاتی دارند که باید به سمت تخصصی‌تر شدن پیش بروند.

منتظری بر دقت بیشتر از لحاظ چهارچوب در موضوع قرآن و سلامت روان که یک مبحث گسترده است تاکید کرد و گفت: در عین حال باید تحقیقاتی را که از لحاظ تجربی و کمی انجام شده‌اند را تشویق کرده و یکسری امتیازات برای آنها قائل شویم یا اینکه به آنها برای رسیدن به نتیجه کمک کنیم.

نخواستیم سختگیری زیادی داشته باشیم

وی با بیان اینکه هنوز در ابتدای راه هستیم به این دلیل نمی‌توان سختگیری کرد گفت: ارزیابی کلی من این است که بعضی از مقالات حاضر در این همایش در چارچوب پژوهش‌های پذیرفته شده نیست؛ ولی چون پژوهشگرانی با علاقه آمدند ما نخواستیم سختگیری زیادی داشته باشیم، اما به تدریج که پیش می‌رویم باید این استانداردها و حداقل‌ها را بیشتر لحاظ کرد.

این عضو ایرانی دانشمندان یک درصد جهان با تأکید بر ارائه مبانی علمی قرآنی عنوان کرد: اگر غرب توانسته ارزش‌های خود را در سطح جهان گسترش داده و آن را غالب کند، اول محققان را در مراکز علمی بسیج کرد و کارهای علمی و تجربی را با روش‌های شناخته شده انجام داد و سپس نتایج را تئوریزه کرده و تحت عنوان ارزش‌های غربی گسترش داد که امروزه همه از آن استفاده می‌کنند.

وی تأکید کرد: ما هم به عنوان کسانی که خداوند به آنها عقل و هوش داده باید از این روش‌ها استفاده کرده و مطالعات گوناگونی را انجام دهیم و پس از یافتن شواهد کافی مبانی تئوری و نظری آنها را از قرآن کریم استخراج کرده و به نمایش بگذاریم و بتوانیم این ارزش‌های اسلامی را گسترش دهیم.

captcha