سنگینی کفه فعالیت‌های مثبت قرآنی ـ مردمی
کد خبر: 3583237
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰

سنگینی کفه فعالیت‌های مثبت قرآنی ـ مردمی

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور و قاری ممتاز قرآن ابراز کرد: میزان کاستی‌ها در فعالیت‌های دولتی بیشتر است و آنچه وجه مثبت فعالیت‌های قرآنی ـ مردمی از جمله جلسات قرآن نشان می‌دهد، حکایت از سنگین‌تر بودن کفه فعالیت‌های مثبت مردمی دارد.

سیدجواد سادات‌فاطمی، داور و قاری ممتاز قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ضمن تشریح چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی در سال 1396، عنوان کرد: اگر بنا بر پیگیری فعالیت‌های قرآنی مانند سال قبل باشد، قطعا شاهد اتفاقات خوبی در زمینه فعالیت قرآنی نخواهیم بود.
نیازمند یاری‌رسانی برای جذب نسل جوان و نخبه‌پروری هستیم
وی در تکمیل صحبت خود ادامه داد: در این فضا که نیاز به جذب و نخبه‌پروری قرآنی حس می‌شود، اگر یاری‌رسانی انجام نشود، شاهد جذب نوجوانان و جوانان به بخش‌های دیگر خواهیم بود که با مشکلات اجتماعی همراه است.
اقدامات مردمی در فضای فعالیت‌های قرآنی
سادات‌فاطمی افزود: در سالی که گذشت اتفاق جدیدی در عرصه فعالیت‌های قرآنی نیفتاد و هر فعالیتی در این زمینه انجام شد مربوط به حوزه‌های مردمی بود و کار جدیدی را شاهد نبودیم و این شرایط به دلیل قطع شدن حمایت‌های دولتی از فعالیت‌های قرآنی است.وی با بیان اینکه رکود در زمینه‌های فرهنگی از جمله فعالیت‌های قرآنی سبب نزول می‌شود، اضافه کرد: امروزه فعالیت‌های فرهنگی را نمی‌توان منحصر و محدود به یک محور باثبات دانست زیرا با توجه به امکانات به وجود آمده در زمینه‌های فرهنگی و مجازی، ارتباطات فرهنگی جوامع بشری به سرعت گسترش یافته و قابل تغییر است و در این شرایط، رکود و عدم فعالیت، سبب عقب‌ماندگی می‎شود.
عدم نوآوری قرآنی در فضای‌های ارتباطی جدید؛ عامل از دست دادن مخاطب
داور قرآن کریم اضافه کرد: زمانی که ما فعالیت نداشته باشیم، تبلیغات و فعالیت سایر بخش‌های فرهنگی، سبب جذب مخاطب ما به سوی خود می‌شوند و این یعنی جامعه قرآنی بسیاری از مخاطبان خود را از دست می‌دهد.
«أَحْسَنِ الْحَالِ»؛ حرکت در مسیر رسیدن به مقام بندگی
این استاد قرآن در تشریح تحقق عبارت «أَحْسَنِ الْحَالِ» دعای تحویل سال در بین جامعه قرآنی، افزود: هدف از بیان عبارت «أَحْسَنِ الْحَالِ»، در واقع همان نزدیک شدن به هدف خلقت؛ یعنی عبودیت است و این عبودیت با عبادت معمول تفاوت دارد و آن زمان که انسان برای رسیدن به مقام بندگی حرکت کند، عبودیت محقق می‌شود و این همان أَحْسَنِ الْحَالِی است که برای انسان متجلی می‌شود.
سادات‌فاطمی ادامه داد: هرچه انسان در مسیر رسیدن به هدف خلقت، موفق‌تر عمل کند، به تحقق آن حال که بهترین احوال است، نزدیک‌تر خواهد شد و برای حرکت در این مسیر، ائمه(ع) بهترین الگو هستند.
وی ابراز کرد: هرچه در رفتارها و اعمالمان به الگوی اصلی این مسیر که همان اهل‌بیت(ع) هستند، نزدیک‌تر شویم، میزان موفقیت ما بیشتر خواهد بود و جامعه قرآنی نیز از این قائده و الگو جدا نیست.
این قاری برجسته قرآن گفت: عملکرد هر فرد و گروهی در رسیدن به حال احسن به صورت نسبی قابل ارزیابی است و قرآنیان نیز مانند سایر افراد جامعه در این موضوع دچار شدت و ضعف هستند، برای مثال در انجام فعالیت‌های قرآنی، گاهی به صورت تخصصی وارد شده و با همکاری مردم نتیجه مناسبی حاصل شده است و گاهی هم نه. ضعف‌هایی در فعالیت‌ها دیده می‌شود و علت آن عدم هماهنگی، نیت‌های نادرست، بی‌برنامگی و سایر مشکلات می‌تواند باشد.
سنگینی کفه فعالیت‌های مثبت قرآنی ـ مردمی
وی با بیان اینکه گاهی در حوزه فعالیت‌های قرآنی ـ مردمی نیز اشتباهاتی رخ‌ می‌دهد، اظهار کرد: میزان کاستی‌ها در فعالیت‌های دولتی بیشتر است و آنچه وجه مثبت فعالیت‌های قرآنی ـ مردمی از جمله جلسات قرآن نشان می‌دهد، حکایت از سنگین‌تر بودن کفه فعالیت‌های مثبت مردمی دارد.
captcha