چگونه مزاح کنیم
کد خبر: 3584370
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴

چگونه مزاح کنیم

روابط ما در جامعه می تواند طعم مزاح و شوخی را داشته باشد اما باید در آن حدود را رعایت کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)در مورد مزاح کردن با شرح حدیثی از امام صادق (ع)می گوید: روایت دارد که امام صادق (ع) از شخصی پرسید : مزاح هم می‌کنی؟ آن شخص گفت: نه. حضرت فرمودند: چرا؟ حتی دستور دادند که گاهی انسان یک مزاحی هم بکند. همه اش،خشک نباشد. اما کم، زیاد مزاح کردن ، تَذْهَبُ بِبَهاءِ المُؤمِن، قیمت مومن را می برد. آبروی مومن می رود. زیاد شوخی نکنید، اما گه گاهی عیب ندارد.
 مرحوم مجتهدی در ادامه با ذکر حدیثی ادامه می دهد:پیغمبر اکرم(ص) خرما می خورد و هسته های آن را جلوی امیرالمومنین (ع) می گذاشت. می خواست با امیرالمومنین شوخی کند و سر به سر امیرالمومنین بگذارد. بعد حضرت (ص) فرمودند:یاعلی ، خرما خیلی خوردی.
آیت الله مجتهدی (ره)ادامه می دهد: مثل بعضی ها که پرتغال می خورند و پوستش را آن طرف می گذارند. حضرت (ص) هم هسته های خرما را پیش امیرالمومنین (ع)گذاشت و فرمود: یاعلی ، خیلی خرما خوردی. امیرالمومنین (ع) هم جواب دادند:یا رسول الله ، کسی خرما زیاد خورده است که خرما را با هسته های آن خورده. چون جلوی پیغمبر (ص) هسته نبود.حضرت (ع) فرمود:خرما کسی خیلی خورده که آن را با هسته هایش خورده است. شوخی می کردند. حتما نباید آدم مثل مربای آلو اخمو باشد.
مرحوم مجتهدی در انتهای این بخش می گوید: یک قدری هم مزاح داشته باشید. اما حرف بیهوده نزنید. حرف لغو نزنید. آبروی کسی را نبرید.
منبع:
 کتاب بدیع الحکمة حکمت ۳۳ از مواعظ آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)

captcha