ربیع‌الانام؛ راه رسیدن به احسن
کد خبر: 3583483
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵

ربیع‌الانام؛ راه رسیدن به احسن

گروه فعالیت‌های قرآنی: داورمسابقات قرآن کریم گفت: یاد خدا احسن الحال و اتصال به امام عصر(عج) به عنوان ربیع الانام راه رسیدن به احسن الحال است.

فاطمه یگانگی، داور و قاری قرآن گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد عبارت «أَحْسَنِ الْحَالِ» آمده در دعای تحویل سال و چگونگی رسیدن به یک حال احسن، بیان کرد: در واقع با بیان این دعا، افراد در آستانه سال نو می‌خواهند به حال خوب گره بخورند و سال خوبی را با عنایات حضرت باری تعالی آغاز کنند.
وی ادامه داد: همانطور که طبیعت در بهار متحول می‌شود در رابطه با انسان نیز این امر وجود دارد و بهترین موقع برای رسیدن به بهار روح در نوروز است.
یگانگی با بیان روایتی از امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند: «با شکر، نعمت را زیاد کنید و با صبر، نعمت از دست رفته را بازگردانید»، شاکر و صابر بودن را از مصادیق «أَحْسَنِ الْحَالِ» برشمرد و ابراز کرد: بهترین حال این است که از یاد خدا غافل نباشیم و به مقدرات الهی راضی باشیم.
دور کردن رذایل اخلاقی؛ راه رسیدن به «أَحْسَنِ الْحَالِ»
این داور قرآن کریم بیان کرد: برای رسیدن به «أَحْسَنِ الْحَالِ»، باید زنگار از دل برداریم و کینه، حسد و سایر رذایل اخلاقی را کنار گذاشته و دل تکانی کرده و جایی برای یاد خدا باز کنیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از القاب امام زمان(عج)، «ربیع الانام» است، عنوان کرد: «ربیع الانام»، یعنی بارانی که باعث رشد و شکوفایی و زنده شدن حیات در موجودات می‌شود، یعنی با امام زمان(ع)، تمام جهان هستی، حیات می‌یابد.
یگانگی در ادامه افزود: این صفت زیبای امام، همچنین، بیانگر آن است که هرکس بخواهد به سرچشمه شکوفایی و حیات طیبه دست یابد، باید دست به دامن آن درّ هستی بزند و از باران رحمت و کرم روح‌بخش آن حضرت، بهره‌مند شود.
این مدرس قرآن اظهار کرد: با اتصال به امام عصر(عج) که بهار جان‌هاست و توسل به ائمه اطهار(ع) به‌عنوان واسطه‌های فیض الهی به «أَحْسَنِ الْحَالِ» که یاد خدا است، می‌رسیم.

captcha