«وفقکم الله»؛ جهت‌دهی به نیروهای پراکنده آدمی است
کد خبر: 3585302
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
حجت الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد:

«وفقکم الله»؛ جهت‌دهی به نیروهای پراکنده آدمی است

گروه دانشگاه: حجت الاسلام مهدوی‌راد با اشاره به مفهوم «وفقکم الله» تصریح کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم که به ما توفیق دهد تا بتوانیم همه نیروهای پراکنده اطرافمان را در جهت رسیدن به آن هدف والا که همان رسیدن به کرامت انسانی و خدایی شدن است، وفق دهیم؛ چشم یک طرف، فکر یک طرف و دست یک طرف نرود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، فصل بهار فرصتی برای رویش دوباره طبیعت و سرسبزی زمین است. قرآن کریم نیز در آیاتی همچون آیه 17 سوره مبارکه حدید به زنده شدن زمین بعد از آنکه مرده بود اشاره می‌کند؛ «يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا». با ذکر این آیه و پیرامون این موضوع سراغ محمدعلی مهدوی‌راد رفته‌ و با وی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه منتشر می شود.
«وفقکم الله» وفق دادن نیروهای پراکنده وجود آدمی است

این پژوهشگر قرآنی اظهار کرد: در آموزه های قرآنی تعابیری وجود دارد که در موارد متعدد در قرآن کریم نیز آمده است و آن آیه 17 سوره حدید؛ «يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» است؛ خداوند سبحان زمین را زنده می‌کند بعد از آنی که مرده بود. مفسران از قدیمی‌ترین روزگاران مفهوم خیلی صریح، واضح و روشنی را از این عبارت دریافتند و آن اینکه زمین بعد از زمستان و هوای سرد و دورانی که طی آن زمین به خوابی فرو می‌رود که انگار حالتی شبیه به مرگ دارد، چرا که برگ درختان می‌ریزد و چهره طبیعت فروخفته و مرده است، با آمدن بهاران، زنده می‌شود، بر شاخه‌های درختان برگ می‌روید و زمین سبزه‌زار می‌گردد، درختان میوه می‌دهند و به دنبال آن انسان و مجموعه جانداران‌اند که از این طبیعت بهره می‌گیرند.

وی ادامه داد: از روزگاران قدیم معنایی ورای ظاهر این عبارت و یک معنای بطنی هم برای آن قائل بودند و آن اینکه خداوند سبحان انسان‌هایی را که مبتلا به جهل شده‌اند، و در اینجا منظور این است که بزرگ‌ترین مرگ جهل است؛ الجهل موت الاکبر، به وسیله پیامبرانی که بر می‌انگیزاند از جهل و به تعبیری از مرگ نجات می‌دهد، در حقیقت انسان‌ها را با هدایتگری‌های پیامبران در متن و بطن جامعه بیدار می‌کند، همان‌گونه که پیامبر اکرم(ص) فرمودند که کل اساس بعثت انبیا(ع) بر آگاهی بخشی انسان‌هاست.

مهدوی‎‌راد با تاکید بر اینکه بیداری طبیعت به وسیله بهاران می‌تواند نشانی از بیداری انسان‌ها به وسیله انبیا(ع) باشد عنوان کرد: 2 پیام از این آیه و معارف قرآن کریم دریافت می‌کنیم و در واقع قرآن 2 توصیه به ما دارد؛ اول آنکه به طبیعت بنگریم و در آن تامل کنیم و با نظر کردن به دگرگونی‌ها و دگرسانی‌های طبیعت به این امور فکر کرده و از آن بهره کافی ببریم. پیام دوم این است که همچنانی که طبیعت بیدار می‌شود و به سوی سرسبزی، بهاران، زندگی، پویندگی و نفع‌رسانی می‌رود، ما انسان‌ها نیز هر چه بیشتر بیدار شویم و از حقیقت، آگاهی و دانشی که به وسیله انبیا(ع) و اولیای الهی(ع) در همه جا گسترده شده بهره گیریم، و نه تنها خودمان زنده و پوینده شویم و راه حق را بجوییم و در این مسیر گام برداریم، بلکه به دیگران نیز تا حدی که در توانمان است راه را نشان دهیم تا ان‌شاءالله جامعه ای پویا و آگاه داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بهترین دعا در لحظات تحویل سال نو چیست؟ اظهار کرد: دعا یک نوع ارتباط خاص انسان با خداوند متعال است، البته دعاهایی مخصوص از ائمه اطهار(ع) در قالب ادعیه‌های مختلف ذکر شده و خوب است که از این دعاها در زندگی استفاده کنیم.

«وفقکم الله»
مهدوی‌راد افزود: از خداوند متعال می‌خواهیم زندگی ما را همواره با آگاهی، دانش، امنیت، آرامش و پویایی قرار دهد. هنگامی که ما می‌خواهیم که خداوند به ما توفیق دهد و به دنبال آن می‌گوییم «وفقکم الله»، اما نمی‌دانیم خدا به ما توفیق دهد یعنی چه؟ مفهوم این عبارت نکات ظریفی دارد، ما نیروهای متعددی در اختیار داریم، خلاقیت فکری داریم، چشممان می‌بیند، گوشمان می‌شنود، قلبمان کار می‌کند، کتاب، استاد و عبرت‌های روزگار در اختیارمان است، همه این‌ها وجود دارد اما ما یک هدف داریم و آن هم رسیدن به معنویت و حوزه کرامت انسانی و در حقیقت به خدایی بودن برسیم.

وی در پایان گفت: در سال جدید از خداوند متعال می‌خواهیم که به ما توفیق دهد؛ یعنی بتوانیم همه نیروهای پراکنده اطرافمان را در جهت رسیدن به آن هدف والا وفق دهیم. چشم یک طرف، فکر یک طرف و دست یک طرف نرود.

captcha