مسجد چوبی نیشابور؛ اولین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان
کد خبر: 3584916
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

مسجد چوبی نیشابور؛ اولین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان

گروه شهرستان‌ها: مسجد چوبی نیشابور سازه‌ای بی‌نظیر در ایران و جهان است که در دهکده چوبین این شهرستان قرار دارد و نخستین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مسجد چوبی نیشابور سازه‌ای بی‌نظیر در ایران و جهان است که در دهکده چوبین این شهرستان قرار دارد و نخستین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان به شمار می‌رود.
شکل ظاهری این مسجد به صورت کشتی‌های وارونه بر زمین است و با توجه به زلزله‌خیز بودن منطقه نیشابور، این مسجد می‌تواند تا 8 ریشتر زمین‌لرزه را تحمل کند و بنای آن به گونه‌ای است که تا صدها سال دیگر نیز آسیب نخواهد دید.
نخستین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان با 200 متر مربع وسعت، دارای سقفی به صورت شیروانی است و هر کدام از دو مناره آن با 13 متر ارتفاع از سطح زمین، حدود 4 تن وزن دارد.
در ساخت مسجد چوبی نیشابورکه حدود دو سال طول کشیده 40 تن چوب استفاده شده است و در بین دیوارهای دوجداره این مسجد، دو لایه اسکلت بنا وجود دارد و اسکلت مناره‌ها، سقف و دیوارها به صورت عنکبوتی به هم اتصال دارند.
معماری این بنا که بر پایه یک کار علمی بنا شده به گونه‌ای است که هیچ ستونی در داخل مسجد وجود ندارد، حتی با توجه به موریانه‌خیز بودن این منطقه، چوب‌های ویژه با فرآوری خاصی استفاده شده است تا از آسیب چوب‌خواران و همچنین نزولات جوی در امان بماند.
در محل اتصال مناره به سقف دریچه‌ای تعبیه شده که مانند یک کانال تهویه عمل می‌کند به طوری که در تابستان هوای گرم و آلوده را از فضای مسجد بیرون و هوای پاکیزه را از طریق بادگیر مخصوصی که در سقف بنا شده است به داخل مسجد باز می‌گرداند و به این ترتیب یک تهویه طبیعی انجام می‌شود.
بر روی دیواره‌های داخلی و بیرونی این مسجد که حتی کابینت‌ها، دیواره‌ها و سینی‌های آن نیز چوبی است‌، به ترتیب تعداد ۷ و ۶ کتیبه زیبا از آیات قرانی به همراه قاب‌هایی از چوب درختان گردو و توت، نصب شده است؛ در تزئینات داخلی این مسجد از چوب‌های مختلفی مانند چوب درختان اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو، توت و انواع کاج‌ها استفاده شده است.
شادروان حمید مجتهدی، خالق، طراح و سازنده مسجد چوبی نیشابور که آذرماه سال 1392 در سن 73 سالگی در نیشابور چشم از جهان فرو بست، در سال 1319 در نیشابور به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات دوره‌های ابتدایی و دبیرستان برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت؛ وی بعد از پایان تحصیلات خود در رشته مهندسی عمران، در سال 1360 به ایران بازگشت و به احیای املاک و اراضی جد خود پرداخت.
وی دهکده چوبی نیشابور را بر مبنای گرایش تخصصی‌اش که سازه‌های مقاوم در برابر زلزله بود، بنا و نخستین مسجد چوبی ایران و جهان را در این دهکده زیبا و دیدنی احداث کرد.
وجود درختان زیاد در فضای بیرونی مسجد چوبی، باغ زیبا و فضای دلنشینی را فراهم کرده است و در کنار ادای فریضه نماز و مناجات با خالق هستی در این مسجد،  لحظات و ساعات به یادماندنی و بانشاطی را برای گردشگران رقم می‌زند.
captcha