امیرحسین شریفی؛ تهیهکننده سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره اکرانهای نوروزی سینمای ایران اظهار کرد: تولیدات سینمای ایران به بیش از 200 فیلم در سال رسیده است. این در حالیست که ظرفیت اکران در سینمای ما تنها میتواند 60 فیلم را تحت پوشش قرار دهد. این اتفاق نشان میدهد ما در زمینه سالنسازی در محدودیت بسیاری به سر میبریم؛ اتفاقی که باعث شده بسیاری از فیلمها حتی فرصت نمایش را پیدا نکنند. وضعیت پیش آمده در شرایطی است که هر فیلمسازی وقتی فیلمی میسازد تنها به این امید پشت دوربین قرار میگیرد که فیلمش دیده شود، برای همین وقتی این اتفاق رخ نمیدهد هم سرمایهای از بین رفته هم اینکه جو روحی نامناسبی در بین فیلمسازانی که کارشان به نمایش در نیامده به وجود میآید.
وی افزود: اما راه رهایی از این معضل چیست؟ آیا باید تعداد تولیدات سینمای کشورمان را کاهش دهیم؟ این اقدام به هیچ وجه پسندیده نیست، چون در چنین صورتی بسیاری از فیلمسازان جوان هیچگاه فرصت کار کردن پیدا نمیکنند، هرچند در شرایطی فعلی نیز ما تا حدودی این مشکل را دارا هستیم. پس بهترین اقدامی که در این زمینه میتوانیم انجام دهیم، این است که به صورت همه جانبه به سمت سالنسازی رویم. این اقدام هم نباید تنها از طرف دولت صورت گیرد، بلکه باید با تخصیص وامهای بلندمدت، بخش خصوصی را هم تشویق کرد در این حوزه مشارکت کنند.
سالنسازی برای سینما حمایت از سینمای دینی است
این تهیهکننده ادامه داد: سالنسازی به عقیده من تنها یک کار اقتصادی و فرهنگی نیست، بلکه آن را میتوان فعالیتی ارزشی نیز محسوب کرد. از این جهت که وقتی سالنهای سینما کم باشند، اولین ژانری که صدمه میبیند، سینمای دینی و انقلابی است، چون معمولاً این دست فیلمها، نسبت به فیلمهای تجاری کمتر فرصت اکران پیدا میکنند. حال تصور کنید در چنین شرایطی که، سالنهای نمایش کم است، چه فشاری روی سینما دینی وارد میشود.
وی یادآور شد: در کلامی دیگر در فضای موجود، تنها گونهایی که شاید بیش از همه در حقش بیمهری میشود فیلمهای ارزشی هستند، بنابراین وقتی میگویم سالنسازی میتواند قدم خوبی در رونق سینمای دینی و قرآنی نیز باشد به واقع حرفی عبث بیان نشده است.
اکران نوروزی «ماجرای نیمروز» اقدامی پسندیده است
تهیهکننده سریال «روزهای بیقراری» در پاسخ به این سوال که وضعیت اکران نوروز را چگونه ارزیابی میکند؟ گفت: در نوروز معمولاً فیلمهای طنز و شاد مخاطب بیشتری دارد، چون مردم برای دیدن چنین فیلمهایی از خود علاقه بیشتری نشان میدهند، برای همین وقتی فیلمی نظیر «ماجرای نیمروز» فرصت نمایش پیدا میکند، اقدامی ارزشمند صورت گرفته است، زیرا هم مردم در کنار فیلمهای سرگرمکننده، تماشاگر فیلمی انقلابی میشود، هم اینکه این دست فیلمها فروش خوبی میکنند.
شریفی اضافه کرد: استقبالی که مردم طی این سه شب از فیلم «ماجرای نیمروز» به عمل آوردهاند، نشان میدهد این فیلمها مخاطب فراوانی دارد، تنها کافیست به شکل خوبی موضوعات مورد نظر در فیلمهای سینمایی مد نظر قرار گیرد، به این معنا که در کنار مفهوم والا ساختار نیز از کیفیت و استانداردهای لازم بهره برده باشد. مطلب دیگر نیز اینکه شرایط اکران برای آنها به شکل مناسبی مهیا باشد.
مردم ایران به موضوعات دینی در سینما علاقمند هستند
تهیهکننده فیلم سینمایی «اشک سرما» در پاسخ به این سؤال که دلیل استقبال مردم طی یک سال اخیر از سینما چه بوده؟ گفت: متأسفانه برخیها میخواهند موفقیت سینما را در یک سال گذشته به شبکههای ماهوارهها تعمیم دهند، درصورتیکه اینگونه نیست. برای این گفته دو دلیل دارم. اول اینکه فیلمهایی نیز بودهاند که در ماهواره تبلیغ شدهاند، اما مردم از آنها استقبال نکردهاند. دوم اینکه مردم دیگر نسبت به ماهواره روی خوش نشان نمیدهند، چون آنها نیز دریافتهاند تولیدات آن شبکهها نه به لحاظ کیفی دارای ارزشهای لازم است نه اینکه به لحاظ فرهنگی با فرهنگی ایرانی – اسلامی ما همخوانی لازم را دارد.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: مردم کشور ما از هر سن و سلیقهای دلبستگیهای قلبی دینی و اسلامی دارند. گواه بارز این ادعا را هم میتوان در ایام عاشورا به خوبی در مردم مشاهده کرد، تنها کافیست که مفاهیم مورد نظر را به شکل خوبی به بیننده منتقل کنیم. این خواسته نیز به هیچ وجه با شعارگویی و سطحینگری همخوانی ندارد، پس بیایم برای رشد سینمای دینی دو بخش را مد نظر قرار دهیم. ابتدا به روی فیلمنامه توجه کافی و جدی کنیم. دوم اینکه در کنار انتخاب فیلمساز برای کارگردانی چنین کارهایی تخصص و تعهد را هم مد نظر قرار دهیم.