ضرورت رسانه‌ای کردن ارزش های اخلاقی
کد خبر: 3585210
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
حجت‌الاسلام ثقفی:

ضرورت رسانه‌ای کردن ارزش های اخلاقی

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید محمد ثقفی درباره شاخصه اصلی کم رنگ شدن صله رحم بین اقوام گفت و افزود: یکی از راه های مهم در رفع این مشکل رسانه‌ای کردن ارزشهای اخلاقی است که از جمله آن صله رحم خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید محمد ثقفی، استاد حوزه و دانشگاه درباره آثار و برکات صله رحم از دیدگاه دین و عوامل کم توجهی به آن در جامعه فعلی با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به گفتگو پرداخت.
حجت‌الاسلام ثقفی ابتدا درباره عوامل کم رنگ شدن دید و بازدید در بین اقوام گفت: البته نمی‌توان مدعی شد که سنت حسنه دید و بازدید خانواده از همدیگر به کلی از بین رفته است زیرا در عیدهای اسلامی از جمله فطر، قربان و عید باستانی نوروز، دیده می‌شود که مردم هر چند در طول سال اقوام خود را نمی‌بیند باز به دیدار آنها می‌روند و از شرایط و مشکلات آنها آگاهی لازم پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد: به نظر بنده دو شاخصه مهم که خانواده و محیط اجتماعی است دلیل اصلی کم رنگ شدن صله ارحام خواهند بود، در خانواده قبل از اینکه فرزند تشکیل زندگی مستقل را بدهد فرزندان به دلیل عدم تربیت صحیح در موارد گوناگون با والدین خود همراهی نمی‌کنند مثلا وقتی صحبت از شب نشینی در خانه اقوام نزدیک به میان می‌آید می‌گویند ما در خانه می‌مانیم تا شما بازگردید!
ثقفی افزود: عامل دیگر محیط اجتماعی حال حاضر جامعه است به این معنا که طوری فاصله های جغرافیایی در بعضی موارد  طولانی شده که شخص اشتیاقی به دیدن اقوام دور خود ندارد، در حالیکه سابق به این شکل نبود و خانواده های حتی پرجمعیت در جمع های صمیمی حاضر می‌شدند و به راحتی همدیگر را می‌دیدند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی درباره آثار و برکات صله ارحام در زندگی اشخاص گفت: با قطع نظر از آثار دینی این سنت حسنه که از جمله آنها طول عمر، آرامش روحی است، همین که مردم درباره دید و بازدید خود از لفظ صله رحم یاد می‌کنند دلیل بر زنده بودن فرهنگ مذهبی در سطح جامعه است زیرا این لفط معنا و مفهومی دینی دارد و از آیات و روایات استخراج شده است.
ثقفی ادامه داد: متأسفانه وجود فضای مجازی در بین مردم و استفاده ناصحیح از آن موجب شده که افراد دیگر آنگونه به سنت حسنه دید و بازدید توجهی نداشته باشند، چنین فرهنگ های در سالهای گذشته بین مردم وجود نداشت ولی به مرور زمان عوامل متعددی از جمله کلان سازی شهر ها سبب شد تا اخلاق و آداب و رسوم گذشته به راحتی از بین برود.
رسانه‌ای کردن ارزشهای اخلاقی
استاد حوزه علمیه جامعه المصطفی العالمیۀ در پایان درباره راهکارهای بازگشت سنت دید و بازدید همانند گذشته گفت: یکی از راه های مهم رسانه‌ای کردن ارزشهای اخلاقی است که از جمله آن صله رحم خواهد بود زیرا هویت جامعه در موارد مختلف با ارزشهای اخلاقی موجود در آن سنجیده خواهد شد، صدا و سیما جهموری اسلامی به خوبی ورود بهار و آثار آن را برای مردم بیان می‌کند اما کاش اوقاتی را نیز جهت افزایش آگاهی مردم از آثار چنین کارهای پسندیده تدارک می‌دیدند.
محمد ایمانی‌مهر
captcha