مسئولان در حمایت از جلسات سنتی قرآن کم‌کاری کرده‌اند
کد خبر: 3583672
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳

مسئولان در حمایت از جلسات سنتی قرآن کم‌کاری کرده‌اند

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد ممتاز قرآن کریم با بیان اینکه مسئولان در حمایت از جلسات سنتی قرآن کم‌کاری کرده‌اند، اضافه کرد: بحث حمایت از جلسات سنتی قرآن فقط در حد شعار مسئولان بوده و آنچه موجود است، حاصل حمایت‌های مردمی و گردش جلسات با حضور قرآنیان بدون چشم‌داشت مادی است که ادامه یافته است.

سیدمجتبی سادات‌فاطمی، قاری و استاد ممتاز قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ضمن تشریح فعالیت‌های قرآنی انجام شده در سطح مشهد و همچنین کشور طی سال 1395، عنوان کرد: نحوه برگزاری مسابقات قرآن در کشور و نوع سنجش اشتباه قرآنیان به‌‌عنوان یک مسئله و مشکل مهم از گذشته وجود داشته است و همچنان نیز ادامه دارد.
این قاری برتر کشور، ادامه داد: نحوه و روش سنجش افراد برتر در مسابقات قرآن و اعطای مقام با این کیفیت اشتباهی است که در مسابقات اوقاف همچنان این وضعیت ادامه دارد و این موضوع با تغییر آیین‌نامه‌ها و مقام افراد برگزیده از عناوین اول، دوم و سوم به رتبه عالی و ممتاز، اشتباهات گذشته در محدودیت معرفی افراد قرآنی شاخص را رفع نمی‌کند.
قاری‌سوزی در مسابقات قرآن
سادات‌فاطمی با بیان اینکه با این نوع برگزاری مسابقات قرآن و نحوه ارزیابی افراد، فقط عده‌ای محدود از مسابقات قرآن نفع می‌‌برند، افزود: بخش عظیمی از استعدادهای قرآنی در جهت رسیدن به این مقامات محدود تلاش می‌کنند و البته جمع کثیری از این تعداد هم با مسیر اشتباه تلاوت مسابقه‌ای همراه می‌شوند، برخی هم از ادامه فعالیت در عرصه قرآن منصرف خواهند شد و به قولی قاری‌سوزی به جای قاری‌سازی قالب می‌شود.
سنجش استعدادهای قرآنی با شاخص‌های گسترده‌تر
وی اظهار کرد: برگزاری مسابقات با این سبک و روش در ابتدا از گسترش استعدادهای قرآنی جلوگیری می‌کند و بعد از آن نیز سوختن استعداهای موجود قرآنی را در پی دارد، لذا باید به سمتی حرکت کنیم که استعدادهای قرآنی با شاخص‌های گسترده‌تری معرفی و سنجش شوند و بدین طریق، شاخص‌های محدود را از بین ببریم.
مسابقات قرآن نهادها و بار اقتصادی آن/ هدایت این بودجه به مسیر آموزش
سادات‌فاطمی با بیان اینکه برگزاری مسابقات ارگان‌های مختلف نیز مشکلی است که همچنان ادامه دارد، بیان کرد: هر نهاد و سازمان دولتی، نظامی، قضایی و دیگر ارگان‌ها در سطح کشور به صورت مستقل مسابقات قرآن درون سازمانی برگزار می‌کنند و بعد هم به گسترش مراحل بعدی آن در سطح کشور و گاهی بین‌المللی می‌پردازند و این چیزی است که نتیجه‌ای در ارتقاء سطح قرآنی افراد جامعه ندارد و صرفا یک اقدام اجرایی بوده که بار اقتصادی فراوان دارد.
این استاد قرآن با تأکید بر اسراف بودن بخش زیادی از هزینه‌های اجرایی مسابقات قرآن سازمانی، گفت: خیلی از این بودجه‌ها را می‌توان در بخش آموزش قرآن صرف و از این اقدامات بی‌نتیجه صرف‌نظر کرد.
طرح‌های قرآنی به سرنوشت مسابقات دچار می‌شوند
سادات‌فاطمی ادامه داد: بخشی از طرح‌های قرآنی که در سطح کشور اجرا می‌شود و وجه آموزشی به خود می‌گیرد در نهایت به همان مسابقه قرآن منتهی می‌شود و همان سرنوشت بی‌نتیجه بودن است که در واقعیت این برنامه‌ها و طرح‌ها آموزشی و اجرایی دیده می‌شود، حتی استرس مسابقاتی بودن و ضررهای آن نیز به این بخش منتقل می‌شود. از طرفی وجود نظرات بدون برنامه و اساتید متعدد، این طرح‌های آموزش را از مسیر صحیح خود خارج می‌کند.
نشستن در جلسات سنتی قرآن؛ اثرات ثمربخش دارد
وی با بیان اینکه تلاوت مسابقاتی، آموزش قرآن نیست، ابراز کرد: خروجی‌هایی که در سطح برتر کشور دیده می‌شود، همه نتیجه نشستن در جلسات قرآن است و همین آموزش تخصصی در جلسات سنتی و مستمر قرآن است که نتایجی اثربخش در بین جامعه قرآنی ارائه می‌دهد.
حمایت از جلسات قرآن، فقط یک شعار است
عضو جامعه قاریان قرآن مشهد با بیان اینکه مسئولان در حمایت از جلسات سنتی قرآن نیز کم‌کاری کرده‌اند، اضافه کرد: بحث حمایت از جلسات سنتی قرآن فقط در حد شعار مسئولان بوده و آنچه موجود است، حاصل حمایت‌های مردمی و گردش جلسات با حضور قرآنیان بدون چشم داشت مادی است که ادامه یافته است.
ضرورت وجود ساختاری واحد در فعالیت‌های قرآنی
این استاد ممتاز قرآن مدیریت مرکزی واحد برای ارائه و سنجش برنامه‌های قرآنی کشور را ضروری توصیف کرد و ادامه داد: ساختاری واحد باید به بخش‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی ورود کند و تصیم‌گیر اصلی در مسائل کارشناسی باشد.
تعدد نهادهای تصمیم‌گیر و مشکلات ایجاد شده از این طریق
سادات‌فاطمی با اشاره به اینکه مدیریت قرآنی کشور، دچار ضعف و مشکلات شدید است، ابراز کرد: این چالش‌ها باعث ایجاد اشتباهات در اجرای برنامه‌ها می‌شود و تعدد نهاد‌های تصمیم‌گیرنده در موضوعات قرآنی سبب انحراف استعدادیابی قرآنی، آموزش و هدایت صحیح قرآنیان از مسیر اصلی خود می‌شود.
captcha