مقبره راوی شهادت امام رضا(ع) در قطعه‌ای از بهشت
کد خبر: 3584453
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

مقبره راوی شهادت امام رضا(ع) در قطعه‌ای از بهشت

گروه اجتماعی: مقبره خواجه مراد، راوی شهادت امام رضا(ع) در قطعه‌ای از بهشت میزبان خیل عظیم زائران نوروزی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مقبره خواجه مراد، راوی شهادت امام رضا(ع)در مشهد میزبان خیل عظیم زائران نوروزی است.
بنای آرامگاه منسوب به ابوحبیب هرثمه بن اعین مشهور به «خواجه مراد» از اصحاب خاص حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در 12 کیلومتری شرق مشهد از سمت راست جاده فریمان در دامنه کوه واقع گردیده است. با استناد به کتب معتبر شیعه نظیر معاجن الائمه (باب هشتم)، تحفه المجالس، تحفه الاحباب، سفینه البحار ، نور الابصار و... چنین استنباط می‌گردد، هرثمه بن اعین از محبت کامل و اخلاص شایسته‌ای نسبت به امام هشتم(ع) برخوردار بوده است، همچنین علامه مامقانی مولف تنقیح المقال فی علم الرجال می‌نویسد: به رغم این که وی راوی چگونگی شهادت حضرت رضا(ع) بود، در زمره شیعیان پاکباخته آن امام بزرگوار به شمار می‌آمد که با همین اعتقاد و تفکر شیعی جان خود را از دست داد و در سال 210 ه.ق به شهادت رسید.
6 فروردین
برخی منابع وی را از سرداران مأمون معرفی می‌کنند‌، که از مدینه تا توس حضرت رضا(ع) را همراهی کرد و پس از شهادت آن امام اقدام به افشاگری علیه مأمون نمود. گویا تا سال 1300ه.ق، بنای قابل توجهی بر فراز مدفن هرثمه بن اعین وجود نداشته، زیرا مولف "مرات السفر" در عصر قاجار تنها به ابنیه مجاور آن مانند ایوان طرق و مزار خواجه اباصلت هروی در همان حدود اشاره کرده است. بنای پیشین آرامگاه شامل گنبد خانه‌ای به طول و عرض30×4×4 متر با گلدسته‌های کم ارتفاع مزین به کاشی‌کاری و ایوان بوده است که در تغییر و تحولات امروزی بنایی جدیدالاحداث جای آن را گرفته و تسهیلاتی از جمله اتا‌ق‌های اقامت و زائرسرا، رستوران، فضای اداری، پارکینگ و بازارچه برای زائران و مجاوران ایجاد نموده‌اند.
بر اساس طرح آرامش بهاری از اول سال جدید تا 15 فروردین ماه، اسکان زائران، پارکینگ و سرویس¬های بهداشتی از امکانات آرامگاه خواجه¬مراد است. بر اساس همین طرح همانند سال گذشته غرفه¬ای برای کودکان بین 9 تا 17 سال با محتوای جلسات قرآن، مسابقات ورزشی، بازی، نقاشی و ... دایر خواهد شد.علاوه براین غرفه مشاوره خانواده، مشاوره مذهبی و سبک زندگی ویژه مزدوجین برپا است؛ که سال گذشته با استقبال خوب زائرین مواجه شد.
6 فروردین
محصولات فرهنگی، شامل بروشور و کتاب به تمام شرکت¬کنندگان در مسابقات مختلف اهدا خواهد شد.
اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء به صورت جماعت برپا است که در بین الصلاتین مسائل احکام، مطرح و تلاوت قرآن برای زائران بیان می شود، همچنین برپایی پایگاه نهج البلاغه شامل حلقه¬های معرفتی (خواهران و برادران) و تفسیر نهج البلاغه از دیگر برنامه¬های آرامگاه خواجه¬مراد است.
یادآور می‌شود؛ در هنگام تحویل، پخش مستقیم فرمایشات مقام معظم رهبری در فضای باز صورت می¬پذیرد ، علاوه براین پیش-بینی می¬شود همانند سال گذشته در هر روز بالغ بر حدود 5 هزار نفر از  این آرامگاه بازدید داشته باشند.
captcha