تنزل جایگاه؛ رشد اقدامات/ طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت در سالی که گذشت
کد خبر: 3585162
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲

تنزل جایگاه؛ رشد اقدامات/ طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت در سالی که گذشت

گروه سلامت: دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت در سالی که گذشت علی رغم تنزل جایگاه اداری آن توانست اقدامات بیشتری را در جهت استفاده مردم از خدمات طب سنتی و اسلامی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، روزهای نخست سال 95 بود که حکم ابلاغیه‌ای از سوی وزیر بهداشت در رابطه انتصاب محمود خدادوست به مدیرکلی دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت و همزمان انتصاب هادی ایازی به سمت معاونت اجتماعی وزارت بهداشت روی خروجی روابط عمومی این وزارت‌خانه قرار گرفت.

طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت از جایگاه معاونت به یک اداره کل تقلیل یافته بود، دلیل این کار از سوی وزیر بهداشت که خود همواره بر حمایت از طب سنتی و اسلامی تأکید داشت سؤالی بود که ذهن تمامی خبرنگاران حوزه سلامت را به خود مشغول کرده بود.

در همان روزهای نخست ایکنا این سؤال را از وزیر بهداشت، پرسید، وی دلیل این کار را نیاز به تشکیل معاونت جدیدی در وزارت بهداشت برای ساماندهی امور اجتماعی سلامت و همچنین عدم اجازه ساختار دولت مبنی بر اضافه شدن یک معاونت جدید به این وزارت‌خانه اعلام کرد و گفت: با توجه به نیازی که در حوزه اجتماعی وجود داشت از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم تا امور اجتماعی این وزارتخانه را تحت یک معاونت ساماندهی و اجرا کنیم، دولت اجازه تشکیل یک معاونت جدید را به ما نمی‌داد، از سوی دیگر ما به تمامی معاونت‌های خود در وزارت بهداشت نیاز داشتیم به همین دلیل معاونت طب سنتی و اسلامی را با همان مأموریت و ساختار قبلی تحت عنوان دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت حفظ کردیم و معاونت اجتماعی را تشکیل دادیم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: این یک تنزل جایگاه نیست، مأموریت‌های طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت همچنان ادامه پیدا می‌کند و خود ما هم بر گسترش و توسعه طب ملی ایران اسلامی اصرار داریم.

پس از این اظهار نظر وزیر بهداشت محمود خدادوست معاون سابق طب سنتی و اسلامی و مدیرکل فعلی که حال به سمت مشاور وزیر نیز منصوب شده است نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: هنوز نمی توان این تحلیل را که رویکرد وزارت بهداشت به طب سنتی عوض شده است به کار برد زیرا که شخص وزیر همچنان به طب سنتی و طب اسلامی اعتقاد دارند. ما کارها و پروژه‌های خود را ادامه می‌دهیم و مطمئنا در آینده هم ثابت می‌شود که روز به روز وضعیت طب سنتی و اسلامی ارتقا پیدا می‌کند. یقینا تعهد وزارت بهداشت به توسعه طب سنتی و اسلامی وجود دارد، این معاونت گرچه تبدیل به دفتر شده اما همچنان زیر نظر شخص وزیر بوده و تحت سرپرستی هیچ معاونت دیگری نیست.

حال یک سال از این اتفاق می‌گذرد فرصت خوبی است تا تأثیر تغییر معاونت طب سنتی و اسلامی را به دفتر کل مرور کنیم.

این دفتر در همان روزهای نخست بسیاری از مأموریت‌های خود را که از سال قبل باقی مانده بود به پیش برد، در گام نخست ادارات استانی طب سنتی و اسلامی در دانشگاه‌های علوم پزشکی راه‌اندازی کرد، و سپس با ابلاغ خدمات طب سنتی و بسته‌های آن در شبکه‌های بهداشت و درمان که از سال قبل در وزارت بهداشت مانده بود مهمترین گام خود را برای ترویج خدمات طب سنتی در بین خانوارهای ایرانی برداشت.

از سوی دیگر این اداره کل توانست مجوز 2 واحد درسی مبانی طب سنتی و اسلامی را برای تمامی دانشجویان علوم پزشکی از معاونت آموزشی بگیرد.

تعطیلی برخی مراکز ارائه دهنده طب سنتی یکی از حاشیه سازترین اقدامات دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بود که بسیاری آن را به عدم اعتقاد وزارت بهداشت به طب سنتی ارتباط دادند، اما وزیر بهداشت با تأکید بر عطار زاده بودن از حمایت قاطع در رابطه با گسترش طب سنتی و اسلامی خبر داد.

همچنین خدادوست مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت نیز با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت تولیت سلامت مردم را بر عهده دارد به افرادی که به صورت غیر قانونی خدمات طب سنتی و اسلامی را ارائه می‌دهند هشدار داد و گفت: هرجایی که سلامت مردم بخواهد تحت تأثیر منفی فعالیت‌های افراطی‌گری در حوزه طب سنتی قرار گیرد وزارت بهداشت موظف است با آن برخورد کند.

وی بیان کرد: هر شخص، مرکز یا مؤسسه‌ای بخواهد در حوزه سلامت مداخله کند نخست باید پزشکی باشد که حق مداخله داشته باشد دوما مرکز و مؤسسه هم باید از مبادی ذی‌ربط در معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مجوز‌های لازم را اخذ و پروانه فعالیت و بهره برداری را داشته باشد. در صورت اخذ مجوز و آغاز فعالیت وزارت بهداشت باید بر آن نظارت داشته باشد.

خدادوست یادآور شد: هر مؤسسه آموزشی هم که در حوزه طب فعالیت می‌کند بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از وزارت بهداشت مجوز لازم را داشته باشد در غیر این صورت وزارت بهداشت از طریق مقام قضایی با آن به شدت برخود خواهد کرد.

خدمات طب سنتی و اسلامی که مدتها بود هیچ گونه‌ حمایت‌ بیمه‌ای از آن نمی‌شد با تأکید شخص وزیر بهداشت قرار شد تحت پوشش بیمه بروند و چنانچه شورای عالی بیمه برای تأمین منابع مالی آن متعهد نشوند قرار بر این شد وزارت بهداشت خود برای استفاده همگانی مردم از آن چاره‌ای اندیشیده و برخی از خدمات پر کاربرد طب سنتی را بیمه کند.

در مهرماه امسال مدیرکل دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت از آغاز ساماندهی عطاری‌ها و آموزش صنف عطارها خبر داد و گفت: کسانی که می‌خواهند مجوز عطاری دریافت کنند به دنبال تفاهم نامه‌ای که جهت آموزش و ساماندهی عطاری‌های استان تهران صورت گرفته، باید آموزش‌های لازم را از سوی انجمن علمی طب سنتی دریافت کنند.

از سوی دیگر در مهرماه سرانجام دانشکده طب و دین قم با همکاری دفتر طب سنتی وزارت بهداشت و اخذ مجوز از معاونت آموزشی وزارت‌خانه راه‌اندازی شد تا این دفتر در آموزش دانشجویان آن دانشکده سهمی داشته باشد.

همچنین دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت در جشنواره بین‌المللی امام رضا حضور فعال خود را اعلام و از تدوین نظام نامه سلامت در اسلام خبر داد.

در بهمن‌ماه امسال دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت دوره‌های روش تحقیق قرآن و سلامت با همکاری مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت را طراحی و یک دوره آن را با تربیت پژوهشگران میان رشته‌ای قرآن و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار کرد. ضمن اینکه در ماه مبارک رمضان این دفتر حضور چشمگیری در نمایشگاه قرآن به همراه مرکز قرآن و عترت داشت.

با توجه به اقداماتی که این دفتر کل در سال 95 انجام داد به نوعی می‌توان گفت تغییر جایگاه اداری آن تغییر چندانی در مأموریت‌های نداده و حتی فعالیت‌های آن نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بود.

 

 

captcha