تصويب شيوه‌نامه حمايت از پژوهش‌های قرآنی دانشجويان و طلاب
کد خبر: 3585128
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
احمدی در كارگروه توسعه پژوهش قرآنی عنوان کرد:

تصويب شيوه‌نامه حمايت از پژوهش‌های قرآنی دانشجويان و طلاب

گروه دانشگاه: معاون پژوهش و فناوری وزير علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شيوه‌نامه حمايت از پژوهش‌های قرآنی در راستای هدايت پايان‌نامه‌ها و رساله‌های طلاب و دانشجويان رشته‌های مختلف به سمت موضوعات ميان‌رشته‌ای قرآنی تدوين شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در کارگروه توسعه پژوهش قرآنی که با حضور وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزير علوم، تحقیقات و فناوری و ابوالفضل خوش منش دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش قرآنی کشور در اسفندماه جاری برگزار شد، احمدی از تصويب «شيوه‌نامه حمايت از پژوهش‌های قرآنی دانشجويان و طلاب» در اين جلسه خبر داد.

وحید احمدی با اشاره به مطالبه منشور توسعه فرهنگ‌ قرآنی مبنی بر «توسعه نظريه‌پردازی در نظام‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سياسی مبتنی بر فرهنگ و معارف قرآنی» و نيز تاكيد نقشه جامع علمي كشور مبنی بر «ايجاد سازوكارهای تشويق نظريه‌پردازان در حوزه‌های علوم انسانی و معارف اسلامی»، اظهار داشت: شيوه‌نامه حمايت از پژوهش‌های قرآنی در راستای هدايت پايان‌نامه‌ها و رساله‌های طلاب و دانشجويان رشته‌های مختلف به سمت موضوعات ميان‌رشته‌ای قرآنی تدوين شده است.

رئيس كارگروه توسعه پژوهش قرآنی ضمن اشاره به تصويب اولويت‌های پژوهشی مطالعات قرآنی در سال 1393 به عنوان پيشينه كار، اظهار کرد: رويكرد مهم اين شيوه‌نامه در مقايسه با روش قبل اين است كه در پذيرش موضوعات پژوهشی، وسعت نظر بيشتری از حيث انطباق با اولويت‌های پژوهشی اعمال می‌شود. بر مبنای اين شيوه‌نامه، از پايان‌نامه‌ها و رساله‌های طلاب و دانشجويان رشته‌های مختلف با اولويت موضوعات ميان‌رشته‌ای قرآنی، به شرط مشاوره يک استاد قرآن‌پژوه در كنار راهنمايی استاد رشته اصلی، حمايت به عمل می‌آيد.

وی در ادامه افزود: اين شرط ساده ضمن فراهم آوردن بستر گفت‌وگوی ميان‌رشته‌ای بين قرآن‌پژوه و محقق رشته دوم، سبب می‌شود نتيجه تحقيق هم از حيث انطباق با معارف قرآنی و هم از لحاظ اعتبار علمی در رشته دوم، استاندارد لازم را داشته باشد و بدين طريق بر كيفيت و بهروه‌وری تحقيقات اين حوزه افزوده خواهد شد.

احمدی در خصوص مبلغ حمايت تعيين‌شده در شيوه‌نامه اظهار داشت: حمايت از پايان‌نامه‌های كارشناسی ارشد و سطح سه به ميزان 25 ميليون ريال و حمايت از رساله‌های دكتری و سطح چهار به ميزان 45 ميليون ريال انجام می‌شود كه در دو مرحله به متفاضی پرداخت می‌شود.

دبیر کل شورای عالی عتف در ادامه ابراز داشت: با هدف آگاه‌سازی محققان از نتايج ساير تحقيقات و شبكه‌سازی آن‌ها جهت شكل‌گيری گروه‌ها و ايده‌های جديد پژوهشی، پس از دفاع از پايان‌نامه، متقاضيان پوستر مقاله مستخرج از تحقيق را در سامانه ويژه‌ای كه برای اين منظور راه‌اندازی می‌شود، بارگذاری می‌كنند و مرحله دوم حمايت را دريافت می‌كنند.

در پايان اين جلسه که 17 اسفندماه برگزار شد، هم‌چنين مصوب شد، جهت هدايت اعضاي هيئت علمی موسسات آموزش عالی به سمت پژوهش‌های قرآنی، موضوع درج امتياز ويژه برای پژوهش‌های ميان‌رشته‌ای قرآنی در شيوه‌نامه اجرايی «آيين‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هيئت علمی» در كميته سياست‌پژوهی و برنامه‌ريزی امور پژوهشی قرآنی مورد بررسی قرار گيرد و نتيجه حاصل‌شده در قالب پيش‌نويس به كارگروه پيشنهاد شود.
captcha