اخلاق پرستاری با موعظه درست نمی‌شود/ صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای به شکل کنونی را قبول نداریم
کد خبر: 3584131
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
شریفی مقدم عنوان کرد:

اخلاق پرستاری با موعظه درست نمی‌شود/ صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای به شکل کنونی را قبول نداریم

گروه سلامت: قائم مقام سازمان نظام پرستاری در نشست خبری این سازمان با اشاره به برگزاری کنگره‌های اخلاق پرستاری در سال 96 گفت: با موعظه اخلاق پرستاری ارتقا پیدا نمی‌کند بلکه باید پیش‌نیازهای آن را تأمین کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،محمد شریفی مقدم قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های سال آینده و گزارشی از اقدامات این سازمان در سال 95 پرداخت.

وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر وجود برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در دستور کار این سازمان اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایي که این سازمان در نظر دارد بر پایي کنگره های اخلاق پرستاری است،اگرچه این کنگره‌ها می‌توانند تا حدودی مشکلات ما در حوزه اخلاق را برطرف کنند اما باید دانست که فقط موعظه کردن برای ارتقای اخلاق پرستاری کافی نیست بلکه باید برنامه‌های دیگری به این منظور را نیز پیش‌برد.

شریفی مقدم عنوان کرد: بسیاری از مشکلات ما در حوزه اخلاق پرستاری ناشی از تأمین نبودن پرستاران است، تأمین نیازهای پرستاران باید متناسب با جایگاه آنان باشد، پرستاری که اوقات فراغت نداشته باشد و پشت سرهم شیفت کاری داشته باشد طبیعتا بر رفتار او با بیمار تأثیر می‌گذارد و ممکن است موجب مشکلاتی شود لذا تأمین این نیازها پیشنیاز ارتقای اخلاق پرستاری است.

نایب رئیس سازمان نظام پرستاری در ادامه برنامه‌های این سازمان در سال 96 را مذاکره با دولت برای جبران کمبود کادر پرستاری در بیمارستان‌ها اعلام كرد و گفت: در حال حاضر 160 هزار پرستار شاغل در کشور وجود دارد، که باید تعداد آن‌ها به 300 هزار نفر یعنی حدود 2 برابر میزان فعلی برسد.

دبیرکل خانه پرستار اصلاح نحوه صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران را یکی از مطالبات سازمان نظام پرستاری  از وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: همه جای دنیا پروانه صلاحیت حرفه‌ای از سوی دولت اعطا نمی‌شود بلکه به صنوف تفویض می‌شود در ایران نیز صلاحیت حرفه‌ای پزشکان توسط نظام پزشکی و مهندسین توسط نظام مهندسی تعیین می‌شود اما در ایران از سوی وزارت بهداشت و شورایی منصوب به آن این کار صورت می‌گیرد که این مسأله مورد اعتراض ما است.

شریفی مقدم ادامه داد: یک شورای 11 نفره برای صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران وجود دارد که تنها 3 نماینده پرستاری در آن حضور دارند رئیس کل نظام پرستاری و شورای عالی نظام پرستاری از اعضای این شورا هستند اما حکمی از سوی وزیر بهداشت برای رئیس کل نظام پرستاری صادر نشده است.

وی بیان کرد: پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران با این شکلی که وجود دارد نمی‌تواند مشکلی از پرستاری حل کرده و زمینه برای حذف آنان را فراهم می‌کند به این دلیل ما این شکل از صدور پروانه حرفه‌ای را قبول نداریم.  

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در ادامه یکی دیگر از اقدامات این سازمان را برای سال 96 تعیین تکلیف موضوع پرستاری در منزل خواند و گفت: صدور مجوز برای پرستاری در منزل را باید نهاد‌های ذی‌صلاح و مراکز مجاز انجام دهند در غیر صورت این کار به صورت غیر قانونی انجام شده و مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود خواهد آورد ما سال آینده با مذاکرات خود با دولت این مسأله را حل می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی خدمات ارائه شده از سوی پرستاران به مردم در سال 95 عنوان کرد: سازمان نظام پرستاری قدرت اجرایی و عملیاتی ندارد اما علی رغم تلاش‌هایی که کردیم مردم نتوانستند از خدمات کافی پرستاری بهره‌مند شوند به همین دلیل نمی‌توان گفت که خدمتی ارائه شده است.

شریفی مقدم در رابطه با استیفای حقوق پرستاران نیز بیان کرد: ما برای تعیین تکلیف تعرفه‌ خدمات پرستاری نامه‌هایی به رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس مجلس نوشتیم این بزرگان هم دستوراتی را به وزرای کار، بهداشت و شورای عالی بیمه صادر کردند، تمام راه‌هایی را که رفتیم به وزارت بهداشت ختم می‌شد، از سوی دیگر وزارت بهداشت نیز هیج اقدامی را برای پرستاران نکرد بلکه در تقابل با وزارت بهداشت بود.

 

captcha