ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر انقلاب/ رونمایی از منشور حقوق شهروندی
کد خبر: 3584629
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
رویدادهای مهم سیاسی سال 3/95

ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر انقلاب/ رونمایی از منشور حقوق شهروندی

گروه سیاسی: ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب، رونمایی از منشور حقوق شهروندی، برگزاری سی‌امین کنفرانس وحدت اسلامی، سخنرانی روحانی در مجمع عموی سازمان ملل، رأی اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور، انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، رحلت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی و تمدید تحریم‌های 10 ساله آمریکا علیه ایران از جمله مهمترین رویدادهای سیاسی در فصل پاییز 95 بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آغاز سال جدید فرصتی برای مرور رویدادهای سیاسی در سال گذشته است و در این قسمت رویدادهای سیاسی فصل پاییز یادآوری می‌شود:

مهر:

سخنرانی روحانی در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سالانه سازمان ملل


رئیس جمهور اول مهرماه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. دکتر روحانی در بخشی از سخنرانی خود با بیان این که ریشه کن کردن خشونت در منطقه، بدون مردمسالاری، ارتقاء حقوق شهروندی و توسعه اقتصادی، میسر نیست، گفت: بدون مردمسالاریِ واقعی و بدون جلبِ مشارکتِ فراگیر، نمی توان با اشکال گوناگون شبکه های جنایی و تروریستی مبارزه کرد.
رئیس جمهور در این سخنرانی خطاب به عربستان نیز گفت: برخی کشورهای منطقه باید دست از بمباران همسایگان و حمایت از گروه‌های تکفیریِ تروریستی بردارند و با قبول مسئولیت خود ، درصدد جبران خسارت‌ها برآیند. دولت عربستان سعودی اگر به تحقق چشم انداز تازه ای در توسعه خود و امنیت منطقه چشم دوخته است، باید از ادامه سیاست های تفرقه افکنانه، ترویج ایدئولوژی نفرت و تعرض به حقوق همسایگان باز ایستد، مسئولیت خود نسبت به حیات و حرمت زائران را بپذیرد و روابط خود را بر پایه احترام متقابل و مسئولیت پذیری در قبال ملتهای منطقه تنظیم کند.
رئیس جمهور در تشریح سیاست خارجی ایران اظهار کرد: ایران با هرگونه فرقه‌گرائی و دامن زدن به اختلافات مذهبی مخالف است. مسلمانان، اعم از شیعه و سنّی قرنهاست که در کنار یکدیگر، با احترام و اتّحاد، برادرانه زندگی کرده و خواهند کرد. تبدیل تفاوتهای مذهبی به تقابل های پر تنش، از مطامع سیاسی برخی کشورها سرچشمه می گیرد که می کوشند با پوشش های مذهبی، قدرت طلبی خود را پنهان سازند. ایران برای حل معضلات منطقه، حفظ تمامیت ارضی کشورها، عدم تغییر مرزها، حق حاکمیت ملت‌ها بر سرنوشت خود و عدم استفاده از زور را ضروری می شمارد و بر استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای حل تعارضات تأکید می نماید.

پرسش مهر رئیس‌جمهور

رئیس جمهور، 3 مهرماه، در آغاز سال تحصیلی 96-95 پرسش مهر را اینگونه مطرح کرد: خشونت از کجا نشئت گرفته و چگونه عده ای خشونت را می آموزند؟ در برابر خشونت چگونه می توان ایستادگی کرد و چگونه می توانیم جامعه ای داشته باشیم دارای رحمت نبوی؟ چگونه می توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟

توصیه مهم رهبری به شرکت نکردن رئیس‌جمهور سابق در انتخابات 96

رهبر معظم انقلاب 5 مهرماه در ابتدای جلسه درس خارج فقه، در تشریح مطلبی که روز گذشته به نقل از ایشان منتشر شده است، گفتند: یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید.
با ملاحظه حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی انسان توصیه می‌کند که آقا شما اگر توی این مقوله وارد شدید این دو قطبی در کشور ایجاد می شود. دو قطبی در کشور مضر است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید. بله، این چیز خیلی مهمی که نیست. این یک چیز خیلی طبیعی است، خیلی ساده است. بله، ما این توصیه را به یکی از آقایان، به یکی از برادران کردیم. خب حالا این مایه اختلاف بشود بین برادران مؤمن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو.

دیدار علی لاریجانی و رئیس مجلس سوریه

رئیس مجلس شورای اسلامی 5 مهرماه در دیدار هدیه خلف عباس، رئیس مجلس سوریه، با تاکید بر این که راه حل سوریه، سیاسی است، گفت: تعمیق دموکراسی در این کشور با بحران آفرینی امنیتی امکان پذیر نیست.
لاریجانی در ادامه تاکید کرد کشور سوریه کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران است و ما فراموش نمی کنیم که در شرایط سخت دفاع مقدس، در زمان ریاست مرحوم حافظ اسد این کشور همیشه حامی ایران بوده است.
وی با بیان این که سوریه به عنوان کشوری فعال در خط مقدم مبارزه با تروریسم حضور دارد، گفت: برخی کشورها در صحنه بین المللی و منطقه ای آتش بحران را افروختند و نشانه های این موضوع در برهه های زمانی بروز پیدا کرد، اخیرا آمریکا نشان داد سر عقل آمده و برای حل مسئله سوریه به توافق رسید اما مشخص شد که این مسئله فریبکاری بود.

سخنرانی صالحی در شصتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رئیس سازمان انرژی اتمی 5 مهرماه در شصتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر ضرورت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های غیر مشروع هسته‌ای رژیم صهیونیستی، خواستار قرار دادن این موضوع در دستور کار شورای حکام آژانس شد.
صالحی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب درباره حرام بودن تولید، انباشت و به کارگیری سلاح های کشتار جمعی افزود: در نتیجه مقاومت ملت ایران، پرونده ساختگی موضوعات گذشته کشورمان برای همیشه بسته شد و راه را برای به نتیجه رساندن دو سال مذاکرات فشرده بین ایران و کشورهای پنج به علاوه یک و توافقی تاریخی فراهم آورد.

گزارش وزیر اقتصاد در مجلس درباره FATF

علی طیب‌نیا 6 مهرماه با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای تنویر دیدگاه نمایندگان نسبت به تعامل گروه اقدام مالی مشترک(FATF) به مجلسی ها گزارش داد.
وزیر اقتصاد و امور دارایی مبارزه با پولشویی را «چشم اسفندیار فساد اقتصادی» دانست و گفت: با این شیوه می‌توان ضمن جلوگیری از فرار مالیاتی، کالای قاچاق را شناسایی کرد.

حضور رئیس‌جمهور در سرشماری نفوس و مسکن سال 1395

دکتر روحانی 6 مهرماه، ضمن دیدار با مسئولان ستاد سرشماری سراسر کشور، در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 شرکت کرد.

دیدار رئیس مجلس سوریه با رئیس جمهور

دکتر روحانی 6 مهرماه در دیدار رئیس مجلس سوریه مهمترین اولویت در سوریه را رساندن کمک های انسان دوستانه به مردم دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران کمک به سوریه را در راستای مبارزه با تروریسم و استقرار امنیت در منطقه ادامه خواهد داد.

سفر ظریف به ترکیه

وزیر امور خارجه کشورمان 7 مهرماه به ترکیه سفر کرد و با وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. مسائل منطقه‌ای مهمترین محورهای گفت‌وگوی ظریف با مقامات این کشور بود که در پشت درهای بسته برگزار شد.

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش

فرمانده معظم کل قوا 7 مهرماه، با حضور در مراسم دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم هوایی شهید ستاری بر لزوم آمادگی های «ایمانی و اعتقادی»، «علمی و فنی» و «سازمانی و انضباطی» نیروهای مسلح تاکید کردند و گفتند: نیروهای مسلح باید همواره آماده ایفای نقش خود، در صورت نیاز، باشند.

گزارش رئیس دیوان محاسبات از حقوق‌های نجومی در صحن علنی مجلس

عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات، 11 مهرماه با حضور در مجلس شورای اسلامی گزارشی از حقوق های نامتعارف به نمایندگان ارائه کرد.  
رئیس دیوان محاسبات گفت: از حدود 93 هزار و 460 نفر مقامات و مدیران کشور در سال 1394 که 13 هزار و 873 نفر آنها از مقامات و رده های بالای مدیریتی بودند صرفا 397 نفر معادل 0.4 درصد بیش از 200میلیون ریال حقوق ماهانه دریافت کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این که حدود 50 میلیارد از حقوق‌های نامتعارف مسترد شده است، تاکید کرد: مابقی حقوق‌های نامتعارف نیز باید مسترد شود.

تأکید رهبر معظم انقلاب بر تدوین طرح تحول و تشکیل مرکز مطالعات راهبردی درحوزه علمیه

رهبر معظم انقلاب 11 مهرماه در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، فرمودند: یکی از نیازهای مهم حوزه علمیه در شرایط کنونی، «تدوین طرح تحول» در حوزه و برنامه ریزی بلندمدت، دقیق و زمان بندی شده براساس این طرح و اهداف مورد نظر است.
ایشان با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌های حوزه علمیه در بخش‌های مختلف به ویژه دانش‌آموختگی و دانشوری، اجرایی و عرصه حکومت باید با هدف پشتیبانی و تغذیه ارتباط با حکومت اسلامی باشد، افزودند: حوزه علمیه پشتوانه اقامه حکم اسلامی است، بنابراین اگر حکومت اسلامی، حکم اسلامی را به خوبی اجرا کند، حوزه علمیه باید با تمام وجود از آن حمایت کند و اگر دچار اشتباه می‌شود، تذکر دهد.

دیدار مسئولان و فرماندهان نیروی انتظامی با رهبر معظم انقلاب


رهبر معظم انقلاب 13 مهرماه به مناسبت روز نیروی انتظامی در دیدار فرماندهان و مسئولان این نیرو، امنیت را یکی از ارکان اساسی رشد و پیشرفت کشور خواندند و تاکید کردند: توانایی‌ها و آمادگی‌های نیروی انتظامی و عزم و ایمان کارکنان آن باید روز به روز ارتقا یابد.
رهبر انقلاب اسلامی با استناد به قرآن کریم، امنیت را مایه افزایش ایمان مؤمنان دانستند و گفتند: یکی از مهم ترین ارکان امنیتِ کشور، نیروی انتظامی است، البته این رکن عظیمِ امنیت را نیروهای انسانی که اغلب آنها کارآمد، شریف و زحمتکش هستند تشکیل داده اند و باید دائماً عزم، ایمان، انگیزه و روحیه این نیروها تقویت شود.

انتخاب سه عضو هیئت امنای جهاد دانشگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

در جلسه 13 مهرماه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، آقایان دکتر قرنفلی، شاه وردی و ایمانی به عنوان اعضای هیئت امنای جهاد دانشگاهی انتخاب شدند.

دیدار روحانی با نخست‌وزیر مالزی در سفر به جنوب شرق آسیا

رئیس جمهور در سفر به سه کشور ویتنام، مالزی و تایلند، 16 مهرماه با نخست وزیر مالزی دیدار و گفت‌وگو کرد.
دکتر روحانی در نشست خبری مشترک گفت: ایران و مالزی دارای روابط بسیار خوب و برادرانه بودند، منتهی در سال های اخیر به دلیل مسأله تحریم روابط اقتصادی و تجاری ما رو به کاهش نهاد.
وی اظهارکرد: فضای بسیار خوبی برای فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری ایرانیان در مالزی و نیز کارآفرینان مالزیایی در ایران وجود دارد که دو دولت از این مسیر به طور کامل حمایت می‌کنند.
روحانی به همکاری دو کشور در بخش روغن پالم هم اشاره کرد و گفت: منتظر هیاتی از مالزی هستیم تا با سفر به ایران به تبیین ویژگی های روغن پالم از لحاظ مساله سلامتی بپردازد.
رئیس جمهور کشورمان به مزاح گفت: آقای نخست وزیر امروز گفتند ما از روغن پالم در مالزی استفاده می کنیم و وضعیت سلامت ما هم خوب است.
این سخنان روحانی خنده بلند نخست وزیر مالزی را در پی داشت.
وی همچنین گفت: در مذاکرات در مورد مباحث دنیای اسلام و مسائل منطقه گفت و گو کردیم. موضوع اختلافات ناخواسته ای که از طرف دشمنان به جهان اسلام تحمیل شده به عنوان یک نگرانی مشترک در مذاکرات مطرح بود و هر دو معتقد بودیم همه مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی یک هدف دارند و از یک ریشه و سرچشمه نشات گرفته‌اند.
نخست‌وزیر مالزی گفت: ما در مورد ضرورت همکاری در سطح بین‌المللی در نشست‌های مختلف برای صلح و ثبات پایدار در جهان اسلام گفت وگو کردیم. ما می‌توانیم به مکاتب متفاوتی تعلق داشته باشیم، اما خواسته ما یکی است و همکاری هر چه نزدیک تر ما به امت اسلامی بهتر منجر می‌شود.

سفر مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عراق

علی اکبر ولایتی 19 مهرماه با سفر به عراق با حیدرالعبادی، رئیس جمهور عراق، دیدار  گفت‌وگو کرد.
ولایتی در این دیدار بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از وحدت، حاکمیت و دولت عراق تأکید کرد.


نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل

وزیر امرو خارجه کشورمان 19 مهرماه در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت: بدینوسیله مایلم که خشم و انزجار شدید دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به حمله هوایی دهشتناک و فاجعه بارهواپیماهای عربستان سعودی به محل گردهمایی مردم برای مراسم ختم در صنعا در روز 8 اکتبر ابراز نمایم.
گفتنی است در این حمله هوایی بالغ بر 700 نفر از مردم بی‌گناه یمن کشته و مجروح شدند.

ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی 24 مهرماه، در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاست‌های کلی «انتخابات» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است در 18 بند، ابلاغ کردند.

ارائه گزارش سوم برجامی وزارت خارجه به مجلس

عباس عراقچی، معاون وزیرامور خارجه 26 مهرماه، سومین گزارش وزارت امور خارجه از برجام را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کرد.

جلسه غیر علنی مجلس با حضور وزیر امور خارجه


جلسه غیر علنی 28 مهرماه مجلس شورای اسلامی با حضور محمد جواد ظریف برگزار شد و ظریف گزارشی از نشست بین المللی لوزان درباره بحران سوریه به نمایندگان ارائه داد.

انتصاب سرپرست‌های سه وزارتخانه از سوی رئیس‌جمهور


دکتر روحانی  28 مهرماه پس از قبول استعفای وزرای آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، طی احکامی سرپرست‌های این سه وزارتخانه را منصوب کرد.

آبان:

برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر با حضور رئیس‌جمهور

سومین همایش ملی روز روستا و عشایر اول آبان‌ماه، با حضور رئیس جمهور و جمعی از مقامات و مسئولان کشوری در تهران برگزار شد.

دیدار رئیس جمهور ونزوئلا با رهبر معظم انقلاب

نیکولاس مادورو اول آبان‌ماه با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار با اشاره به شکست نقشه‌ها و سیاست‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا، مسأله کاهش قیمت نفت را ابزاری برای فشار بر کشورهای مستقل از آمریکا دانستند و تأکید کردند: ایستادگی و مقاومت عاقلانه و همراه با تدبیر در مقابل فشارها، یقیناً پیروزی را به دنبال خواهد داشت.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، اثرگذاری ونزوئلا بر حرکتهای ضد استکباری در منطقه آمریکای لاتین را نشان دهنده ظرفیت بالای این کشور خواندند و با تأکید بر لزوم استفاده از فرصت ریاست این کشور بر جنبش غیرمتعهدها افزودند: غربی ها تمایلی به افزایش تحرک جنبش غیرمتعهدها ندارند ولی کشورهای مستقل باید در نقطه مقابل خواست آنها حرکت کنند و در این صورت، آینده یقیناً بهتر از گذشته خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین بر تصمیم جدی دولت جمهوری اسلامی ایران در افزایش همکاری‌ها با ونزوئلا تأکید کردند و نقش مهم مسئولان و وزیران دو کشور در پیگیری و اجرای دقیق توافقات را یادآور شدند.

دیدار رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا

دکتر روحانی اول آبانماه در دیدار رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: گسترش و توسعه همکاریها با آمریکای لاتین و از جمله ونزوئلا پیوسته برای ما دارای اهمیت بوده و خوشبختانه ‏روند همکاری ها در سالهای گذشته رو به توسعه بوده است.‏
روحانی همچنین به موضوع تروریسم در منطقه و ضرورت همکاری و همفکری همه کشورها در این عرصه اشاره کرد و ‏گفت: تروریسم معضلی جهانی است و همه باید برای مبارزه با این معضل متحد شوند و استفاده ابزاری برخی از قدرتها از برخی ‏گروههای تروریستی، در نهایت به زیان آنها تمام خواهد شد.‏

نهمین نشست شورای عالی اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی در بغداد

نهمین نشست شورای عالی اجلاس بین المللی بیداری اسلامی اول آبان‌ماه با حضور حیدرالعبادی، نخست وزیر، سلیم الجبوری، رئیس پارلمان، نوری المالکی نخست وزیر سابق و معاون رئیس جمهور عراق و با شرکت علما و روحانیون شیعه و سنی از 22 کشور اسلامی آغاز بکار کرد.
در این نشست دو روزه، پس از ساعت ها جلسات تخصصی، یک بیانیه صادر شد که در آن بر حق حاکمیت عراق و عدم مداخله درامور داخلی سوریه و نیز پایان دادن به جنایات علیه ملت‌های یمن و بحرین تاکید و اعلام شد که تنها راه برون‌رفت از بحران‌های جاری و مهار افراط‌گرایی بازگشت به اسلام ناب محمدی (ص) است.

برگزاری اجلاس گروه کاری تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در تهران


چهل و هفتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر 2 آبان با حضور محمدجواد ظریف، رییس دستگاه دیپلماسی در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه آغاز به کار کرد.
در این اجلاس نمایندگان ویژه و معاونان وزرای امور خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر شامل ایران، جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه، جمهوری قزاقستان و ترکمنستان حضور داشتند.

معرفی سه وزیر پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس

سید رضا صالحی امیری، مسعود سلطانی‌فر و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در نامه‌ای با امضای رئیس جمهور، 2 آبان به ترتیب به عنوان وزیران پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.

حضور وزیر اطلاعات در مجلس برای تشریح مسئله نفوذ


حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی 4 آبان در پاسخ به سؤال 3 نماینده مجلس شورای اسلامی درباره پروژه نفوذ و اقدامات وزارت اطلاعات در این زمینه در مجلس حضور یافت.
علوی اظهار کرد: مسئله نفوذ که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند، یک پروژه بسیار عمیق و از پیچیدگی برخوردار است و باید در مسئله نفوذ، مبادی، مقصد، هدف دستگاهی که نفوذ می کند، روش‌ها، عناصری که نفوذ می‌کند، ابزارها و راه‌هایی که با آن نفوذ انجام می شود و همچنین انواع نفوذ اعم از جریانی و رخنه‌ای و اعم از نرم و سخت شناسایی شود.
وزیر اطلاعات با بیان این که سوء استفاده و استفاده ابزاری از پروژه نفوذ در منازعات سیاسی، مقابله با نفوذ را به انحراف می‌کشاند، افزود: برخورد سطحی و غیر هوشمندانه با راهبرد رهبر معظم انقلاب در زمینه نفوذ، جفا به این هشدار است.   

اظهارات دبیر شورای نگهبان درباره نظارت بر نمایندگان


آیت‌الله جنتی 4 آبان، در همایش فصلی روسای دفاتر نظارت بر انتخابات استانها با تاکید بر اهمیت نظارت بر انتخابات افزود: اگر با بی دقتی در اجرای قانون، فردی ناباب و فاقد صلاحیت وارد ارکان کشور شود، همه کسانی که در ورود او به قدرت مؤثر بوده اند در اعمال او شریک هستند و باید پاسخگو باشند.
وی همچنین با تأکید بر سیاست های کلی انتخابات بر نظارت بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی اظهار کرد: مجلس مصوبه ای برای نظارت بر نمایندگان داشت اما آیا طی سال های پس از تصویب آن تاکنون اقدامی صورت گرفته است.
دبیر شورای نگهبان افزود: نظارت بر نمایندگان نباید تشریفاتی باشد. اگر نماینده ای وارد مجلس شد بعد مشخص شود فاقد شرایط بوده است یا اینکه در طول دوره، این شرایط را از دست داد و از موقعیت و قدرت خود سوء استفاده کرد، آیا نباید اقدامی شود تا دوره نمایندگی او به پایان برسد.  
دیدار رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین با رهبر انقلاب


رهبر معظم انقلاب در این دیدار که 4 آبان صورت گرفت با تأکید بر لزوم مقابله با سیاستهای آتش افروزانه و تروریزم پرور برخی دولتهای غربی، خاطرنشان کردند: کشورهای مستقل باید با تحکیم روابط و اثر نپذیرفتن از سیاستهای دولتهای مستکبر، آتش اختلافات و درگیری ها را فرو بنشانند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به موج تکفیر و تروریزم -که اکنون به اروپا نیز سرایت کرده و احتمالاً در آینده هم وضعیت بدتری را رقم خواهد زد- افزودند: زادگاه این پدیده در ظاهر منطقه عربی است اما در واقع، دولت امریکا و بعضی از دولتهای اروپایی عامل اصلی پدید آمدن این حوادث هستند.
رهبر انقلاب اسلامی، ائتلاف نظامیِ دولتهای غربی علیه تروریزم را واقعی ندانستند و گفتند: اگرچه ممکن است این ائتلافها در مواردی با تروریستها وارد جنگ نیز بشوند اما نه در عراق و نه در سوریه به دنبال ریشه کن کردن واقعی تروریزم نیستند و سیاستهای بد و شرارت آمیز آنها، روز به روز مشکلات بشریت را افزایش می دهد.

دائمی شدن قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 5 آبان مجلس شورای اسلامی، برای تأمین نظر شورای نگهبان قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را دائمی کردند.

تعیین فهرست مشاغل سخت، زیان‌آور و درجه‌بندی آنها توسط هیئت دولت

هیئت دولت در جلسه 5 آبان، فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور و درجه‌بندی آنها در بنیاد شهید و امور ایثارگران، ‏بیمارستان‌ها و سایر مراکز بهداشتی و درمانی مشمول قانون «نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین ‏عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور» را تعیین کرد.‏

دیدار رئیس جمهور فنلاند با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب 5 آبان در دیدار رئیس‌جمهور فنلاند سخنان و اقدامات امریکا و برخی دولتهای دیگر را در مبارزه با تروریسم جدی ندانستند و افزودند: این دولتها همه مسائل را بر اساس منافع خود محاسبه می‌کنند و به فکر ریشه‌کن کردن بیماری تروریسم چه در عراق و چه در سوریه نیستند.
رهبر انقلاب اسلامی در بیان نمونه‌ای از نبود اراده جدی در مبارزه با تروریسم، به کشتار مردم یمن اشاره و خاطرنشان کردند: تروریسم فقط به معنای اقدامات تروریستیِ گروههای غیررسمی نیست، بلکه کشتارهای دسته‌جمعی مردم به‌دست برخی دولت‌ها مانند حمله سعودی به مردم در مجلس عزاداری در یمن با صدها کشته و زخمی نیز بدترین نوع تروریسم است که به رغم گذشت یک سال و هفت ماه از اینگونه اقدامات، هیچ اراده جدی برای مقابله با آن دیده نمی‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی، موضع جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله سوریه را نیز منطقی و بر پایه طرفداری از ملت و دولت قانونی این کشور خواندند و افزودند: امریکا و برخی دولتهای دیگر بر تغییر دولت سوریه پافشاری می‌کنند، در حالی‌ که برای پایان دادن به جنگ، باید شروع‌کننده و عوامل جنگ‌افروزی مشخص شوند.

برگزاری جلسه هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در قم

جلسه هیئت رئیسه و نیز جلسه کمیسیونهای تحقیق و سیاسی ـ اجتماعی مجلس خبرگان رهبری 6 آبان در قم برگزار شد.

برگزاری مذاکرات سه‌جانبه ایران، روسیه و سوریه در مسکو

نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و سوریه  7 آبان، با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مسکوبرگزار شد.
در این نشست اوضاع سوریه و مسائل این کشور با توجه به پایبندی سه طرف به مبارزه بی امان با گروه‌های تروریستی، تامین شرایط برقراری آتش بس، پایان دادن به مشکلات سوری ها، حل مسائل انسانی و آغاز روند حل و فصل سیاسی بحران بررسی شد.

سفر فدریکا موگرینی به تهران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سفر به تهران 8 آبان با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
دکتر روحانی در این دیدار با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از برجام و در راستای تامین منافع مشترک، آماده همکاری جامع با اتحادیه اروپا در تمامی زمینه‌ها است، اظهار امیدواری کرد: ایران و اتحادیه اروپا بتوانند از ظرفیت‌ها و فرصتی که امروز در اختیار دارند، در راستای توسعه همکاری‌ها و تأمین منافع مشترک استفاده کرده و تحرکی در روابط فی‌مابین ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه امروز در منطقه کشورهایی هستند که مردم‌سالاری و انتخابات آزاد را تجربه نکرده و به نام اسلام، سختگیری‌هایی را اعمال می‌کنند که با اصول انسانی و حقوق شهروندان بویژه حقوق زنان در تعارض است، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در راستای ترویج حقوق شهروندی در جوامع منطقه، همکاری‌های گسترده‌ای را با اتحادیه اروپا داشته باشد.
روحانی با اشاره به اینکه باید اقدامات تروریستی در سوریه و عراق را به عنوان خطری بزرگ برای همه جهان بدانیم، افزود: اگر به طور جدی با تروریست‌ها در منطقه مبارزه نشود، در آینده شاهد چند دولت و حکومت تروریستی در منطقه و شمال آفریقا خواهیم بود که در آن صورت مبارزه با آنها بسیار دشوار می‌باشد.
وی اولویت اصلی در سوریه و عراق را مبارزه با تروریسم دانست و خاطر نشان کرد: برقراری امنیت، مبارزه با تروریست‌ها، یکپارچگی، تمامیت ارضی و تأمین آینده سوریه تنها با رأی و نظر مردم برای ما حائز اهمیت است.
موگرینی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 فضای مناسب را برای توسعه همکاری‌های متقابل بوجود آورده است، گفت: اتحادیه اروپا متعهد به اجرای تعهدات برجام و مصمم به گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران در راستای تأمین منافع مشترک است.
هماهنگ کننده سیاست خارجی همچنین با تأکید بر ضرورت همکاری اتحادیه اروپا با ایران در زمینه حل و فصل مسایل و بحران‌های منطقه‌ای، از جمله بحران سوریه، اظهار داشت: مطمئناً تجربه دیپلماسی می‌تواند در حل و فصل دیگر مسایل از جمله مسئله سوریه و یمن نیز موفق باشد.
موگرینی با اشاره به ضرورت مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و النصره، آنها را تهدیدی علیه جهان دانست و خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا نیازمند همکاری ایران به عنوان قدرتی کلیدی و مهم در راستای حل و فصل مسایل و معضلات منطقه‌ای است.

قرائت گزارش 6 ماهه اول کمیسیون امنیت ملی درباره روند اجرای برجام در مجلس

گزارش 6 ماهه اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد روند اجرای برجام در جلسه علنی 9 آبان مجلس شورای اسلامی قرائت شد.
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گزارش خود از روند اجرای برجام تاکید کرد: چالش اصلی ایران با آمریکا است که با بدعهدی، پیمان‌شکنی و مانع تراشی‌های خصمانه از اجرای برجام جلوگیری می‌کند اما سرانجام ناگزیر می‌شود که با توجه به مقاومت و پایمردی مردم انقلابی ایران اسلامی به تعهدات برجامی و بین‌المللی خویش عمل کند.

انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری لبنان

ژنرال «میشل عون» رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان 10 آبان ماه با اکثریت آرای نمایندگان مردم لبنان در پارلمان این کشور به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری لبنان انتخاب شد.
دکتر روحانی نیز در همین روز در تماس تلفنی با میشل عون، انتخاب وی را به عنوان رئیس جمهوری کشور دوست لبنان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید، روابط تهران – بیروت بیش از پیش گسترش یابد.

رأی اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور

جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان 11 آبان برگزار شد و در نهایت «سیدرضا صالحی امیری» برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «مسعود سلطانی فر» برای وزارت ورزش و جوانان و «فخرالدین احمدی دانش آشتیانی» برای وزارت آموزش و پرورش از مجلس رأی اعتماد گرفتند.

دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم با رهبر معظم انقلاب  

جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم 11 آبان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار فرمودند: به شهدای دفاع از حریم اهل بیت علیهم‌السلام به طور ویژه افتخار می‌کنیم.

دیدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب 12 آبان در دیدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان به مناسبت 13 آبان، روحیه و تفکر انقلابی را حل کننده مشکلات کشور دانستند و گفتند: روحیه و تفکر انقلابی به معنای توکل به خدا، اعتماد به درون، شجاعت اقدام و عمل، بصیرت، عمل به توصیه های امام، ابتکار ورزی، امیدواری به آینده، نترسیدن از دشمن و تسلیم نشدن در برابر او است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مناسبت های تاریخی روز سیزدهم آبان، برجسته ترین آنها را حادثه تسخیر لانه جاسوسی دانستند و گفتند: این روز، در واقع روز جوانانِ مومن، انقلابی، شجاع، دلاور و مبتکر است که با اقدام خود در تسخیر لانه جاسوسی، دشمن را از هرگونه حرکت بازداشتند.
حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری توصیف امام بزرگوار(ره) از تسخیر لانه جاسوسی بعنوان «انقلاب دوم» افزودند: این توصیف و نامگذاری به دلیل توطئه ها و خباثت های آمریکا در قبل و بعد از انقلاب، برضد ملت ایران بود زیرا دولت آمریکا از هیچ تلاش و اقدام رسمی و غیر رسمی برای به شکست کشاندن انقلاب اسلامی فروگذاری نمی‌کرد و جوانان انقلابی، در آن زمان، با تسخیر لانه جاسوسی، توطئه ی او را خنثی کردند.
ایشان با اشاره به مدارک بدست آمده از داخل سفارت آمریکا خاطر نشان کردند: این مدارک که به هنگام تسخیر لانه جاسوسی، به صورت کاغذهای خُرد شده در آمده بودند و با تلاش و زحمت جوانان انقلابی، جمع آوری و بازسازی شدند، عمق توطئه ها و دشمنی آمریکا بر ضد ملت ایران را نشان می‌دهند.

برگزاری راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی

راهپیمایی باشکوه بزرگداشت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی «13 آبان» همزمان با سراسر کشور با حضور گسترده و پرشور مردم و مسئولان در تهران برگزار شد.
سردار سلامی، جانشین فرمانده دکل سپاه و سخنران این مراسم با اشاره به صبر و بردباری ملت ایران در مقابل عمل نکردن آمریکا به تعهدات خود اظهار داشت: ملت ایران همواره به تعهدات خود پایبند است اما این تعهدات یک سویه نیست و صبر ملت ایران بی انتها نیست؛ انتظار داریم آمریکایی ها با عینکی جدید واقعیت های امروز ایران و جهان را ببیند.
وی تاکید کرد: اگر آمریکا به طور کامل به تعهدات خود در اجرای برجام عمل نکند سانتریفیوژهای غیرفعال دوباره به راه خواهند افتاد اما در سطح پیش از برجام توقف نخواهیم کرد.
سلامی با بیان اینکه دولت ایران فقط در مقابل آمریکا و کشورهای1+5 متعهد نیست، خاطرنشان ساخت: دولت جمهوری اسلامی ایران در مقابل ملت ایران تعهدی عمیق مستحکم و ریشه دار دارد و به ملت تعهد داده که اگر آمریکا به برجام عمل نکند آن را از اعتبار ساقط خواهد کرد و جریان هسته ای را در کشور دوباره فعال می کند.
وی خطاب به مقام های آمریکایی گفت: از قدرت بازدارنده ایران همچون موشک های تولید شده ایران سخنی نگویند چون اراده ملت ایران به گونه ای است که هرگاه دشمنان به نقطه ای متمرکز شوند، آن نقطه را قدرت واقعی خود دانسته و آن را تقویت می کنند.

آغاز نمایشگاه مطبوعات با سخنرانی رئیس جمهور

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها 15 آبان با حضور رئیس جمهور بطور رسمی گشایش یافت.
رئیس جمهور در سخنرانی افتتاحیه گفت: بی‌تردید رسانه و مطبوعات و اصحاب آن که اصحاب فرهنگ هستند، وسیله‌ای برای ارتباط افکار مردم به حاکمیت و انتقال نظر حاکمیت به مردم محسوب می شوند و زمینه توسعه جامعه را فراهم می‌کنند.
وی در ادامه به فضای حقیقی و فضای مجازی اشاره کرد و افزود: نمی توان گفت فضای مجازی نمی خواهیم. ما چه کاره هستیم که بگوییم می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم.
رییس جمهوری افزود: مثل این که یادمان رفته صاحب این کشور مردم هستند. مثل این که اصل ششم قانون اساسی را یادمان رفته، مثل این که یادمان رفته که همه چیز از کنار صندوق رای ساخته می‌شود.
روحانی با بیان این که مردم در یک نظام مردم‌سالار دینی تصمیم‌گیر هستند، گفت: مشروعیت تمام مسئولین کشور یا با رأی مستقیم مردم است یا با رای غیرمستقیم مردم است.

درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین شجونی


حجت الاسلام جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران و از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی 16 آبان و در سن 84 سالگی درگذشت.

دیدار ظریف با رئیس‌جمهور جدید لبنان

وزیر امور خارجه کشورمان 17 آبان در سفر به لبنان با میشل عون، رئیس جمهور جدید این کشور دیدار کرد.
ظریف با تأکید به اینکه «از منافع مشترک برای ثبات و پیشرفت ایران و لبنان استفاده می‌کنیم»، گفت: به آینده روابط ایران و لبنان خوشبین هستیم و این روابط را که در خدمت منافع ملت‌های دو کشور و منطقه می‌دانیم، علیه هیچ طرفی نیست.  ‌

انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا


 18 آبان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه با کسب آرای الکترال بیشتر از هیلاری کلینتون به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا برگزیده شد.  

آغاز سفرهای ظریف به کشورهای اروپای شرقی

سفر وزیر امور خارجه کشورمان به اروپای شرقی از 18 آبان با سفر به رومانی آغاز شد. ظریف پس از رومانی به اسلواکی و جمهوری چک سفر کرد.

واکنش روحانی به انتخاب ترامپ

رئیس جمهور 19 آبان در جلسه هیئت دولت گفت: نتیجه انتخابات آمریکا، نشان داد التهابات و نبود ثبات داخلی آمریکا مدت‌ها باقی خواهد ماند و زمان زیادی می‌برد که این اختلافات و مشکلات داخلی حل ‌شود.
روحانی با بیان این که عزت و استقلال ایران در این است که مواضع ما فقط از خواست و اراده مردم کشور اثر می‌پذیرد و با تغییرات در دولت‌های خارجی تغییر نمی‌کند، گفت: نتیجه انتخابات آمریکا اثری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد.

انتشار گزارش آمانو درباره اجرای تعهدات هسته‌ای برجام از سوی ایران

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش 19 آبان خود بار دیگر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود تحت برجام را تأیید کرد.

دیدار رئیس شورای فدراسیون روسیه با لاریجانی


والنتینا ماتوبینکو رییس شورای فدراسیون روسیه با سفر به ایران با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
لاریجانی با تاکید بر اینکه روابط ایران و روسیه در سال های اخیر دامنه گسترده ای پیدا کرده است، گفت: سفر رئیس شورای فدراسیون روسیه به ایران در ارتقای سطح روابط تجاری و همکاری‌های، سیاسی، پارلمانی و امنیتی میان دو کشور تاثیرگذار خواهد بود.

دیدار رئیس شورای فدراسیون روسیه با رئیس جمهور

والنتینا ماتوبینکو 24 آبان با رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد.
دکتر روحانی سفر رئیس شورای فدراسیون روسیه به تهران را در تقویت روابط دو کشور با اهمیت برشمرد و گفت: روابط ایران و ‏روسیه در بهترین شرایط در دهه های اخیر است و باید از فضای پسابرجام برای تقویت بیش از پیش این همکاری ها در حوزه های ‏اقتصادی ، فرهنگی ، علمی و تکنولوژیکی استفاده کنیم.‏
روحانی موضوع همکاری دو کشور در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای را یکی از نمادهای روشن عمق روابط برشمرد ‏و با استقبال از توسعه همکاری ها در حوزه های انرژی و از جمله انرژی هسته ای گفت: نقش روسیه در توافق هسته ای سازنده بود و ‏امروز نیز مسکو در کمک به انجام تعهدات سایر طرف‌ها می تواند نقش مهمی ایفا کند.‏

دیدار هزاران نفر از مردم استان اصفهان با رهبر معظم انقلاب


رهبر معظم انقلاب 26 آبان در دیدار هزاران نفر از مردم استان اصفهان انتخابات آمریکا را نشان دهنده مشکلات و واقعیت‌های درون جامعه آمریکا دانستند و گفتند: برخلاف عده‌ای در دنیا که شادی یا عزا گرفته اند، نتیجه این انتخابات برای ما فرقی نمی کند و به لطف الهی، برای مواجهه با هر حادثه محتملی نیز آماده ایم.
ایشان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ قضاوتی در مورد انتخابات ریاست جمهوری امریکا ندارد و همواره از دو حزب مطرح این کشور، شاهد دشمنی بوده است، گفتند: امروز مهمترین نیاز کشور بخصوص برای نخبگان و مسئولان کشور، «بصیرت سیاسی و غافل نشدن از توطئه دشمن»، «حفظ روحیه و جهت‌گیری انقلابی»، «اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی»، «ادامه پرشتاب مسیر رشد علمی»، «اتحاد و انسجام ملی» و «حفظ استحکام روحی و درونی» است.
ایشان به مباحث مطرح شده در خصوص مشکلات و واقعیت های درون جامعه امریکا، در رقابت های انتخابات اخیر اشاره کردند و افزودند: فردی که به عنوان رئیس جمهور امریکا انتخاب شده است، در رقابت های انتخاباتی گفت، اگر پولی را که در این چند سال خرج جنگ کردیم، برای داخل امریکا استفاده می کردیم، می توانستیم این کشور را دو بار بسازیم؛ آیا آن کسانی که مجذوب آن نقطه خیالی هستند، معنی این سخنان را می فهمند؟
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مطالب مطرح شده در رقابت های انتخابات امریکا مبنی بر وجود خرابی ها، فقر و مشکلات گسترده در این کشور، خاطرنشان کردند: امریکا در سالهای اخیر پول مردم این کشور را صرف جنگ های غیر شرافتمندانه ای کرد که نتیجه آن، کشتار دهها هزار غیرنظامی و نابودی زیر ساخت ها در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و یمن است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه واقعیات مطرح شده در رقابتهای انتخاباتی امریکا، سخنانی بوده که در این سالها همواره مطرح می شده اما عده ای نمی خواستند آن را بپذیرند، گفتند: معنی بصیرت آن است که بدانید با چه کسی طرف هستید و او درباره شما چگونه فکر می کند و اینکه اگر چشمان خود را ببندید، قطعاً ضربه خواهید خورد.

ابلاغ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی از سوی رئیس جمهور

رئیس جمهور 26 آبان قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرد.

درگذشت مرضیه حدیدچی


مرضیه حدیدچی (معروف به طاهره دباغ) از مبارزان انقلاب اسلامی 27 آبان در سن 77 سالگی در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) درگذشت.

انتصاب جانشین فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی زمینی ارتش

فرمانده معظم کل قوا 29 آبان در احکام جداگانه‌ای امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان را به سمت جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و امیر سرتیپ کیومرث حیدری را به سمت فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

آذر:

واکنش رئیس جمهور به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد


رئیس جمهور، اول آذرماه، در پاسخ به نامه علی مطهری نماینده مردم تهران و نائب رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص لغو برنامه سخنرانی وی در روز اربعین حسینی در مشهد مقدس به‌ دنبال اقدامات دادستانی این شهر، دستوراتی را خطاب به وزرای کشور و دادگستری صادر کرد.

محکومیت اقدام آمریکا در تمدید تحریم‌های 10 ساله ایران توسط نمایندگان مجلس

220 نماینده مجلس شورای اسلامی، 2 آذر، در بیانیه‌ای اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تمدید 10 ساله قانون تحریم جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند.

درگذشت سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی


سلیم موذن زاده مداح اهل بیت(ع) 2 آذر در سن 80 سالگی دار فانی را وداع گفت.
رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از مقامات کشور این ضایعه را تسلیت گفتند.

دیدار جمعی از بسیجیان با رهبر معظم انقلاب/ واکنش به تمدید تحریم‌های 10 ساله

رهبر معظم انقلاب 3 آذر در دیدار هزاران نفر از بسیجیان با بیان اینکه دولت کنونی آمریکا در قضیه توافق هسته‌ای تخلف‌های متعددی را انجام داده است، گفتند: تازه‌ترین آن تمدید تحریم 10 ساله است، اگر این تحریم بشود قطعا نقض برجام است و بدانند قطعا جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

رحلت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی

آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، از مرجع عظام تقلید،  3 آذر، پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان لاله تهران دار فانی را وداع گفت.
مقام معظم رهبری، رؤسای قوای سه‌گانه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مجلس خبرگان و سایر مقامات کشوری و لشکری وفات این مرجع عالیقدر شیعه را تسلیت گفتند.

دستور رئیس‌جمهور برای بررسی علل حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان 


دکتر روحانی، 5 آذر،به دنبال سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان که جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان از جمله پرسنل خدوم راه‌آهن را در پی داشت، در نامه‌ای به معاون اول خود خواهان بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ، معرفی مقصرین احتمالی و به کارگیری تمام اقدامات لازم برای درمان سریعتر مصدومان شد.

دیدار وزیر خارجه ترکیه با رئیس جمهور

دکتر روحانی ، 6 آذر، در دیدار مولود چاووش اوغلو،وزیر خارجه ترکیه، همفکری دو کشور را به نفع صلح و ثبات منطقه دانست و گفت: ثبات و امنیت منطقه‌ای بویژه در عراق و سوریه باید مبنای تعامل و همکاری ایران و ترکیه باشد.

گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین

رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه 8 آذر، طی تماسی تلفنی، درباره مهمترین مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
روحانی با اشاره به همفکری و همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم از جمله در سوریه و اثرات تاریخ‌ساز این همکاری‌ها در تقویت ثبات منطقه، گفت: راه‌حل نهایی سوریه تنها از طریق مذاکره سیاسی و احترام به حقوق ملت و مردم آن کشور که تصمیم‌گیر اصلی و نهایی درباره آینده سوریه هستند، قابل دست‌یابی است.
ولادیمیر پوتین نیز در ابتدای این گفت‌وگوی تلفنی، با ابراز مراتب تسلیت خود و ملت روسیه بابت سانحه برخورد دو قطار در سمنان به دولت و ملت ایران، به همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد و اظهار کرد: مسکو مصمم است سطح همکاری‌های خود با تهران را در همه عرصه‌ها بیش از پیش ارتقاء بخشد.

تقدیم لایحه بودجه 96 به مجلس

رئیس‌جمهور 14 آذرماه، با حضور در صحن علنی لایحه بودجه 96 کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

واکنش روحانی و لاریجانی به اقدام امریکا در تمدید تحریم‌های ایران

رئیس جمهور، 14 آذر در جریان تقدیم لایحه بودجه 96 به مجلس با اشاره به تصویب تمدید طرح ایسا در مجلس سنای آمریکا اظهار کرد: مصوبه اخیر کنگره آمریکا به اعتقاد ما با برجام مغایرت داشته و ناقض آن است. لذا رییس جمهوری آمریکا موظف است با استفاده از اختیارات خود از تایید و بویژه از اجرای آن جلوگیری کند.
روحانی افزود: چنانچه این مصوبه به اجرای گذاشته شود، نقض فاحش برجام بوده و پاسخ قاطعانه ما را به دنبال خواهد داشت. حتی امضای آن توسط رییس جمهوری آمریکا نیز خلاف تعهدات آمریکا می دانیم و با عکس العمل مقتضی روبرو خواهد شد.
همچنین علی لاریجانی نیز با بیان این که اقدام آمریکایی ها در تمدید تحریم های ایران توجیهی از نظر بین المللی ندارد و این موضوع از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نیز مسجل است، افزود: در مجلس شورای اسلامی قانون مهمی تصویب کردیم و به نظر می رسد تکلیف روشن شده است.

سفر ظریف به چین

وزیر امور خارجه کشورمان 15 آذر با هدف انجام گفت وگوهای دوجانبه و بین‌المللی با عالی ترین مقامات دولت جمهوری خلق چین، در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی – اقتصادی وارد پکن شد.
ظریف در دیدار با همتای چینی خود در پکن، با بیان اینکه ما آمادگی آن را داریم که در همه زمینه ها با چین همسو شویم، تاکید کرد که دو کشور رویکرد دوجانبه مشترکی در قبال موضوعات جهان و چند جانبه دارند.

سخنرانی رئیس جمهور در دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو

دکتر روحانی به منظور شرکت و سخنرانی در مراسم 16 آذر روز دانشجو به دانشگاه تهران رفت.
روحانی در این مراسم از جلسه هیئت نظارت بر اجرای برجام برای تصمیم گیری در مورد مصوبه کنگره آمریکا خبر داد و خطاب به «دوستان بسیار خوب و انقلابی» گفت: نگران و دلواپس نباشید، حتما از حقوق ملت دفاع خواهیم کرد.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: در انتخابات آمریکا آقایی انتخاب شده است، ببینید چه سر و صدا و تزلزلی در ذهن سیاستمدارها در اروپا، آسیا بخش‌هایی از قاره آمریکا پدید آمده است.
وی یادآور شد: تنها کشوری که می گوید نه خوشحالم و نه غمزده در بیان رهبر معظم انقلاب آمده است، آقایی در آمریکا انتخاب شده ،هر برنامه ای دارد بعدها معلوم خواهد شد، ما راه و مسیر خود را ادامه می دهیم. آن آقا ممکن است دلش خیلی چیزها بخواهد، دلش بخواهد برجام را تضعیف و پاره کند، مگر ملت ما می گذارد، آمریکا نمی تواند تاثیرگذار در اراده ما باشد، آمریکا نمی تواند در استقامت این ملت در ایستادگی این ملت، مگر در جنگ تحمیلی توانستند.

خبر وزیر کشور از دستگیری گروه‌‌های تروریستی در مراسم اربعین

رحمانی فضلی 16 آذر در بیست و هشتمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی در وزارت کشور با بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها، برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن این مراسم در سال های آینده تاکید کرد.
وی افزود: در مراسم اربعین امسال با یک کار اطلاعاتی و امنیتی گسترده ، 20 گروه تروریستی و عملیاتی انتحاری شناسایی و دفع شد و 5 گروه تروریستی دیگر دستگیر شدند.

انتصاب رئیس جدید سازمان بسیج از سوی رهبر معظم انقلاب

فرمانده معظم کل قوا 17 آذر، با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب‌پرور را به سمت «رئیس سازمان بسیج و جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج» منصوب کردند.

برگزاری جلسه هیئت نظارت بر اجرای برجام

هیئت نظارت بر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) 17 آذر به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، ‏رییس جمهور، تشکیل جلسه داد. ‏  
اعضای جلسه با توجه به رفتار غیرقابل توجیه آمریکا در رابطه با تعهدات این کشور در برجام،‌ اجرایی شدن این قانون را نقض ‏فاحش برجام دانستند و پیشنهادهای مطرح شده در واکنش به اقدامات آمریکا را مورد بررسی و تصویب قرار دادند و با توجه به ‏سناریوهای محتمل در آینده، برای هرگونه اقدام تصمیمات لازم را اتخاذ کردند. ‏
براساس این تصمیمات، اقدام دولت آمریکا بطور دقیق رصد خواهد شد و براساس تدابیر متخذه، متناسب با اقدام طرف مقابل، ‏واکنش لازم طبق مصوبات اجرایی خواهد گردید.‏

برگزاری کنفرانس امنیتی تهران

کنفرانس امنیتی تهران 21 آذر ماه از ساعت 8 صبح تا 17 بعد از ظهر در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد و علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی سخنران افتتاحیه و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی سخنران اختتامیه این کنفرانس بودند.
مبانی نظری و مفهومی، ماهیت نظم منطقه ای نوظهور، قدرت های منطقه ای و نظم منطقه ای و فرامنطقه ای، چالش ها و فرصت های منطقه‌ای، مسائل نوظهور و نظم امنیتی غرب آسیا، اقتصاد سیاسی بین الملل و نظم نوظهور منطقه ای، آینده نظم منطقه ای غرب آسیا، ایران و نظم نوظهور منطقه ای و معماری نظم امنیتی غرب آسیا محورهای کنفرانس امنیتی تهران بود.

دیدار جمعی از علمای اهل سنت کشور با رئیس جمهور

جمعی از علمای اهل سنت سراسر کشور21 آذر و در آستانه هفته وحدت با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی دیدار و گفت وگو کردند.
رئیس جمهور در این دیدار اظهار کرد: مبنای جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب این نظریه بوده است که اقوام، مذاهب و تنوع مختلف قومی حتی فرهنگ های کوچک تحت لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت به عنوان زیبایی و نه نقیصه دیده شوند و آنها را بعنوان فرصت دید نه تهدید.
روحانی ادامه داد: با همین مبنا دنبال این بودیم که در مناطق مرکزی که جدا از مسئله قومیت و مذهب دارای مشکلات هستند، چه در مناطق مرکزی اهل سنت یا شیعه، مشکلات مرتفع شود.

دستورات مهم رئیس جمهور به ظریف و صالحی

دکتر روحانی 23 آذر در پی اهمال، تعلل و نقض برجام توسط آمریکا و پیرو تصمیمات شورای عالی امنیت ملی و هیئت نظارت بر برجام، دستورهای جداگانه ای را خطاب به وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی صادر کرد.

دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در این دیدار که  24 آذر برگزار شد با تاکید بر اینکه طرح ده ماده‌ای جنبش جهاد اسلامی باید اجرایی شود، خاطر نشان کردند: بی تردید کسانی هستند که مأموریت دارند مانع تحقق مفاد این طرح شوند، بنابراین باید مراقب بود این طرح، بر روی کاغذ نماند و در پس تحسین های اولیه و تاکتیکی، بتدریج فراموش نشود.
حضرت آیت الله خامنه ای، جوان بودن جمعیت فلسطین را مهم برشمردند و با اشاره به اهمیت زنده بودن و حرکت کرانه باختری رود اردن افزودند: رژیم صهیونیستی همچنانکه قبلاً گفته‌ایم به شرط مبارزه همگانی و متحد فلسطینی‌ها و مسلمانان با صهیونیستها در 25 سال آینده وجود خارجی نخواهد داشت.
ایشان مراقبت کامل از تلاش دشمنان برای ایجاد انشقاق و مشکلات داخلی در درون جنبش جهاد اسلامی را ضروری خواندند و افزودند: اهمیت جنبش جهاد اسلامی اکنون از گذشته نیز بیشتر است.

گفت‌وگوی تلفنی روحانی و بشار اسد/ تبریک آزادسازی حلب

دکتر روحانی 24 آذر در گفت‌وگوی تلفنی با بشار اسد با تبریک پیروزی های مردم و ارتش سوریه بر گروه‌های تروریستی و آزاد سازی حلب؛ دومین شهر بزرگ این کشور و حراست از تمامیت ارضی سوریه، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان وظیفه ای انسانی و اسلامی، همواره در کنار مردم دوست و برادر سوریه بوده و به کمک آسیب دیدگان و آوارگان خواهد شتافت.

برگزاری سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی


سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی 25 آذر با حضور رییس جمهوری و با شعار وحدت و ضرورت مقابله با گروه‌های تکفیری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گشایش یافت.
رییس جمهوری گفت: هیچ موردی بدتر از انحصار و جمود نیست، آنهایی که در تفکر صحیح خود هم حتی اگر منجمد باشند جامعه را دچار اشکال می کنند تا چه رسد به آنهایی که افکار انحرافی منجمد را راه پیش روی خود قرار داده اند.
وی ادامه داد: هم هلال شیعی سخن غلطی است و هم مثلث سنی سخن ناروایی است. شیعه و سنی برادرند و مسلمان هستند و پیرو راه قرآن سنت و سیره پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) هستند.
روحانی یادآور شد: آیا ما، علمای اسلام، حوزه های علمیه، مبلغین، نویسندگان در فضای حقیقی و مجازی امروز مسئولیتی را بر دوش نداریم،بی تعارف باهم سخن بگویم مگر برخی از افکار منحرف دنیای امروز در برخی از مدارس دینی پرورش پیدا نکرد.
روحانی خاطرنشان کرد: خشونت ضد اسلام است چه از شیعه و چه از سنی باشد، خشونت ضد اسلام است، آدم کشی از هر قومیت باشد ناروا و مردود است از سوی هر کس باشد.
وی با بیان این که امروز بار سنگینی بر دوش علما، روشنفکران و متفکرین است، افزود: از گروه های تروریستی نمی توان به عنوان ابزار برای منافع خود استفاده کرد.

دیدار مسئولان نظام، سفیران و میهمانان کنفرانس وحدت با مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب 27 آذر در دیدار مسئولان نظام، میهمانان سی‌امین کنفرانس وحدت اسلامی، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم تأکید کردند: امروز دو اراده در منطقه در تعارض با یکدیگر قرار گرفته است، «اراده وحدت» و «اراده تفرقه»، و در این اوضاع حساس، «تکیه بر قرآن و تعالیم الهی پیامبر اعظم(ص)»، به‌ عنوان داروی وحدت‌بخش، راه حل محنتهای دنیای اسلام است.
ایشان با یادآوری تلاش روزافزون استکبار و استعمار برای تفرقه و تضعیف مسلمانان افزودند: دنیای اسلام امروز دچار گرفتاری‌ها و رنج های فراوانی است که «اتحاد، هم افزایی، تعاون و عبور از اختلافات مذهبی و فکری در زیر سایه مشترکات فراوان اسلامی»، راه حل این مشکلات و مصائب است.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: در صورت وحدت ملتها و دولتهای اسلامی، امریکایی‌ها و صهیونیستها، توان تحمیل خواسته های خود بر مسلمانان را از دست می دهند و توطئه به فراموشی سپرده شدن فلسطین ناکام خواهد ماند.
ایشان، حمله و کشتار مسلمانان از میانمار در شرق آسیا تا نیجریه در غرب افریقا و رویارویی مسلمانان در منطقه بسیار مهم غرب آسیا را از نتایج توطئه‌های تفرقه انگیز مستکبران خواندند و افزودند: در این اوضاع و احوال، شیعه انگلیسی و سنّی امریکایی مثل دو لبه یک قیچی به آتش افروزی و اختلاف افکنی مشغولند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به رویارویی اراده شیطانی تفرقه با اراده عزت‌بخش وحدت گفتند: سیاست قدیمی انگلیسی ها مبنی بر تفرقه بینداز و آقایی کن، در دستور کار جدی دشمنان اسلام قرار دارد.
حضرت آیت الله خامنه ای، سیاستها و اقدامات انگلیسی‌ها در دو قرن اخیر را به عنوان منبع شر و نکبت برای ملتهای منطقه مورد اشاره قرار دادند و یادآوری کردند: در روزهای اخیر انگلیسی‌ها در نهایت بی‌شرمی، ایران مظلوم و عزیز را تهدید منطقه نامیده اند اما همه می دانند که برخلاف این اتهامات، این انگلیسی‌ها هستند که همیشه منشأ و منبع تهدید و فساد و خطر و نکبت بوده‌اند.

نامه ظریف به موگرینی برای برگزاری نشست کمیسیون ویژه برجام

وزیر امور خارجه کشورمان 27 آذر در نامه‌ای رسمی به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام جهت رسیدگی به اقدام اخیر آمریکا در تمدید قانون تحریم های ایران شد.

سفر آمانو به تهران و دیدار با رئیس جمهور

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی 28 آذر با سفر به تهران با حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس جمهور در این دیدار از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا آژانس به همه ابعاد وظایف خود در راستای پایداری برجام عمل کند و گفت: گزارش‌های آژانس فنی و بی‌طرفانه باشد.
روحانی، پرونده هسته‌ای ایران را یکی از فعالیت‌های مهم و طولانی آژانس بین المللی انرژی اتمی برشمرد و با اشاره به اینکه این پرونده نهایتا سال گذشته به نتیجه خوبی رسید، افزود: حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران، رفع ابهام‌سازی‌ها و بسته شدن پرونده پیچیده PMD توسط آژانس، گامی مهم و اطمینان آفرین بود.
روحانی در عین حال پایداری برجام را در گرو پایبندی تمامی طرف‌ها به تعهداتشان دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود در برجام پایبند باشند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد. اقدامات اخیر آمریکا بویژه تمدید قانون «آیسا»، مغایر با برجام است.
آمانو نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از زمان اجرای برجام به تمامی تعهدات خود در این توافق به خوبی عمل کرده است، گفت: برجام یک دستاورد بزرگ بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با همه توان از اجرای ‌آن حمایت می‌کند.
پیش از این دیدار آمانو با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، دیدار کرده بود.  

تصویب کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 28 آذر با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه موافقت و آن را تصویب کردند.

رونمایی از منشور حقوق شهروندی

در همایش قانون اساسی و حقوق ملت که 29 آذر با حضور رئیس جمهور برگزار شد از منشور حقوق شهروندی رونمایی شد.
منشور حقوق شهروندی شامل 23 سرفصل و 120 ماده می‌باشد.
رئیس جمهور در این همایش گفت: امروز هم یکی از وعده های مهم من به ملت ایران جامه عمل پوشانده می شود و هم به یکی از آرزوهای دیرینم می رسم. منشور حقوق شهروندی در ماه ربیع المولود و ماه آذر رونمایی می شود. در ماه علم، رحمت، آزادی بیان، قانون اساسی و در ماهی که امام(ره) بر حقوق شهروندی تاکید کرد.
وی افزود: من می خواهم تعبیر کنم اسلامی شدن واقعی شدن کشور جز حکومت قانون نیست و بزرگترین امتیاز حکومت پیامبر اسلام (ص) در حدود 1440 سال پیش که از اوایل حکومت پیامبر می گذرد، حکومت پیامبر حکومت قانون بود، حکومتی بود که پیامبر به عنوان نبی(ص) و امام و به عنوان بالاترین مقام حق نداشت ذره ای از قانون الهی تخلف کند.
روحانی اظهار کرد: در قانون نورچشمی نداریم. در قانون فرد و گروه وابسته و پیوسته به اینجا و آنجا نداریم. ما از انقلاب اسلامی دنبال حکومت عدل محمدی(ص) و علوی بودیم. ما قضاوتی چون قضاوت مولایمان امیرالمومنین(ع) می خواستیم و می خواهیم . مردم ما این راه را ادامه خواهند داد.

گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین

ولادیمیر پوتین و حسن روحانی رئیسان جمهوری روسیه و ایران، 29 آذر، درباره برنامه کار در حال تنظیم از سرگیری مذاکرات صلح سوریه بین طرف های سوری در شهر آستانه قزاقستان مذاکره تلفنی کردند.
روحانی در این تماس تلفنی،ضمن انتقاد از بی توجهی غربی ها نسبت به مردم بیگناهی که در شرایط بسیار دشوار و تحت ستم تروریست ها در شهرهای مختلف سوریه گرفتار آمده اند ، تقویت همفکری و همکاری تهران – مسکو و تداوم کمکهای دارویی و غذایی برای مردم سوریه و ترغیب دیگر کشورها به ارسال این کمک‌ها را ضروری برشمرد.
رئیس جمهور همچنین از نشست وزیران خارجه ایران، ترکیه و روسیه در مسکو استقبال کرد و گفت که این نشست می تواند به هماهنگی بیشتر سه کشور در کمک به مردم سوریه یاری برساند.
رئیس جمهوری روسیه نیز در این تماس تلفنی، بیرون راندن تروریست‌ها از شهر حلب و حاکمیت دولت سوریه بر این شهر را موفقیت آمیز دانست و بر ضرورت تداوم همفکری و همکاری تهران – مسکو در این عرصه تاکید کرد.

برگزاری مذاکرات ایران، روسیه و ترکیه در مسکو

مذاکرات سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه با محور همگرایی منطقه‌ای و تحولات سوریه به ویژه کمک‌رسانی به مردم این کشور 30 آذر در مسکو برگزار شد
در پایان این نشست طرفین بیانیه‌ 8 بندی را در رابطه با حل بحران سوریه منتشر کردند.
captcha