عملیاتی که خداوند نوید پیروزی در آن را داد
کد خبر: 3585320
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

عملیاتی که خداوند نوید پیروزی در آن را داد

گروه جهاد و حماسه: برای عملیات فتح‌المبین فرمانده وقت سپاه، سرلشگر رضایی با قرآن استخاره می‌کند که آیه اول سوره مبارکه «فتح» می‌آید: «إِنَّا فَتَحْنَا لَک فَتْحًا مُبِینًا».

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) چند ماهی از عملیات توکل که با شکست روبه‌رو شده بود می‌‎گذشت و مناطق مهم مانند فکه، شوش، عین خوش، چنانه و مناطق دیگر از جبهه جنوب به دست دشمن بود که ایرانی‌ها در سکوت طرح عملیات چهار مرحله‌ای فتح‌المبین را بررسی می‌کردند تا بتوانند آزاد سازی بخش وسیعی از خاک میهن و خارج ساختن شهرهای دزفول، اندیمشک و جاده اهواز – اندیمشک از برد توپخانه و سایت موشکی سنگین عراق را رغم بزنند. عملیات بیت‌المقدس که آغاز شد مقدمه و زمینه بسیار مناسبی برای انجام این عملیات مهم ایجاد شد.
نوید قرآن برای پیروزی
برای عملیات فتح المبین فرمانده وقت سپاه، سرلشگر رضایی با قرآن استخاره می‌کند که آیه اول سوره مبارکه «فتح» می‌آید: «إِنَّا فَتَحْنَا لَک فَتْحًا مُبِینًا».
دوم فروردین سال 61 ساعت 30 دقیقه بامداد صد گردان از سپاه و 35 گردان از ارتش با رمز «یا زهرا(س)» به دشمن هجوم بردند و در برابر آن‌ها 170 گردان عراقی ایستادگی کردند. نیروهای ایرانی به چهار قرارگاه عملیاتی تقسیم شده و از چهار محور شوش، رودخانه کرخه، کوه میشداغ در جاده اهواز – اندیمشک و غرب دزفول حمله را شروع کردند.
در طی دو مرحله اول این عملیات دست دشمن از تنگه‌های عین خوش و رقابیه کوتاه و در طی دو مرحله بعدی ارتش عراق تا پشت رودخانه دویرج عقب رانده می‌شود.
بزرگترین موفقیت‌های این عملیات نیز به شهیدان حسین خرازی، فرمانده لشکر 14 امام حسین(ع) و محسن وزوایی، فرمانده یکی از گردان‌های تیپ 27 محمد رسول‌الله(ص) رسید چراکه در محور رقابیه و علی گره‌زد بیشترین موفقیت‌ها را داشتند.
کار بی نظیری که در این عملیات انجام شد و مایه شگفتی عراقی‌ها بود، حفر کانال و تونل در زمین های رملی منطقه و دور زدن دشمن از طریق آن بود. لشگرهای 19 زرهی و 1 مکانیزه عراق که در این محاصره غافلگبر شده بودند با تحمل آسیب‌های فراوان و شکستی که احمد متوسلیان فرمانده تیپ 27 محمد رسول الله به آنها وارد آورد از میان رفتند.

عملیاتی که خداوند نوید پیروزی در آن را داد////2 فروردین

پس از پیروزی عملیات فتح‌المبین  2400 کیلومتر از خاک ایران در شمال خوزستان آزاد و چاه‌های نفت ابوغریب به دست خودمان افتاد. طی این 10 روز نبرد، 18 فروند هواپیما، 3 فروند بالگرد، 361 دستگاه تانک و نفربر، صدها دستگاه خودروی نظامی و شمار چشمگیری از سلاح‌های انفرادی و نیمه سنگین دشمن از بین رفت و بیش از 4 هزار تن از نیروهای عراقی کشته و 15 هزار نفر دیگر نیز به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند.
همچنین شمار 150 دستگاه تانک، 170 دستگاه نفربر، 165 قبضه توپ، شماری سلاح سبک و نیمه سنگین، یک سایت کامل موشک سام به همراه سه فروند موشک و انبوهی مهمات دیگر به دست رزمندگان اسلام افتاد. این عملیات با فرماندهی مشترک قرارگاه کربلا سپاه و ارتش و چهار قرارگاه قدس به فرماندهی سردار عزیز جعفری، نصر به فرماندهی سردار شهید حسن باقری، فجر به فرماندهی سردار شهید مجید بقایی و قرارگاه فتح به فرماندهی سردار سرلشکر رحیم صفوی و غلامعلی رشید انجام شد.

عملیاتی که خداوند نوید پیروزی در آن را داد////2 فروردین

شناسنامه عملیات
نام عملیات: فتح المبین.
زمان اجرا: 2 فروردین 61.
مدت اجرا: 10 روز.
مکان اجرا: محور شوش، رودخانه کرخه، جاده اهواز – اندیمشک و غرب دزفول.
رمز عملیات: یا زهرا)س).
تلفات دشمن: بیش از 4000 کشته و 15000 اسیر.
ارگان‌های عمل کننده: سپاه و ارتش.
اهداف عملیات: آزاد سازی بخش وسیعی از خاک ایران و خارج ساختن شهر های دزفول ، اندیمشک و جاده اندیمشک – اهواز از برد توپخانه و سایت موشکی دشمن در چهار مرحله.

captcha