اختصاص 16 درگاه اطلاع‌رسانی به زائران در مشهد
کد خبر: 3584965
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱

اختصاص 16 درگاه اطلاع‌رسانی به زائران در مشهد

گروه اجتماعی: مدیر امور گردشگری و زائران شهرداری مشهد گفت: امسال به منظور یکپارچه سازی در زمینه اطلاع رسانی و خدمات به زائران، 16 درگاه اطلاع‌رسانی به زائران در مشهد اختصاص یافته است.

علی قناویزچی، مدیر امور گردشگری و زائران شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی در رابطه سامانه اطلاع رسانی به زائران اظهار کرد: امسال به منظور یکپارچه‌سازی در زمینه اطلاع‌رسانی و خدمات به زائران، ابزارهای ایده عالی به نام جامعه اطلاع‌رسانی فراهم شد.
وی، اولین ابزار را پایگاه‌های راهنمای زائر عنوان کرد و گفت: 26 پایگاه در سطح شهر مشهد جانمایی شده‌اند.
قناویزچی عنوان کرد: در منطقه ثامن که مهم‌ترین منطقه در زمینه پایگاه راهنما زائر محسوب می‌شود، 7 پایگاه تعبیه شده که مکان استقرار آنها پایگاه میدان بیت المقدس واقع در ابتدای کوچه ادگاه، پایگاه باب الجواد واقع در ابتدای ورودی باب الجواد و پایگاه میدان طبرسی واقع در حاشیه میدان طبرسی است.
وی در ادامه افزود: پایگاه مقدم طبرسی واقع در بلوار طبرسی تقاطع چهارراه شهید گمنام، پایگاه نواب صفوی واقع در ابتدای خیابان نواب صفوی، پایگاه شیرازی واقع در ورودی حرم مطهر شیرازی 3، پایگاه چهار راه شهدا روبه‌رو باغ نادری مستقر است.
مدیر امور گردشگری و زائران شهرداری مشهد گفت: در منطقه 8 نیز به همین صورت 7 پایگاه تعبیه شده است که این پایگاه ها واقع در میدان شهدا قبل از ورودی خیابان شیرازی، پایگاه شهید چمران واقع در میدان امام رضا(ع) قبل از ورودی خیابان چمران، پایگاه کوهسنگی واقع در پارک کوهسنگی هستند.
قناویزچی ادامه داد: پایگاه دانش نبش چهارراه دانش در خیابان امام رضا(ع)، پایگاه میدان بسیج ضلع خیابان فدائیان اسلام به سمت حرم مطهر، پایگاه میدان 15 خرداد واقع در حاشیه میدان 15 خرداد به سمت حرم مطهر، پایگاه پایانه مسافر بری، واقع در محل پایانه از دیگر پایگاه‌های اطلاع رسانی به زائر در ایام نوروز است.
مدیر امور گردشگری و زائران شهرداری مشهد تصریح کرد: دو پایگاه در منطقه 2 در نظر گرفته شده است که محل استقرار این پایگاه ها میدان معراج و پایگاه منطقه گردشگری سپاد واقع در میدان فردوسی است.
قناویزچی افزود: پایگاه های منطقه 3 نیز در ورودی راه آهن و آرامگاه خواجه ربیع و پایگاه منطقه 5 در پارک وحدت مستقر است، همچنین در منطقه 6 نیز این پایگاه در میدان 17 شهریور تعبیه شده است، علاوه براین پایگاه منطقه 7 واقع در کمپ غدیر روبه‌رو به دفتر مدیریت و ورودی نیشابور، پایگاه منطقه 10 واقع در ورودی قوچان، پایگاه منطقه 11 واقع در پارک ملت و پایگاه منطقه 12 واقع در منطقه ورودی آرامگاه فردوسی مجموعه های راهنمای زائر ایام نوروز محسوب می‌شوند.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد گفت: 4 پایگاه میدان طبرسی، پایگاه خیابان شیرازی، پایگاه چهارراه شهدا و پایگاه باب الجواد به صورت شبانه روزی فعالیت دارند، همچنین در هر پایگاه راهنمای زائر، خدماتی نظیر سیستم های ارسال بلوتوث و وای فای وجود دارد که نحوه کار با این سیستم به گونه ای است که هر شخص در محدوده پایگاه با اتصال بلوتوث و وای فای می‌تواند از خدمات وای فای پایگاه بهره‌مند شود.
وی در رابطه با سومین ابزار اطلاع رسانی ابراز کرد: سومین ابزار اطلاع رسانی به زائران، راهنمای زائر سیار است که این افراد در محدوده حرم مطهر رضوی مستقر هستند، این اشخاص در اطراف حرم در حال رفت و آمد هستند و با توجه به باکس‌هایی که با خود به همراه دارند، خدماتی مانند نقشه و ویژه نامه را در اختیار زائران قرار می‌دهند.
قناویزچی افزود: با توجه به کاوری که در  اختیار این افراد است، به خوبی شناخته می‌شوند و می‌توانند اطلاعات گردشگری و زیارتی را به هریک از گردشگران و زائران انتقال دهند.
مدیر امور گردشگری و زائران شهرداری مشهد گفت: چهارمین ابزار اطلاع رسانی 20 دستگاه تلویزیون شهری است که بر روی 19 پایگاه راهنمای زائر نصب شده‌اند.
وی در ادامه گفت: بعضی از ابرازهای اطلاع رسانی‌ با توجه به جنبه بصری که دارند، می‌توانند به خوبی و به سرعت اطلاعات را منتقل کنند، به همین دلیل این نمایشگر‌ها را با پخش تیزر‌ها و کلیپ‌های اطلاع رسانی راه اندازی کردیم.
قناویزچی در رابطه با دیگر ابزارها تصریح کرد: پنجمین ابزار اطلاع رسانی ما استیکر‌هایی است که بر روی شیشه‌های پایگاه راهنمای زائر نصب شده اند، بر روی این استیکر‌ها 2 یا 3 عدد کیار کد تعریف شده است.
وی افزود: این کیار کدها شامل نرم افزار نقشه همراه مشهد و اطلاعات مکانی پایگاه هستند که هرکس نرم افزار کیار کد خوان را داشته باشد می‌تواند از این ابزار استفاده کند.
قناویزچی در رابطه با ششمین ابزار اطلاع رسانی عنوان کرد: ششمین ابزار اطلاع رسانی تلفن ملی راهنمای زائر است. این سرویس از سال 91 راه اندازی شد تا زائران بتوانند از این طریق کلیه اطلاعات لازم در رابطه با هتل‌ها، اماکن زیارتی، تاریخی و... را به دست آورند.
مدیر امور گردشگری و زائران شهرداری مشهد گفت: این نوید داده می‌شود که هر زائر بتواند از طریق تلفن ملی راهنمای زائر قبل از ورد به مشهد کله اطلاعات لازم در زمینه آب‌ و هوا، اماکن گردشگری، وضعیت ترافیک و... به دست آورد.
وی اظهار کرد: در سال 94 مصادف با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تلفن ملی راهنمای زائر مجهز پاسخگویی به زبان عربی و انگلیسی شد.
قناویزی گفت: ابزار بعدی پرتال زیارت و گردشگری شهر مشهد به نشانی ziarat.mashhad.ir است. به دلیل محدودیت مکانی سایر ابزار های اطلاع رسانی این پرتال فراهم شد، پرتال گردشگری با پلاک‌هایی شامل مشهد شناسی، حرم شناسی، سوغات و صنایع دستی و... در این پرتال قرار داده شده تا زائران بتوانند از خدمات مورد نیاز استفاده کنند.
مدیر امور گردشگری و زائران شهرداری مشهد در ادامه گفت: یکی از مهم ترین پلاک‌ها در این پرتال پلاک برنامه ریزی سفر است، که با توجه به مدت زمان اقامت زائران در مشهد و با در نظر گرفتن علایق نسبت به بازدید از مکان‌های مختلف مشهد این پلاک برنامه‌ها برنامه ریزی‌هایی می‌کنند تا افراد بتوانند از مکان‌های مورد نظر بازدید کنند.
وی در رابطه با ابزار دیگر اطلاع رسانی به زائران افزود: ابزار دیگر شبکه تلگرامی زیارت و گردشگری مشهد به نشانی mashhadgardi8 در تلگرام است که می‌تواند اطلاعات را از طریق فضای مجازی به زائران انتقال دهد.
قناویزی بیان کرد: ابزار بعدی نرم افزار نقشه همراه مشهد است، این نرم افزار تحت اندروید و وب است، افراد می‌توانند از این نرم افزار هم به صورت اپلیکیشن در گوشی‌های اندروید و هم به صورت صفحه وب استفاده کنند.
وی ادامه داد: طبق آمار های گرفته شده 24 درصد از زائران متقاضی این برنامه بودند، به علت استقبال زائران از این نرم افزار با همکاری مدیریت گردشگری، سازمان ترافیک و.. نسبت به ایجاد نرم افزار نقشه همراه مشهد اقدام کردیم.
مدیر امور گردشگری و زائران شهرداری مشهد عنوان کرد: این نرم افزار شامل اطلاعات مکانی، نقشه شهر به صورت آفلاین، سرویس جست‌وجو و... می‌شود، اقدام جالب این نرم افزار لایه زائر با زیرلایه‌های اسکان فرهنگیان، اسکان‌ها اضطراری، پایگاه‌های راهنمای زائر و ... است.
وی تشریح کرد: دیگر روش اطلاع رسانی سامانه پیامکی 1000188 است که این سامانه پیامکی با توجه به قابلیت ارسال اطلاعات و پیام این امکان را فراهم کرده که برای زائران و گردشگرانی که وارد مشهد می‌شوند، پیام های اطلاعاتی مذهبی و گردشگری ارسال شود.
قناویزچی افزود: ابزار بعدی باکس های اطلاع رسانی ‌است، این باکس ها در اتوبوس ها و تاکسی ها تعبیه شده اند که زائران می‌توانند از نرم افزارها و ویژه نامه‌ها و... که به صورت رایگان در اختیار زائران قرار داده می‌شود استفاده کنند.
وی بیان کرد: ابزار بعدی فلش کارت است، بر روی این فلش کارت ها کلیه راه های اطلاع رسانی به زائران، تعریف شده است. زائران و گردشگران می‌توانند با توجه به نوع نیاز هریک از ابزارهای دلخواه خود را استفاده کنند.
قناویزچی گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین ابزارها صنایع مکتوب و سهمیه بصری است، این ابزار از سال‌های اخیر برای زائرین و گردشگران در نظر گرفته شده است که نقشه، ویژه نامه و... از جمله محتویات این بسته است که زائران و گردشگران می‌توانند از پایگاه های راهنمای زائر این ابزار را دریافت کنند.
وی تصریح کرد: ابزار بعدی ساخت کلیپ‌هایی در قالب آشنایی با مکان‌های زیارتی، گردشگری و... است که بر روی مانیتور‌ها، پرتال و .... قابل رویت است.
مدیر امور گردشگری و زائران شهرداری مشهد در پایان در رابطه با آخرین روش اطلاع رسانی گفت: ابزار دیگر آشنایی با مشهد مقدس در قالب فیلم است که این فیلم‌ها در اتوبوس‌هایی که از مکان‌های مختلف به سمت مشهد حرکت می‌کنند به منظور آشنایی با شهر مشهد نمایش داده می‌شود.
captcha