مؤسسات قرآنی، همگام با اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3583984
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۰
ایکنا گزارش می‌دهد؛

مؤسسات قرآنی، همگام با اقتصاد مقاومتی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: در سال 95 با وجود حمایت‌های ناکافی مسئولان، مؤسسات قرآنی به عنوان الگویی در جهت تحقق «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» عمل کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سال 1395 به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شد که طی گزارشی به بررسی تحقق این موضوع از سوی مؤسسات و اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی ـ مردمی پرداخته می شود.

در ابتدا حسین خاکساری‌هرندی، مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این مطلب گفت: با توجه به انتخاب شعار سال 95 با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، از سوی مقام معظم رهبری، در تحقق  این اصل، حوزه فعالیت‌های قرآنی بسیار کمرنگ عمل کرد.
وی ادامه داد: در بررسی شعار سال 95 می‌توان گفت که از نظر شعار، سال خوبی بود اما مطلوبیت از نظر اقدام و عمل در سال گذشته حاصل نشد به طوری که بودجه 200 میلیارد تومانی که برای حوزه فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته شده بود، نه تنها امسال بلکه در سال‌های گذشته نیز تحقق پیدا نکرد و  مؤسسات قرآنی ریالی را دریافت نکردند و در عرصه فعالیت‌های قرآنی، سال مناسبی تلقی نمی شود.
خاکساری‌هرندی با تأکید بر اینکه در بخش حمایتی و قانونی معافیت‌ها نیز دلخوشی حاصل نشد، بیان کرد: بحث معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد در کشور، یکی از موضوعات مهمی است که دغدغه فعالیت مؤسسات قرآنی محسوب می‌شود. نمایندگان در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با بند ۳۷ این لایحه، موافقت کردند و بر اساس این امر مؤسسات قرآنی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند از مالیات معاف می‌شوند، اما متأسفانه در این زمینه هیچ همکاری با مؤسسات مجری صورت نگرفته است و حتی بیمه فعالان قرآنی قطع شد.
وی ادامه داد: در استان اصفهان فشار مضاعفی در جهت اخذ مالیات از سوی اداره دارایی و مالیات به مراکز قرآنی انجام شد و آنان را در رده مراکز تولیدی و اقتصادی قرار داده و  مشکلات بسیاری برای  اتحادیه و مؤسسات قرآنی ایجاد شد که مهجوریت قرآن کریم در سال 95 به روشنی به چشم می‌خورد.
مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی اصفهان افزود: البته مؤسساتی در استان هستند که با برنامه‌ریزی، از نظر اقتصادی متکی به بودجه‌های دولتی نبوده و با حمایت‌های خیرین و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها، اخلاص مربیان موفق به انجام کارهای خود شدند که مهد قرآن‌کریم و ولایت اصفهان یکی از این مؤسسات موفق است.
وی ادامه داد: اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی همانند مؤسسات قرآنی نمی‌توانند از طرق برپایی دوره‌های پیش‌دبستانی و مهد قرآن، درآمدزایی داشته باشند و باید اعتبارات قرآنی لازم از سوی نهادها و مراکز دیگر به اتحادیه تزریق شود که در سال 95  اکثر اتحادیه‌ها با مشکل روبرو بودند و در سال 96 با کمبود اعتبارات، نمی‌توان انتظار حرکت مثبت داشت.
خاکساری‌هرندی تصریح کرد: به منظور تحقق اهداف فعالیت‌های قرآنی، باید بعضی از مسائل از مرحله شعار خارج شده و در عمل تحقق یابند که در این راستا، مساعدت و همکاری مسئولان قرآنی مورد توجه است.   
وی خاطر‌نشان کرد: یکی از مسائلی که در سال 96 باید مورد توجه قرار گیرد، مطالبه جامعه قرآنی از مسئولان است که تا‌کنون به‌دلیل محجوب بودن این اتفاق نیافتاده است که باید در این راستا  از سوی خبرگزاری تخصصی قرآن کریم(ایکنا)، مطالبات فعالان قرآنی به گوش مسئولان رسیده شود تا در سال 96 بتوان از این وضع نجات پیدا کرد.
عدم حمایت مالی و افت کیفیت فعالیت‌های قرآنی

در ادامه این گزارش مرضیه خسروی، مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی چهارمحال و بختیاری درباره وضعیت سال 95 و عدم حمایت‌های مالی از سوی مسئولان به مؤسسات قرآنی به ایکنا گفت: حمایت‌های مالی از سوی مسئولان قرآنی در حد صفر بود اما مؤسسات قرآنی به صورت خودجوش و بدون چشم‌داشتی از مسئولان قرآنی، فعالیت‌های خود را انجام دادند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مؤسسات به صورت خودجوش در حال فعالیت هستند اما در بدترین شرایط مالی و با سخت‌ترین وضعیت که کمبود امکانات یکی از آنان است، تکلیف آموزش قرآن‌کریم را بر گردن دارند و در حال انجام دادن هستند.  
خسروی تصریح کرد: اگر در سال 96 زیر‌ساخت‌های قرآنی فراهم نشود، کیفیت کار قرآنی افت خواهد کرد. امیدواریم در سال 96 حمایت‌های مادی از مؤسسات صورت گیرد تا این مراکز بتوانند رسالت اصلی خود را  اعمال کنند.
وی با اشاره به اینکه در سال 95 با رعایت اقتصاد مقاومتی، حرکت خود را ادامه داده‌ایم، گفت: استان چهارمحال و بختیاری فعالیت‌های خوبی را با دست خالی به انجام رساند و یک موج قرآنی و خیزش خوبی در برپایی جشنواره قرآنی که این یکی از این نوع فعالی‌های قرآنی است، توسط مؤسسات قرآنی صورت گرفت.
مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی یاسوج خاطرنشان کرد: با توجه به بودجه‌ای که برای سال 96 در نظر گرفته شده است امیدواریم بتوانیم در عرصه قرآن همواره در برابر مشکلات مالی با مدد خداوند ایستادگی کنیم.
حوزه قرآن متولی دلسوزی ندارد

حسین شائیلو‌زاده، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان البرز به وضعیت فعالیت‌های قرآنی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های قرآنی در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌هایی همراه بود و حمایت‌های مالی که فعال‌کننده طرح‌های قرآنی بود صورت نگرفت و اعتبارات مورد نیاز به جامعه  قرآنی اختصاص پیدا نکرد.  
وی ادامه داد: بیشترین موضوع که فعالیت‌های قرآنی را تشدید کرد، نامنظمی و بهم‌‌ریختگی ساختارهای تشکیلات فعالیت‌های قرآنی است که متأسفانه روز به روز به وضعیت اسفناک تبدیل شده است.
شائیلوزاده با اشاره به اینکه شورای توسعه قرآنی یکی از ساختارهای قرآنی در کشور است که در سطح ملی هدایت‌کننده فعالیت‌های قرآنی است، بیان کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان البرز مدت 2 سال در تعطیلی به سر می‌برد که این موضوع آسیبی بر بدنه فعالیت‌های قرآنی استان وارد کرد.
وی افزود: شورای توسعه فرهنگ قرآنی هدایت‌گر فعالیت‌های قرآنی است و نقطه امیدی برای آینده جامعه قرآنی محسوب می‌شود اما در حال حاضر با وجود مشکلات و ناهماهنگی‌های اجرایی در حوزه قرآن، قطار این شورا از ریل خارج شده است که آینده خوبی در این راه دیده نمی‌شود.  
مدیر‌عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت البرز تصریح کرد: رشته اصلی فعالیت‌های قرآنی، از هم گسیخته است و سازمان و متولیان تنها به دنبال ارائه آمار و ارقام در پایان سال هستند و متولی قرآنی دلسوز برای پیشرفت طرح‌های اجرایی وجود ندارد. مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد اگر حمایت‌های اولیه را  از سوی مسئولان نداشته باشند، در سال 96 با مشکلات جدی روبرو خواهند بود.
سال 96 به‌‌دنبال معجزه قرآنی هستیم
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت‌های رشد مناسبی از نظر حمایتی در چرخه مؤسسات قرآنی وجود ندارد، سال آینده چشم‌انداز بهتری نسبت به سال گذشته وجود نخواهد داشت و تنها  انتظار یک معجزه می‌رود. امیدواریم در سال آینده رویکرد جدیدی در مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد صورت گیرد.   
شائیلوزاده با تأکید بر اینکه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت البرز و مؤسسات زیر‌مجموعه منتظر حمایت‌های دولتی نماند و حرکت‌های مثبتی صورت گرفت، بیان کرد: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در سال گذشته با نهادها و سازمان‌های استان البرز همکاری‌هایی در  اجرای طرح و برنامه انجام داد و موفق شد تا فعالیت‌های قرآنی خود را در کارنامه کاری به ثبت رساند اما برخی از مؤسسات قرآنی در استان به دلیل مشکل مالی، نبود مکان و عدم حمایت‌های دیگر تعطیل شدند که این مایه تأسف است.
ورود مؤسسات قرآنی در ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی  
وی به تحقق شعار سال 95 از سوی مؤسسات قرآنی اشاره کرد و گفت: سال 95 با عنوان شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری تعیین شد. در اجرا و عمل به این شعار می‌توان مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد را سرلوحه قرار داد زیرا به طور مستقیم با بدنه مردم و جامعه ارتباط دارند و قدرت زمینه‌سازی در بحث اقتصاد برای مردم را دارند البته اگر به نوعی خود تقویت شوند تا بتوانند در مورد موضوعات به فرهنگ‌سازی و توسعه اقتصاد مقاومتی کمک کنند اما متأسفانه مؤسسات در سال گذشته خود دچار مشکلاتی بودند که قطعاً نمی‌توانند به این عرصه وارد شوند.  
شائیلوزاده با همه این مشکلات، خبر خوشی برای قرآنیان البرز در سال 96 داشت و خاطرنشان کرد: طی جلساتی که در سال 95 با اداره‌کل راه و شهرسازی استان برگزار شد، با شناسایی مؤسسات خواستار مکان آموزشی، تسهیلات زمین به منظور احداث مکان آموزشی تخصیص داده می‌شود.  
خوزستان، اقتصاد مقاومتی را بدون هیچ بودجه‌ای اجرا کرده است
در ادامه این گزارش فاطمه حقیقی، مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی خوزستان با بیان برنامه‌های این اتحادیه در سال 95، بیان کرد: اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان خوزستان سال گذشته با مشکلات مالی بسیاری همراه شد که متأسفانه در رسیدن به اهداف و چشم‌اندازهای یک‌ساله دچار مشکل شد و برخی از طرح‌ها و همچنین 25 مؤسسه به علت عدم تأمین مالی، تعطیل شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه طرح‌های قرآنی نیاز به هزینه دارد، در سال گذشته هیچ بودجه‌ای جذب فعالیت‌های قرآنی نشد و با نصف شدن اعتبارات قرآنی، مسلماً در سال 96 نیز مؤسسات قرآنی استان در تحقق اهداف خود با مشکل رو به رو خواهند شد. در سال 95 مؤسسات قرآنی بسیاری در شرایط آب و هوایی استان خوزستان به دلیل نبود وسایل گرمایشی و سرمایشی از پای درآمدند و  اعلام تعطیلی داشتند که با بازدید مسئولان دارالقرآن، وعده‌هایی برای جبران خسارت به استان داده شد.
حقیقی به مشکلات اساسی در اجرای طرح‌های سال 95 این مرکز اشاره کرد و افزود: بزرگترین معضلی که در برگزاری برنامه و طرح‌های این مرکز وجود داشت، مشکلات مالی بود به طوری که هزینه‌های اساتید، هزینه‌های آب و برق و مالیات و غیره سرسام‌آور بود اما با این شرایط سخت فعالیت‌هایی مانند اجرای طرح 1449، برپایی دوره‌های توان‌افزایی برای مدیران و  تقدیر از مؤذنان انجام شد.
وی با تأکید بر اینکه با وجود مشکلات مالی در این استان، اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی خوزستان، اقتصاد مقاومتی را بدون هیچ بودجه‌ای اجرا کرد، گفت: در مدت زمان مدیریت بنده در اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی، حتی ریالی از سوی نهاد و یا مرکزی کمک نشد و به معنای واقعی حرکت برنامه‌ها از هزینه‌های شخصی اعمال شد که چراغ اتاق فکر فعالیت‌های‌ قرآنی برای علاقه‌مندان روشن بماند.
مسئولان هوای قرآنی خوزستان را داشته باشند
وی افزود:‌ با توجه به اینکه امسال هیچ بودجه‌ای برای مؤسسات واریز نشد اما مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان با چنگ و دندان بدون کوچک‌ترین حمایتی فعالیت‌های قرآنی را برای دوستداران و قرآن‌آموزان خود اجرا کردند که موضوع در راستای تحقق یافتن به فرمایش رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم است که امیدواریم در سال آینده بتوانیم به اهداف رهبری دست یابیم.
وی در پایان سخنان خود، سال 96 را برای قرآنیان تشریح کرد و گفت: طی نشستی که با مؤسسات قرآنی استان درباره اقتصاد مقاومتی صورت گرفت، به برنامه‌سازی و فعال کردن وضعیت مالی مؤسسات با تشکیل مجمع خیرین قرآنی منتهی شد که در سال جدید  امیدواریم مسئولین هوای خوزستان را داشته باشند.
مشارکت نهادها با اتحادیه خراسان شمالی راه‌گشا بود

لیلی شکرانی، مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی خراسان شمالی به برنامه‌‌های قرآنی سال 95 خود اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی خراسان شمالی، در سال گذشته برنامه‌های خوبی اجرا کرد و طرح‌های بسیاری را با نهادهای مختلف مانند شورای توسعه، سازمان بهزیستی، سازمان تبلیغات اسلامی اجرا کرد.  
وی به برنامه‌های سال آینده این اتحادیه اشاره کرد و افزود: اتحادیه برنامه‌ریزی کرده است که دوره‌های تخصصی آموزش قرآن را در تمام رشته‌ها با جذب اعتبارات و با همکاری نهادهای مختلف به اجرا در‌آورد و امیدواریم سال آینده سال پر‌خیر و برکتی را برای مؤسسات قرآنی داشته باشیم.   
شکرانی به تحقق شعار سال گذشته از سوی مؤسسات قرآنی تأکید کرد و گفت: مؤسسات قرآنی استان خراسان شمالی از توقع پائینی برخوردار هستند و به بودجه‌های قرآنی خود را متکی نکرده و با  خود‌جوش در امر فعالیت‌های قرآنی گام برداشته‌اند. اتحادیه مؤسسات قرآنی با هدفی که در ابتدای سال برای خود ترسیم کرده بود موفق شد که از 12 خانه قرآن و 9 مؤسسه برتر حمایت شد.
مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی خراسان شمالی ادامه داد:‌ در سال گذشته از سوی خیرین قرآنی و سازمان تبلیغات اسلامی مبالغی به خانه‌های قرآنی تخصیص داده شد و در این وضعیت اقتصادی و  کمبود تأمین اعتبارات، اتحادیه و مؤسسات قرآنی موفق به اجرای واقعی شعار سال شدند و با تغییر مکان اتحادیه، در هزینه‌های اتحادیه صرفه‌جویی شد که امیدواریم در سال 96 نیز در راه قرآن‌ کریم گام برداریم و مشکلات اعتباری و بودجه‌ای حل شود.
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
موسسات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۰۲ - ۱۸:۴۳
0
0
با سلام و عرض تبریک سال
موسسات قرآنی همواره در عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری پیشتاز هستند
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۰۵ - ۱۰:۵۰
0
0
سلام بر همه فعالان قرآنی
امیدوارم در سال جدید نیز مؤسسات قرآنی بتوانند بر اساس شعار سال 96 گام بر داشته و تولیدات خود را به معرض نمایش عموم بگذارند
دوستدار قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۹:۲۵
0
0
موسسات قرآنی همواره در سایه لطف خداوند موفق بودن که ان شاءالله در سال اقتصاد مقاومتی نیز پیشتاز باشند
آزاد نصیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۹:۳۲
0
0
سلام
امیدوارم اتحادیه در سال جدید بیشتر به کمک موسسات کوچک در شهرهای محروم کشور بروند
عضو مؤسسه قرآنی اردبیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۹:۳۷
0
0
به نظر بنده خیلی خوبه که مؤسسات قرآنی برای انجام فعالیت‌های خودشون خیلی به بودجه های دولتی متکی نباشن و سعی کنن خودشون کارآفرین باشه..البته درسته که کار سخته و لی هیچ کاری نشد نداره...موید باشید
captcha