توصیه‌های بهاری امام رضا(ع) برای حفظ الصحه
کد خبر: 3584589
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶

توصیه‌های بهاری امام رضا(ع) برای حفظ الصحه

گروه سلامت: در رساله ذهبیه که منتسب به امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است توصیه‌هایی در رابطه با حفظ الصحه در فصل بهار به ویژه فروردین‌ماه ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، بهار در ایران مطابق با تقویم جلالی از اول فروردین‌ماه آغاز می‌شود، اما بر اساس تقویم رومی از اول ماه آزار که مصادف با 23 اسفندماه است آغاز شده و تا 23 فروردین‌ماه نخستین ماه بهار طول می‌کشد. بر همین اساس مطابق با رساله ذهبیه که منتسب به امام رضا(ع) است، توصیه‌هایی برای حفظ الصحه در فصل بهار ارائه شده است.

امام رضا (ع) در رساله ذهبیه فصل بهار را اینگونه توصیف می‌کنند: «اما فصل الربیع فانه روح الزمان و اوله اذار و عدد ایامه ثلثون یوما و فیه یطیب اللیل و النهار و تلین الارض و یذهب سلطان البلغم و یهیج الدم و یستعمل فیه من الغذاء اللطیف و اللحوم و البیض النیمبرشت و یشرب الشراب بعد تعدیله بالماء و یتقی فیه اکل البصل و الثوم و الحامض و یحمد فیه شرب المسهل و یستعمل فیه الفصد و الحجامة».

فصل بهار روح زمانها است و اول آن ماه (آذار) است و شماره روزهایش سى و یک روز است‏ در این ماه شب و روز پاکیزه است زمین نرم می‌‏شود. استیلاى بلغم از بین می‌رود و خون به هیجان می‌‏آید، در این ماه غذاهائى که خورده می شود باید سبک و لطیف باشد، غالبا خوراک در این ماه از گوشت و تخم مرغ نیم برشت نباید عارى باشد و شربتى که بعد از تعدیلش بوسیله آب نوشیده می‌‏شود. از خوردن سیر و پیاز و ترشى تا اندازه در این ماه باید پرهیز کرد. نوشیدن مسهل و استعمال فصد و حجامت در این ماه پسندیده است.

بر این اساس در فصل زمستان که بلغم (یکى از اخلاط چهارگانه) بر اثر کم شدن عمل تعریق و نیافتن حرارت کافى از خورشید، زیاد شده است در بهار که مسامات بدن باز می‌گردد و تنفس بیشتر از هواى پاک جبران کمبودى عمل تعریق ‏می‌نماید، استیلاى بلغم موجب فرسودگى عروق و سلولهاى قرمز خون کاهش می‌یابد در نتیجه سلول‌ها به تکثیر نسل پرداخته، خون بجنبش و هیجان می‌‏آید. 

captcha