یادی از نام‌آوران شعر و ادب که در کبیسه آسمانی شدند
کد خبر: 3584727
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷

یادی از نام‌آوران شعر و ادب که در کبیسه آسمانی شدند

گروه ادب: سال کبیسه 1395 با همه خوشی و ناخوشی‌هایش بر زندگی نام‌آورانی پایان داد که یادشان همواره در دل‌ها زنده خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سال 1395 که سال کبیسه هم هست، خوشی و ناخوشی‌های بسیاری داشت و نام‌آورانی از عرصه شعر و ادب پر کشیدند که یادشان در دل‌ها زنده خواهد ماند و فقدان آنها ضایعه بزرگی بر ادبیات و فرهنگ ماست.
یاد رفتگان و درگذشتگان یکی از سنت‌های حسنه ایرانی‌ها در روزهای پایانی سال است، گروه فرهنگی ایکنا نیز از این سنت حسنه پیروی کرده و به رسم ادب از ستارگان آسمان شعر و ادب و تعهد یاد می‌کند که امسال خاموش شدند و به دیار ابدیت سفر کردند.
اما یکی از مهمترین اتفاقات و اخبار مهم غمگین کننده امسال در بخش ادبیات درگذشت احمد عزیزی شاعر انقلابی در پایان سال 95 بود تا به غم چهره‌های سرشناسی همچون مهدیه الهی قمشه‌ای، علی باقرزاده، حسن حاتمی، حمید سبزواری، منوچهر ستوده، محسن شریف، عزیز طویلی، پوران فرخزاد، عباس ماهیار، توران میرهادی، حسن نجفی، سیف‌الدین نجم‌آبادی، سیروس نیرو، قاسم هاشمی‌نژاد و حمید یزدان‌پناه اضافه شد و قلم این شاعران و نویسندگان به عنوان میراثی برای نسل های بعد باقی ماند.
در واپسین روزهای پایانی سال خبر از دست دادن شاعر و ترانه‌سرای کشورمان، افشین یداللهی که برای تیتراژ بسیاری از سریال‌های خوش‌نام تلویزیونی، ترانه‌هایی سروده است. بیشترین شهرت وی در این زمینه به‌واسطه سرودن ترانه شب آفتابی، سریال غریبانه، شب دهم، میوه ممنوعه، مدار صفر درجه و معماى شاه است.
هنوز داغ از دست دادن شاعر انقلابی، احمد عزیزی در دل‌ها بود که خبر درگذشت افشین یداللهی منتشر شد. افشین یداللهی (زاده دی 1347 در اصفهان)، پزشک متخصص اعصاب و روان و از ترانه‌سرایان کشورمان بود. وی 25 اسفندماه در مسیر بازگشت به تهران در هشتگرد تصادف کرد و به رحمت خدا رفت و پیکر 27 اسفندماه از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود.
چند روز قبل نیز این سال پرمسافر، احمد عزیزی را از عرصه شعر و ادب ربود. شاعری که 9 سال در کما به سر برد و پس از تحمل رنج‌های فراوان و مقاومت در برابر بیماری، در سن 58 سالگی دار فانی را وداع گفت.
احمد عزیزی آثار شعر و نثر ادبی متعددی دارد و شاعری با سبک منحصر به فرد است که این سبک به صورت مثنوی در «کفش‌های مکاشفه» جلوه کرده‌است. تمایل سبک وی به معنویت و عرفان اسلامی با فرم جدیدی از مثنوی «ملهم از مثنوی مولوی» در شعر معاصر بی‌نظیر است که در اغلب آثارش موج می‌زند.
«کفش‌های مکاشفه»، «شرجی آواز»، «خوابنامه و باغ تناسخ»، «ترجمه زخم»، «باران پروانه»، «رودخانه رؤیا»، «ناودان الماس»، «ترانه های ایلیایی»، «ملکوت تکلم»، «سیل گل سرخ»، «روستای فطرت» از آثار این شاعر هستند.
یکی از خبرهای تلخ دیگر در سال 95، درگذشت شاعر انقلابی دیگری است که نامش حسین ممتحنی مشهور به حمید سبزواری است که در خردادماه امسال در سن 91 سالگی در تهران درگذشت.
شعر سبزواری، شناسنامه و آئینه تمام‌نمای رخدادهای انقلاب است؛ چرا که کمتر حادثه یا رویدادی است که انعکاسی از آن در شعر وی وجود نداشته باشد. از آثار و سروده‌های وی می‌توان به «سرود درد»، «سرود سپیده»، «سرودی دیگر»، «تو عاشقانه سفر کن»، «بانگ جرس» و «به ننگ آمده دشمن» اشاره کرد.
مهدیه الهی قمشه‌ای، شاعر، مولوی‌شناس و پژوهشگر ادبیات عرفانی بود در سال جاری چشم از جهان فروبست، وی به تحقیق در مثنوی مولوی و تحلیل و تفسیر ادبیات عرفانی و تطبیق آنها با موضوعات قرآنی می‌پرداخت و ابیات بسیار زیادی از مثنوی را از حفظ بود و خود هم طبع شعری و ذوق ادبی داشته و «آتش» تخلص می‌کرد. «بهار عشق: منتخب اشعار»، «معبد عشق، مجموعه اشعار»، «کربلا وادی عشق»، و «خاطرات من با پدرم» از جمله آثار وی است.
وی از سن کودکی در خدمت پدر خود مهدی الهی قمشه‌ای، به شعر و ادب علاقه‌مند شده و شعر می‌خوانده‌است و با مثنوی الاطفال آشنا شده‌است. از اساتید وی علاوه بر پدر از: «جلال همایی»، «شهابی»، «صدرالدین محلاتی»، «دکتر شفق» و «محمدتقی جعفری» می‌توان نام برد.
علی باقرزاده(بقا)، از شاعران نامدار  و پیشکسوت استان خراسان، آذرماه سال جاری دار فانی را وداع گفت. عمده شهرت مرحوم باقرزاده در قطعه‌سرایی بوده است. باقرزاده در کنار شاعرانی چون مرحوم اخوان ثالث و محمد قهرمان در زمره شاعران نامدار خراسان امروز بود و به حلقه دوستان شاعر وی بخش وسیعی از جریان شعر و ادبیات معاصر از جمله غلامحسین یوسفی، محمد رضا شفیعی کدکنی و محمود فرخ را نیز باید افزود.
 رهبر معظم انقلاب نیز در سال 92 در پیامی به مناسبت همایش نکوداشت این شاعر پیشکسوت فرمودند؛ «نکوداشت ادیب و شاعر ارجمند جناب علی باقرزاده( بقا) ادای حق شعر و ادب و پاسداشت حرمت و کرامت انسان والایی است که همواره حرمت و کرامت شعر و شاعری را پاس‌داشته و زبان گویا و طبع روان را جز به راه نیکی و راستی به کار نگرفته است. این دوست دیرین و شفیق، یکی از بازماندگان کم‌شمار مجموعه‌ای از شاعران چیره‌دستی است که در برهه‌ای از زمان، مشهد را کانون شعرِ سرآمد و ممتازِ دوران خود ساخته و زبان شعردوستان و شعرشناسان را به تحسین و تکریم جایگاه ادبی خویش گشوده بودند.»
توران میرهادی، پیشکسوت ادبیات کودک و آموزش و پرورش در سن 89 سالگی در سال 95 درگذشت. وی استاد ادبیات کودکان، نویسنده، متخصص آموزش و پرورش و یکی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی بود که بیش از 60 سال در گستره آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان کوشید و در این روند یکی از چهره‌های تأثیرگذار بود.
افسانه چینی برای کودکان، گنجشک کوچولو، رفتار والدین ما باید چگونه باشد، تفاهم بین‌المللی به وسیله کتاب‌های کودکان و نوجوانان، آنچه از کنگره آموختیم، در باب افسانه‌ها و اسطوره‌ها برای کودکان و نوجوانان کتاب‌هایی است که از وی به چاپ رسیده است.
عباس ماهیار، (استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی و خاقانی‌شناس معاصر) 21 دی‌، در سن 80 سالگی دار فانی را وداع گفت تدریس در حوزه‌های تخصصی همچون، خاقانی‌شناسی، عروض و قافیه، صرف و نحو عربی، مرجع‌شناسی و روش تحقیق برخی از فعالیت‌های ادبی و فرهنگی وی هستند.
در سال جاری همچنین پروفسور سیف‌الدین نجم‌آبادی، استاد زبان‌شناسی و ایران پژوه نامدار البرزی، منوچهر ستوده، محسن شریف، قاسم هاشمی‌نژاد نویسنده، منتقد و پژوهشگر و حمید یزدان‌پناه، شاعر و مترجم در سال جاری دار فانی را وداع گفتند.
در پایان این گزارش، درگذشتگان را با فاتحه و صلواتی بر روحشان یاد می‌کنیم. کسانی که روزی دغدغه فرهنگ و ادبیات این مرز و بوم را داشتند و امروز ادبیات را با این غنای فرهنگی به دست نسل امروز رسانده‌اند، باشد که همگان آنها را قدرشناسیم.
و چه زیبا گفت؛ سعدی شیرازی(علیه الرحمه)، «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز/ مرده آن است که نامش به نکویی نبرند». روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد!
captcha