نگاهی به سوغات کاشمر و خواص درمانی آن در روایات
کد خبر: 3584315
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰

نگاهی به سوغات کاشمر و خواص درمانی آن در روایات

گروه شهرستان‌ها: کشمش، مهم‌ترین سوغاتی شهرستان کاشمر است که در روایات رسیده از ائمه(ع) در خصوص استفاده از آن و خواص این ماده غذایی تأکیداتی شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، شهرستان کاشمر مانند سایر شهرستان‌ها دارای برخی تولیدات هنرهای سنّتی و صنایع‌‌دستی است که جزو سوغات آن ناحیه محسوب می‌شود اما مهم‌ترین فرآورده و سوغات این منطقه، کشمش و خشکبار آن است که به سراسر ایران صادر می‌شود و در زمره بهترین کشمش است.
در واقع کشمش را باید مشهورترین و مهم‌ترین محصول کشاورزی کاشمر نامید، محصولی که جمعیت زیادی از کشاورزان و باغداران کاشمری به تولید آن اشتغال دارند.
بدون شک کشمش سبز قلمی این شهرستان که حرف‌های بسیاری در دنیا دارد می‌تواند یکی از بهترین سوغات‌ها برای مسافران نوروزی باشد.
از طرف دیگر با نگاهی به روایات و سخنان ائمه(ع)، می بینیم یکی از میوه‌هایی که در روایات بسیار بر خوردن آن تأکید شده انگور هست، انگور خشک‌شده که همه آن را به نام "کشمش" می‌شناسند، قرن‌ها پیش به وجود آمده است.
کشمش در ایران و مصر در دو هزار سال قبل از میلاد تولید شده بود و دارای خواص فراوانی است؛ در همین رابطه حجت‌الاسلام سیدمهدی طاهری، مسئول دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد کاشمر با اشاره به سخنی از امام رضا(ع) که از پدران خود و از امام علی‏(ع) نقل کرده است، گفت: آن حضرت فرمود: «اَلزَّبیبُ یَشُدُّ الْقَلْبَ، وَ یَذْهَبُ بِالْمَرَضِ، وَ یُطْفِی‏ءُ الْحَرَارَةَ، وَ یَطیبُ النَّفْسَ؛ کشمش جان را قوی و بیماری را از تن بیرون می‏‌کند، گرمای بدن را فرو نشانده و روح را شاداب می‏‌سازد».
وی بیان کرد: همچنین در طب‌الرضا درباره تقویت نیروی حافظه و توان یادگیری آمده است: کسى که می‌خواهد حافظه‏‌اش قوى شود، صبح‏‌ها، ناشتا نزدیک هفت مثقال مویز بخورد.
حجت‌الاسلام طاهری اظهار کرد: امام رضا(ع) در جایی دیگر در باره خواص اعجاب‌انگیز مویز از پدران بزرگوارش چنین فرموده‌ است: «عَلَیْکُمْ بِالزَّبیبِ فَإنَّهُ یَکْشِفُ الْمُرَّةَ، وَ یَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ، وَ یَشُدُّ الْعَصَبَ، وَ یَذْهَبُ بِالْأعْیاءِ، وَ یُحْسِنُ الْخُلْقَ، وَ یَطیبُ النَّفْسَ، وَ یَذْهَبُ بِالْغَمِّ؛ بر شما باد مصرف کشمش، که کشمش تلخی‏‌ها را می‏‌زداید».
وی افزود: امام رضا(ع) در جایی دیگر می‌فرمایند: «کشمش جان را قوی و بیماری را از تن بیرون می‏‌کند، و گرمای بدن را فرو نشانده و روح را شاداب می‏‌سازد».
مسئول دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد کاشمر ادامه داد: هرچند بسیاری فکر می‌کردند مصرف کشمش به دلیل دارا بودن قند ساده و چسبندگی به دندان، باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود اما اکنون معتقدند این ماده خوراکی می‌تواند حتی از پوسیدگی دندان پیشگیری کند.
وی افزود: در مطالعات به دست آورده‌ام که مصرف کشمش ممکن است خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی، عروقی را کاهش دهد و نقش مؤثری در کاهش و کنترل وزن داشته باشد.
حجت‌الاسالام طاهری همچنین عنوان کرد: بر اساس آنچه در بحار جلد ۶۶ آمده، امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: «کسی که بیست و یک عدد کشمش را ناشتا بخورد به هیچ بیماری مبتلا نمی‌شود و فقط مرگ او را از پای در می‌آورد» زیرا خوردن کشمش باعث می‌شود حرارت زیاد از بین برود خون پاک و تصفیه گردد و قلب قوی و مرض از بین برود.

captcha