عهدی که خدا از بندگانش گرفته است
کد خبر: 3584134
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵

عهدی که خدا از بندگانش گرفته است

گروه اجتماعی: یک کارشناس دینی گفت: بالاترین عهد، عهدی است که خداوند از بندگانش گرفته و آن بندگی کردن است.

حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، کارشناس دینی و استاد حوزه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی در خصوص دعای تحویل سال بیان کرد: در دعای تحویل سال چهار نکته اساسی است که هر یک تفسیر معنایی خود را دارد.
وی ادامه داد: یا مقلب‌القلوب که ما در دعای تحویل سال خداوند را با این نام می خوانیم در حالت کلی منظور این است که مدیریت قلب‌ها در دست خداست.
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» در تشریح یا مقلب‌القلوب افزود: اگر که کسی ایمان داشته باشد و عمل صالحی انجام دهد خداوند محبت او را در همه دل‌ها قرار می‌دهد.
استاده حوزه علمیه خراسان رضوی گفت:امام خمینی(ره) در ایران قیام می‌کند و امروز تمام دنیا مرید امام است اینکه چه کسی قلب‌های مردم را به سوی امام متوجه کرد؟؛ برخی از افراد می خواهند با پول خرج کردن محبوبیت کسب کنند اما موفق به جذب حضور مردم نمی‌شوند چون مقلب‌القلوب خداست.
نیروی مافوق بشر تدبیر کننده امور جهان
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی در ادامه بیان کرد: مدبرالیل یعنی خداوند تدبیر کننده همه امور است؛ درست است که ما برای همه امور زندگیمان برنامه‌ریزی می‌کنیم از ازدواج، کار و درس و تا امور معنوی ولی تدبیر کننده اصلی خداوند است چه بسا فردی بعد از چندین سال با دعایی بچه‌دار می شود و کسی با وجود ثروت و فراوان یک شبه همه را از دست می‌دهد.
وی اضافه کرد: این نشان دهنده آن است که یک نیروی مافوق نیروی بشری است که امور دنیا را تدبیر می‌کند.
ابن کارشناس مذهبی در خصوص محول الحول گفت: برگرداننده حال خداوند است گاه خداوند توفیقاتی می‌دهد که میل به سمت سعادت می شود؛ وحول حالنا و الی احسن الحال یعنی اینکه خداوند به بهترین وجه در همه امور از مادی گرفته تا معنوی، زندگی انسان را مدیریت می‌کند.
دلیل سفارش بر خواندن سوره یس
وی با بیان آیه 60 سوره یس که خداوند می فرماید «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ» بیان کرد: خداوند در این آیه می فرماید: آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید، که او برای شما دشمن آشکاری است؟!
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی با اشاره به اینکه این آیه شریفه از جمله آیاتی است که خداوند در آن، مستقیماً انسان را مورد خطاب قرار داده است در ادامه تصریح کرد: در این آیه شریف صحبت از عهدی است که خداوند از تمام انسان‌ها و فرزندان آدم گرفته است و آن عدم پرستش شیطان است در انتهای آیه علت آن هم ذکر شده است؛ زیرا شیطان دشمنی آشکار و روشن برای شماست.
بندگی خدا بالاترین عهد بنده با خالق هستی
این کارشناس مذهبی افزود: در این سال جدید که می‌خواهیم عهد ثابت ببندیم بهترین عهد این است که بنده خدا باشیم نه بنده شیطان؛ اثر بندگی خدا این است که سرور همه می‌شویم کسی که نوکر خدا شود بر همه سروری دارد و کسی که بنده شیطان شد در واقع بنده همه است.
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی در خصوص بندگی کردن عنوان کرد: بنده خدا شدن یعنی اینکه در زندگی، کار، سخن گفتن و همه امور از مادی و معنوی آنچه را خداوند می‌پسندد سرلوحه کار خود قرار دهد و برای اینکه بتوانیم در این عهد ثابت باشیم باید معیارهای خداوند را در همه این زمینه‌ها در اقتصاد، ازدواج، تحصیل، کار و ... درنظر بگیریم.
وی گفت: یکی از مواردی که می‌توان در عهد ثابت قدم بود، عمل کردن است اما عمل کردن نیز پیش زمینه عهد بستن است زیرا تا ایمان نباشد عهدی بسته نمی‌شود که به آن عمل شود.
یاد معاد انسان را بنده خدا می‌کند
این کارشناس مذهبی افزود: بستن عهد با خدا برکات ویژه‌ای دارد؛ در قرآن داریم وقتی زکریا عبد خدا شد برکات و رحمات ویژه‌ای را پروردگار بر وی نازل کرد.
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی در پایان با اشاره به حدیث پیامبر(ص) که می‌فرمایند: « اذا رأيتم الربيع فاكثروا ذكر النشور» بیان کرد: اين سخن حكيمانه، سخني از سخنان پيامبر اعظم(ص) در مورد بهار و ادب ورود به بهار است، براساس عبارت فوق هرگاه به بهار مي‌رسيم بايد فراوان ياد آخرت كنيم چرا که تفکر در معاد و باور به معاد به خودی خود انسان را بنده خدا می‌کند.
captcha