سفر در روایات معصومین(ع) و تأثیر آن بر سلامت
کد خبر: 3584910
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۰

سفر در روایات معصومین(ع) و تأثیر آن بر سلامت

گروه سلامت: سفر که از سنت‌های پیامبر(ص) و ائمه(ع) است دارای آدابی بوده که این آداب کمک می‌کند سفر خوبی را داشته باشیم همچنین برخی از توصیه‌های معصومین در بازدید برای حفظ سلامت خود به کار گیریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عید نوروز فرصت مناسبی است تا پس از یک‌ سال کاری هم استراحتی به خود داده و هم اینکه بتوانیم ذهن، جسم و روح خود را با تجربیات جدید صیقل دهیم.

روایات بسیاری از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، وجود دارد که مسلمانان را به سفر توصیه می‌کند، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در کتاب مفتاح الحیاة برخی از این روایات را بر می‌شمارد، در این کتاب از حضرت علی (ع) اندوه زدایی، درآمدزایی، دانش افزایی، ادب آموزی و همراهی با شرافتمند نقل شده است.

همچنین از زبان حضرت رسول اکرم(ص) نقل شده است که دعای مسافر از جمله دعاهای مستجاب در نزد پروردگار عالم است

آداب سفر

از منظر پیامبر(ص)، سفر ملزومات و آدابی دارد که نخستین آن دادن صدقه است و دعا است؛ حضرت محمد(ص) در حین سفر دعا می‌کرد: «خدایا از سختی سفر و اندوه دوری، سرگردانی، دربدری و بدمنظری درباره خاندان و مال و فرزندم به تو پناه میبرم.» در سیره علی بن موسی الرضا(ع) آمده است؛ «هر گاه عزم سفر کردی خاندانت را گرد آور و دو رکعت نماز بگذار با خدا مناجات کن، به پیامبر(ص)، درود فرست و دستانت را به دعا بلند کن و بگو خدایا من امروز دین، جان و مال، خاندان و فرزندان و همه همسایگان و برادران خود، حاضر و غایب را به تو میسپارم»، امام صادق(ع)، نیز می‌فرماید: «سفرت را با صدقه آغاز کن و آیت الکرسی بخوان»

همچنین پیامبر(ص) مسلمانان را به مسافرت در شب و روز شنبه سفارش می‌کند و می‌فرماید: «شبانه مسافرت کنید زیرا زمین آنگونه که در شب پیموده میشود در روز تعیین می شود» امام صادق(ع) نیز به نقل از رسول خدا می‌فرماید: «مسافر روز شنبه مسافرت کنند حتا اگر سنگی در روز شنبه از کوهی فرو غلتد خدا آن را در جای بازگرداند».

ملزومات سفر

پیامبر(ص)، می‌فرماید: «نشانه شرافت و شخصیت فرد این است که هنگام سفر توشه خوب بردارد، هرگاه پیامبر صلی الله مسافرت میکردند، آیینه، سرمه، شانه، مسواک و قیچی را همراه خود می‌برد. امام صادق(ع)، لوازم سفر را همراه داشتن توشه فراوان خوب و بخشش آن به همسفران، و نیز راز پوشی و شوخی هایی که موجب خفت دوستان و خشم خدا نباشد، می‌داند. همچنین پیامبر توصیه می‌کند حتما خوراک مقوی و سبک را با خود به همراه داشته و آن را در بین همسفران تقسیم کرد.

تأثیر سفر در سلامت

سفر در طب اسلامی می‌تواند دارای بار مثبت برای بدن و کمک به سلامت آن باشد دیدن تصاویر طبیعی و توقف در جاهای سرسبز و حضور در کنار چشمه سار‌ها در روایات توصیه شده است از جمله امام باقر(ع)، می‌فرماید «در سفر هرگاه به دشت سرسبزی رسیدید توقف کنید».

محمد علی انصاری رئیس انجمن تحقیقات طب سنتی در این باره به ایکنا می‌گوید: امروزه ثابت شده است که در دشت‌های سرسبز، آبشارها، ارتفاعات یون‌های منفی بسیاری وجود دارند که مستقیم با ساز و کار بدن در ارتباط بوده و به سلامت مردم کمک می‌کند.

captcha