اخلاق‌مداری و نگاه دینی به انتخابات، کسب قدرت به هر وسیله را منتفی می‌کند
کد خبر: 3584558
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
کدخدایی در گفت‌وگو با ایکنا:

اخلاق‌مداری و نگاه دینی به انتخابات، کسب قدرت به هر وسیله را منتفی می‌کند

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تفاوت انتخابات و کسب قدرت در مردمسالاری دینی با الگوی لیبرال دموکراسی گفت: در نگاه دینی، انتخابات اگرچه برای حضور در قدرت و تصدی مقامات سیاسی و اجتماعی است، اما به مفهوم این نیست که به هر قیمتی برنده انتخابات شد، بلکه باید در چارچوب شرع و قانون حرکت و رقابت کرد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جایگاه اخلاق در سیاست در یک نظام اسلامی گفت: دین اسلام مبتنی بر اخلاق است و رفتار اخلاق‌مدارانه می‌تواند جامعه را به پیش ببرد، رشد دهد و عامل سازندگی جامعه باشد.

وی افزود: در عین حال اگر ما خود را مسلمان می‌دانیم باید خود را موظف به رعایت حقوق و حریم دیگران بدانیم و همه این موارد از دستورات و آموزه‌های قرآنی است.

کدخدایی یادآور شد: اگر همه آحاد جامعه از جمله فعالان سیاسی و مسئولان تلاش کنند در چارچوب این آموزه‌ها حرکت کنند بسیاری از این اختلافات و بگومگوها که هر روز مطرح می‌شود از بین خواهد رفت، لذا باید سعی کنیم این آموزه‌های قرآنی را فرابگیریم و عمل کنیم تا عالمان بی‌عمل نباشیم.

کدخدایی درباره مقوله اخلاق به عنوان وجه ممیزه انتخابات در نظام مردمسالاری دینی با لیبرال دموکراسی غربی گفت: در نگاه دینی انتخابات اگرچه برای حضور در قدرت و تصدی مقامات سیاسی و اجتماعی است اما به مفهوم این نیست که به هر قیمتی برنده انتخابات شد بلکه باید در چارچوب شرع و قانون حرکت و رقابت کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان عنوان کرد: اگر شخص و جریانی بخواهد خلاف قانون و اخلاق حرکت کند ولو در ظاهر برنده انتخابات هم بشود حضور در آن سمت حرام خواهد بود و مشروعیت اجتماعی و شرعی نیز نخواهد داشت.
captcha