چاپ کتب ادبی و شیعی در یازدهمین جلد «میراث مشترک ایران و هند»
کد خبر: 3584437
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰

چاپ کتب ادبی و شیعی در یازدهمین جلد «میراث مشترک ایران و هند»

گروه ادب: فهرست‌نگار کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی از پایان نگارش جلد یازدهم «میراث مشترک ایران و هند» خبر داد و گفت: در این اثر به معرفی کتب چاپ سنگی ادبی و شیعی ایرانی موجود در شبه قاره هند پرداخته می‌شود.

حجت‌الاسلام علی صدرایی خویی، پژوهشگر و فهرست‌نگار کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از نگارش جلد یازدهم «میراث مشترک ایران و هند» خبر داد و گفت: این اثر از طرف این کتابخانه که متولی آن،‌ سیدمحمود مرعشی نجفی و ناظر بر این پروژه است منتشر خواهد شد.

وی در توضیح پیرامون جلد یازدهم این مجموعه آثار عنوان کرد: این جلد شامل هزار عنوان است و هم‌اکنون صفحه‌بندی نهایی آن به پایان رسیده. این اثر از نظر ادبیات فارسی بسیار ارزشمند است. 

صدرایی خویی با اشاره به اینکه حدود سه، چهار سال زمان لازم است که این پروژه به پایان برسد،‌ افزود: در این طرح اغلب کتاب‌های ادبیات فارسی و شیعی که در شبه قاره هند بوده معرفی شده است. 

وی اظهار کرد: آثار معرفی شده در این طرح شامل کتبی است که طی دو سده از شروع 1020 قمری تا دورانی که چاپ سنگی وجود داشته و حتی در اوایل سده اخیر به چاپ رسیده است و برای ایران قابل دسترسی نیست می‌شود.

صدرایی خویی از خمسه نظامی،‌ مخزن‌الاسرار و ... یاد کرد و افزود: شرح فارسی علمای هند نیز ضمیمه این آثار است که در چاپ اثر به آنها پرداخته شده است. شروح متعدد بر دیوان حافظ،‌ مثنوی معنوی، کتب پزشکی فارسی و ... به تفصیل در این اثر معرفی شده است. این مجموعه تحولاتی در زمینه تطور علوم و زبان فارسی ایرانیان در شبه قاره را به وجود می‌آورد. 

captcha