نگاهی به مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی «کرج»
کد خبر: 3585093
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

نگاهی به مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی «کرج»

گروه فعالیت‌های قرآنی: اداره قرآنی تبلیغات اسلامی کرج در سال 95 اقدام به برگزاری فعالیت‌های مختلفی اعم از برگزاری دوره‌های تخصصی و ... نمود که در ادامه نگاهی گذرا به اهم این فعالیت‌ها خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در سالی که بر اساس سیاست گذاری و راهبرد هدفمند مقـام معظم رهبـری مزین به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل شد، واحد امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرج حرکتی رو به رشد در تمامی ابعاد و زمینه‌های فرهنگی، تبلیغی و قرآنی صورت پذیرفت که در ادامه بخشی از اهم فعالیت‌های قرآنی این نهاد ارائه می‌شود.
پیگیری و اجرای برنامه های ابلاغی اداره کل، پیگیری و اجرای برنامه‌های ابلاغی فرمانداری کرج، حضور در جلسات ستاد نماز جمعه شهرستان کرج، برگزاری جلسات آموزشی در حوزه‌های فنون تلاوت ویژه مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی از جمله برنامه‌هایی بود که در سال گذشته برگزار شد.
برنامه‌ دیگر اداره قرآن تبلیغات اسلامی کرج ارائه پیشنهادات در خصوص حوزه قرآنی به کمیته‌های شهرستانی و ادارات تابعه و برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه استادان هیئات مذهبی و هیئت امنای مساجد بود، همچنین می‌توان به سرکشی دوره‌ای از مؤسسات قرآنی مردمی و خانه‌های قرآن شهری، سرکشی دوره‌ای از جلسات قرآنی ثابت شهرستان کرج و هماهنگی جهت اعزام قاریان و حافظان به مراسم و محافل قرآنی در سطح شهرستان به عنوان دیگر برنامه‌ها اشاره نمود.
پیگیری و اخذ بسته های فرهنگی و قرآنی  از جمله پوستر، تراکت، قطع نامه و کتب تخصصی قرآنی در طی سال 1395، جلسه با استادان طرح با قرآن در زلال اعتکاف و برگزاری 9 محفل قرآنی و جلسه به مناسبت اعیاد شعبانیه به ویژه نیمه شعبان نیز از دیگر برنامه‌های این نهاد قرآنی در کرج بوده است.
از جمله برنامه‌های دیگری که می‌توان اشاره کرد، برگزاری جلسه ماهیانه پرسنلی اداره جهت انجام بهتر امور اداری در حوزه قرآن و اهل بیت(ع)، حضور در جلسات و دوره‌های آموزشی در شهرستان و استان، تقدیر از فعالان قرآنی  با اهداء لوح و جایزه، تقدیر از فعالان کرج و تعامل سازنده و کاری با ادارات جهت اعزام قاریان و داوران در مناسبتهای مختلف است.
تعامل با هیئت امنای مساجد شهری و روستایی جهت اعزام استاد قرآنی، معرفی فراگیران قرآنی در جهت دوره‌های تربیت معلم جهت تشکیل پرونده و حضور در دوره‌های آموزش تخصصی، تشکیل کمیته ارزیابی و گزینش مؤسسات در شرف تأسیس در شهرستان کرج و پیگیری اعتبارات ویژه قرآنی در خصوص مناسبت‌های مختلف از دیگر اقداماتی است که باید به موارد قبل اضافه نمود.
همچنین حضور در ادارات شهرستان جهت همکاری و تعامل بیشتر با ادارات و شرکت در جلسات ستاد قرآنی دهه فجر نیز از دیگر برنامه‌های اداره قرآن سازمان تبلیغات اسلامی کرج بوده است.
آمار دوره‌های قرآن‌آموزی و طرح گسترش مفاهیم قرآنی
بخش دیگر فعالیت‌های اداره قرآنی تبلیغات اسلامی کرج مربوط به برگزاری دوره‌ها قرآن‌آموزی است، در همین راستا 10 دوره آموزش پیش دبستانی برگزار شده که 165 گواهی صادر شده است، همچنین 23 دوره قرائت قرآن سطح 1 نیز برپا شده که در نهایت 469 گواهی صادر شده است.
در ادامه برگزاری این دوره‌ها، 28 دوره‌ قرائت قرآن سطح 2 برگزار شده که در 428 گواهی صادر شده است، همچنین برای سطح 3 نیز 14 دوره برپا شده که برای 130 نفر گواهی صادر شده است، علاوه بر این برای 45 نفر نیز گواهی حوضر ر دوره قرائت سطح 4 صادر شده است.
از دیگر دوره‌هایی که برگزار شده می‌توان به دوره‌های آموزش مفاهیم قرآن اشاره نمود که در چهار سطح برگزار گردید و در مجموع 545 گواهی در این زمینه صادر گردید. همچنین برای حفظ جزء 30، 29 و یکم قرآن کریم نیز مجموعاً 23 دوره برگزار گردید که در انتها 464 گواهی صادر شد.
مؤسسات قرآنی مردمی دارای مجوز اداره تبلیغات شهرستان کرج
مؤسسات جامعه قرآنيان پويا كرج، تسنیم حصارک، حضرت موسي ابن جعفر(ع)، ثقلین موعود، ره پویان مشکوه نور، منتظران مهدي(عج) گلشهر، حضرت بقيه‌الله(عج)، پيامبر اعظم(ص) البرز، تسنيم كرج، رقيه بنت‌الحسين كرج، كوثر نبوت كمال شهر، نورعلي نور كرج، شهيد سلمان‌ ترابي كرج که دارای مجوز بودند نیز اقدام به فعالیت نمودند.
خانه قرآن شهری دارای مجوز اداره تبلیغات شهرستان کرج
خانه‌های قرآن شهری کرج که داری مجوز هستند نیز از خانه قرآن شهری رسول اکرم(ص)، خانه قرآن شهري رهپویان وصال البرز، خانه قرآن شهري بني فاطمه(س)، خانه قرآن شهری  انسیه الحوراء، خانه قرآن شهري معارج، خانه قرآن شهري امام رضا(ع)، خانه قرآن شهري الزهرا، خانه قرآن شهري تسنیم مهرشهر، خانه قرآن شهري حضرت رقيه(س)، خانه قرآن شهري آسمانيان، خانه قرآن شهري نور هدایت عصر، خانه قرآنی حفیظ، خانه قرآن شهري منتظران موعود، خانه قرآن شهري حافظون تشکیل شده‌اند.
از دیگر خانه‌های قرآن شهری کرج می‌توان به خانه قرآن شهری ثقلین، خانه قرآن شهری  یاسین، خانه قرآن شهري نورالمبین، خانه قرآن شهري سراج منیر، خانه قرآن شهري سلاله النبی، خانه قرآن شهري بيت النور، خانه قرآن شهري صاحب الزمان، خانه قرآن شهری  ستارگان وحی، خانه قرآن شهري ریحانه النبی، خانه قرآن شهری نور الطه مدرس، خانه قرآن شهری زاد الصالحين، خانه قرآن شهري ذکر المبین، خانه قرآن شهري حضرت معصومه، خانه قرآن شهري ثامن الحجج اشاره کرد.
آمار مربیان و معلمان قرآن کریم شهرستان کرج
مربیان تجربی و دارای پرونده در بخش خواهران    236 نفر و در بخش برادران 100 نفر بودند، همچنین مربیان دارای مدرک تربیت معلم قرآن کریم در بخش خواهران 173و در بخش آقایان 50 نفر بودند.
captcha