ارتقای سطح فنی، علمی و مهارتی مربیان تشکل‌های قرآنی
کد خبر: 3583866
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۴
بررسی راهکار ارتقای سطح مربیان قرآن در مؤسسات/ مرادی تأکید کرد:

ارتقای سطح فنی، علمی و مهارتی مربیان تشکل‌های قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی گیلان گفت: یکی از مأموریت اتحادیه‌ها در استان‌ها که می‌توانند برای خودشان تعریف کنند ارتقای سطح فنی و علمی و مهارتی مربیان است که با همکاری مؤسسات می‌توانند آن را انجام دهند.

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در‌خصوص بررسی راهکار ارتقای سطح مربیان قرآن در مؤسسات، گفت: از سال 88 اصلی که گذاشته‌ایم و به مؤسسات نیز ابلاغ کرده‌ایم این است که مربی‌ای که تدریس ‌می‌کند حتماً دارای گواهینامه تربیت مربی باشد.
برپایی دوره‌های تربیت معلم با سرفصل‌‌های آموزشی معین و مشخص
وی ادامه داد: یکی از مزیت‌هایی که در حال حاضر در کشور داریم این است که هم سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم و هم معاونت قرآن و عترت نیز دوره‌های تربیت معلمی را با سرفصل‌‌های آموزشی معین و مشخص در رشته‌های مختلف برپا می‌کنند.
مرادی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در حوزه‌های روخوانی و روان‌خوانی و تجوید، صوت و لحن، مفاهیم و حفظ، مربی داشته باشیم باید در دوره‌های تربیت معلم که با سرفصل‌های مشخص برگزار می‌شود حضور پیدا کنند، گفت: این دوره‌ها در سطوح مختلف برگزار می‌شود.
برپایی دوره تربیت مربی آموزشیاری قرآن در مناطق کم‌جمعیت
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی گیلان با اشاره به اینکه حتی ویژه مناطق روستایی و شهرهای کم‌جمعیت نیز دوره‌های تربیت مربی آموزشیار روخوانی و حفظ و... پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: امیدواریم از این طریق بتوان نیاز آنها را از لحاظ مربی تأمین کرد.
وی بیان کرد: بنابراین اگر مؤسسات قرآنی و تشکل‌های مردمی و مراکز فرهنگی و مساجد که در نظر دارند تا در این حوزه فعالیت کنند، اگر بخواهند مربیان‌شان را ارتقاء دهند و از مربیان کارآمد استفاده کنند، این دوره‌های تربیت معلم برگزار می‌شود و معتقدم نخستین راهکار این است که مربی‌ای که تدریس می‌کند دارای گواهینامه باشد البته در کنار اینها اساتید و پیشکسوتانی را داریم که سالیان سال نیز شاگردپروری کرده‌اند که آنها نیز در کنار اینها نباید نادیده گرفته شود.
وجود زمینه و نرم‌افزار لازم برای ساماندهی مربیان مؤسسات
مرادی با تأکید بر اینکه اما به صورت کلی زمینه و نرم‌افزار لازم برای ساماندهی بحث مربیان مؤسسات در حال حاضر وجود دارد، تا این دوره‌های آموزشی برگزار شود، عنوان کرد: در استان یکی از کارهایی که انجام شد و به مؤسسات هم ابلاغ شد این بود افرادی که قرار است در حوزه آموزش قرآن در مؤسسه تدریس کنند در همان رشته مربوطه گواهینامه تربیت معلم داشته باشند.
وی اظهار کرد: مثلا مربی‌ای که گواهینامه تربیت مربی روخوانی قرآن را دارد تنها می‌تواند به امر آموزش دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی و آموزش عمومی قرآن بپردازد و نباید دوره حفظ و مفاهیم تدریس کند. ملاک و میزان ما هم دوره‌هایی‌ است که شناسه و تأیید آن را معاونت قرآن و عترت و یا سازمان تبلیغات اسلامی انجام داده باشد.
ضرورت گذراندن دوره ضمن‌خدمت برای مربیان
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی گیلان اضافه کرد: بعد از آن نیز باید دوره‌های ضمن خدمتی طراحی شود و ما این را از سال 94 آغاز کردیم که مربیانی که در مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی فعالیت می‌کنند، باید دوره‌های ضمن خدمت را گذرانده باشند.
وی ادامه داد: چنانکه دوره‌های ضمن خدمت در بحث روش تدریس آنها در روخوانی و روان‌خوانی و دوره‌های ضمن خدمت در قالب کارگاه‌های آموزشی قرائت و صوت و لحن و تجوید برپا شد. همچنین زمینه برای مربیانی که ظرفیت و آمادگی دارند و علاقه‌مند به گذراندن دوره‌های تربیت مربی سطوح بالاتر هستند، این زمینه برای آنها فراهم شده است.
مرادی با تأکید بر اینکه یکی از مأموریت اتحادیه‌ها در استان که می‌توانند برای خودشان تعریف کنند همین ارتقای سطح فنی و علمی و مهارتی مربیان است که با همکاری مؤسسات می‌توانند آن را انجام دهند، اظهار کرد: ما در هر شهرستان مؤسسه معین تعیین می‌کنیم تا دوره‌هایی ضمن خدمت را برای مربیانی که در آن شهرستان هستند و علاقه‌مندند برگزار کنند.
مربیان مهارت و تسلط لازم را برای تدریس مواد درسی داشته باشند
وی اضافه کرد: اگر این اتفاق بیافتد و دوره‌های ضمن خدمت به صورت سالانه تعریف شود و هدفمند نیز برگزار شود به گونه‌ای که بدانیم از چه مرحله می‌خواهیم به چه مرحله برسانیم، می‌تواند مفید باشد اگر از این نکته غفلت کنیم، قطعاً مربیانی خواهیم داشت که توانایی و مهارت و تسلط لازم را بر آن مواد درسی نخواهند داشت و طبیعتاً خروجی ناموفقی را داریم.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی گیلان عنوان کرد: همچنین به مؤسسات و خانه‌های قرآن ابلاغ کردیم که اگر از فردی به عنوان مربی استفاده می‌شود که فاقد مدرک است، بیاید و در دوره‌های آموزشی شرکت کند و آزمون‌های آن را بدهد و اگر موفق شد گواهینامه آن را دریافت کند آن هنگام جذب شود و در ان تشکل قرآنی از آن استفاده شود.
مربی فاقد مدرک مرتبط در مؤسسات جذب نشود
وی بیان کرد: اما ابلاغ کردیم که اگر فردی فاقد مدرک مربیگری تربیت مربی است جذب نشود و به امر تدریس قرآن نپردازد. و از سوی دیگر نیز دوره‌های تربیت معلم که از سوی اتحادیه برگزار می‌شود، هدفمند و با شناسه رسمی سازمان دارالقرآن و معاونت قرآن ارشاد است.
captcha