تفاهمنامه مشترک قرآنی؛ نقطه عطفی در همکاری‌های ایران و روسیه
کد خبر: 3584796
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
اکبری جدی عنوان کرد:

تفاهمنامه مشترک قرآنی؛ نقطه عطفی در همکاری‌های ایران و روسیه

گروه بین‌الملل: نماینده مقام معظم رهبری در روسیه، تفاهمنامه مشترک سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و شورای مفتیان روسیه را نفطه عطفی در همکاری‌های قرآنی دو جانبه برشمرد.

تفاهمنامه مشترک قرآنی؛ نقطه عطفی در همکاری‌های ایران و روسیه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین صابر اکبری جدی، نماینده مقام معظم رهبری در روسیه و رئیس مرکز اسلامی مسکو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با ارزیابی مثبت تفاهمنامه مشترک سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و شورای مفتیان روسیه گفت: امضای این تفاهمنامه در مجموع قدم بسیار مثبتی در راستای همکاری‌های قرآنی بین روسیه و ایران است و می‌تواند نقطه عطفی در همکاری‌های دو کشور باشد.
وی افزود: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور مجری فعالیت‌های مختلفی است و این تفاهمنامه و ارتباط می‌تواند تعاملات قرآنی مسلمانان روسیه با کشور ما را در زمینه‌های مختلف گسترش دهد.
در بندهای تفاهمنامه همه حوزه‌ها دیده شده است
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری جدی تصریح کرد: خوشبختانه در بندهای تفاهمنامه همه حوزه‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی اعم از برگزاری مسابقات قرآنی، برنامه‌های آموزشی قرآنی دو جانبه، تولید محصولات فرهنگی قرآنی و دیگر عرصه‌هایی که جهاد دانشگاهی در آن‌ها ظرفیت همکاری دارد، دیده شده است.
نماینده مقام معظم رهبری در روسیه در پاسخ به سؤالی درباره نقش تفاهمنامه در تقویت تعامل مراکز و فعالان قرآنی جمهوری‌های خودمختار روسیه با ایران گفت: این تفاهمنامه در تقویت چنین تعاملاتی تأثیر به سزایی خواهد داشت؛ زیرا مجموعه‌ای که به نمایندگی از روسیه آن را امضا کرده یعنی شورای مفتیان فدراسیون روسیه در همه جمهوری‌های خودمختار حضور داشته و نمایندگی‌هایی دارد، بنابراین می‌تواند همکاری جهاد دانشگاهی با مراکز قرآنی در این مناطق را نیز شکل داده و محقق کند.
زمینه امضای تفاهمنامه مشابه با جمهوری‌های خودمختار روسیه وجود دارد
وی همچنین افزود: از طرفی این ظرفیت و زمینه هم وجود دارد که مسئولان جهاد دانشگاهی به صورت مستقل با جمهوری‌های خودمختار روسیه به ویژه مناطق مسلمان‌نشین نیز وارد عمل شده و مشابه چنین تفاهمنامه‌ای را امضا کنند و فعالیت‌های مشترک انجام دهند؛ زیرا جمهوری‌های مختلف روسیه از جمله باشقیرستان، تاتارستان، داغستان و چچن ادارات دینی خاص خود را دارند و امکان همکاری‌ مستقل با این ادارات وجود دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری جدی اظهار کرد: در مراکز دینی جمهوری‌هایی مانند باشقیرستان، تاتارستان و داغستان این زمینه وجود دارد که با مسئولان آن‌ها مذاکرات مستقلی انجام داد؛ زیرا بسیار علاقمند هستند و فرصت مناسب برای همکاری‌های دو جانبه با ایران فراهم است.
تفاهمنامه؛ قدمی مثبت در همکاری قرآنی ایران و روسیه
وی با بیان این‌که تفاهمنامه قدم بسیار مثبتی در همکاری‌های قرآنی ایران و روسیه است، گفت: انشاالله که با جدیت و پیگیری سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در عملی‌کردن بندها و مفاد تفاهمنامه، بتوانیم شاهد فعالیت‌های بسیار خوب در حوزه قرآنی با مشارکت طرف روسی باشیم.
رئیس مرکز اسلامی مسکو در پایان تأکید کرد: من این تفاهمنامه را به فال نیک گرفته و به طرف ایرانی امضاکننده آن تبریک می‌گویم.
یادآور می‌شود، 24 اسفندماه، تفاهمنامه مشترک قرآنی با هدف تحکیم همکاری‌های دوجانبه بین سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و شورای مفتیان روسیه در جریان سفر هیئت ایرانی اعزامی از جهاد دانشگاهی به این کشور امضا شد.
captcha