تولیدات نوروزی سیما در جهت تبلیغ سبک زندگی ایرانی – اسلامی باشد
کد خبر: 3585311
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
جبار آذین:

تولیدات نوروزی سیما در جهت تبلیغ سبک زندگی ایرانی – اسلامی باشد

گروه هنر: کارشناس سینما و تلویزیون گفت: نوروز جدا از فضای شادی که در خود به همراه دارد، می تواند فرصتی باشد که در آن سبک زندگی ایرانی – اسلامی در آثار و تولیدات سیما تبلیغ شود.

جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) درباره تصویرگری از نوروز در سیما اظهار کرد: نوروز آئینی ملی، دینی و اجتماعی است که قرنهاست در کشور ما اجرا می شود، البته جدا از ایران اسلامی در کشورهای دیگری نیز این آیین محترم شمرده می شود. درباره نوروز باید گفت که این عید تنها آغاز فصل بهار نیست، بلکه از آن می توان به عنوان یک رستاخیز نام برد که همانند طبیعت، انسان نیز می تواند دوباره متولد شود. در حقیقت من از این ایام به عنوان بازگشت انسان به درون خویش نام می برم تا به این واسطه خودسازی رخ دهد.

وی افزود: این عید عزیز و بزرگ متاسفانه به شکل مطلوبی در عالم هنر به ویژه در تولیدات تلویزیونی محترم شمرده نشده، البته در این ایام برنامه های مختلفی ساخته می شود، اما این آثار به نظرم عمدتاً کارهایی است که تنها برای پرکردن آنتن تولید می شود، برای همین در میان این تولیدات کمتر شاهد آثاری هستیم که در آن فلسفه نوروز تبلیغ شده باشد. منظورم از فلسفه نوروز نیز بحث های پیچیده نیست، بلکه اشاعه سبک زندگی ایرانی اسلامی، خود می تواند قدمی در جهت ترویج فرهنگ نوروز در کشورمان باشد.

این کارشناس در پاسخ به این سؤال که برنامه هایی که با محوریت نوروز تولید می شود را چگونه توصیف می کند؟ گفت: سؤال خوبی پرسیدید، چون ممکن است عده ای این سوال در ذهنشان پیش آید که فیلم ها و سریال های بسیاری در تلویزیون تولید می شود که در آن نوروز وجود دارد، اما در این کارها نوروز تنها بهانه ای است که قصه ای روایت شود، اما معنا و مفهومی اصلی نوروز که همان سبک زندگی ایرانی – اسلامی است، کمتر مد نظر قرار می گیرد. برای درک بهتر موضوع باید بگویم اگر کارهای تولیدی شبکه های مختلف سیما در ایام نوروز را در زمانی دیگر پخش کنیم، هیچ تفاوتی در اصل موضوع به وجود نمی آید.

آذین ادامه داد: بی توجهی به فرهنگ واقعی نوروز در شرایطی است که دلیل ماندگاری نوروز آن چیزهایی نیست که امروز ملاک شده است، بلکه نوروز به این دلیل نزد ما ایرانیان و دین اسلام عزیز است که مردم می توانند نسبت به هم مهرورزی انجام دهند. اقدامی که باعث می شود مردم از مشکلات یکدیگر خبر داشته باشند و برای رفع آن به یکدیگر کمک کنند، البته ممکن است این سوال پیش آید چرا ما باید در این ایام به فکر کمک کردن به یکدیگر باشیم، زیرا مشکلات هر فردی به خودش مربوط است. این نوع تفکر که ریشه اش وام گرفته از فرهنگ غرب است انسانها را از هم دور می کند و از اعیاد تنها برای خوشی های شخصی استفاده می شود، در صورتی که تفکر اسلامی خوشحالی و رضایت را برای همه مردم می خواهد.

 آذین در انتهای سخناتنش تاکید کرد: حدیث معروفی از حضرت علی (ع) وجود دارد که در آن فرموده اند هر روزی که در آن گناهی صورت نگیرد آن روز عید است. این گفته گهربار باید به نوعی در نوروز نیز مد نظر قرار گیرد، یعنی به مردم آموخته شود نوروز روزی است که حتما نباید در آن گناه کرد. اشاعه این تفکر و اندیشه نیکو نیز وظیفه فیلم ها و سریالهاست که تلویزیون بانی و تولید کننده آن است.

captcha